Sälja hus och köpa hus, problem!

Sv: Sälja hus och köpa hus, problem!

Uppdatering...

Gick inte så vidare på banken, fick två alternativ:
1. Försöka göra upp med säljaren om något "hyreskontrakt" tills huset är sålt.
2. Kontakta banken uppe i norr för att de ska tydligen ha bättre koll på husmarknaden där.

Även pratat med faster, hon erbjöd sig att gå in och vara medlånare eller borgenär. Så ska ringa banken där uppe norr på måndag och höra vad de tänker om min situation. Eventuellt flyger jag upp och tar med faster till banken på en gång. (Så får man klappa på missarna igen också :love:)

Säljaren har ingen direkt panik, så det känns ju bra :bow:

Visning på huset i norr imorgon, får hoppas det kommer många spekulanter :bump:
 
Sv: Sälja hus och köpa hus, problem!

Det har gått bra!! :bump:

Ett par som var på visningen var intresserade, lagt ett bud (40.000kr mindre än priset vi begärde) Men vi har godkänt det, så nu ska det skrivas kontrakt igen!
Banken verkar även ha godkänt min faster som medlånare, så jag verkar ha ett lånelöfte (får mer info av banken i veckan). Så i värsta fall har jag lånet i 3 månader (= deras uppsägningstid på lgh). :)

Så detta verkar lösa sig! :bow:

Dock så verkar första köpmuppen sitta och "hålla" på avtalet = Skickar inte in det till mäklaren trots att han haft det snart i 3 veckor.. :crazy:
 
Sv: Sälja hus och köpa hus, problem!

Dock så verkar första köpmuppen sitta och "hålla" på avtalet = Skickar inte in det till mäklaren trots att han haft det snart i 3 veckor.. :crazy:

Kul att det verkar ordna sig! :)

Ett tips är att, innan kontrakt skrivs med den nya köparen, kolla upp vad som händer om inte den gamla köparen skriver på avtalet om hävning.

Om han inte skrivit på är köpet kanske inte formellt hävt och det blir du som bryter kontraktet genom att sälja till någon annan. Men jag vet inget alls om vad som gäller, bara en ren gissning. Mäklaren bör kunna det här tycker jag.
 
Sv: Sälja hus och köpa hus, problem!

Precis, mäklaren skulle kontakta sin advokat för att höra vad som ska göras :)

helena - Tack, en väldig lättnad! :D
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag och min partner har nyligen köpt hus. Jag säljer därför mitt nuvarande hus och lägger in hela vinsten och lite till i nya bostaden...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Human
·
Juridik & Ekonomi Helt ny i detta i kombination med dåligt tålamod. Bor på mindre ort, mer eller mindre inga hus det senaste året har sålts för över...
Svar
4
· Visningar
1 045
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Jag håller på att leta hus och har nyligen också sålt ett hus och har därför börjat fundera på det här med att ha en koppling till den...
Svar
10
· Visningar
1 108
Senast: Nemo
·
Äldre I höstas sålde jag ett hus och papper skrevs i slutet på september att tillträdet skulle ske 29okt. Huset stod ändå tomt så för min del...
Svar
6
· Visningar
937

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp