Bukefalos 28 år!

Sälja sadel...

ylvalill

Trådstartare
Min häst har musklat sig en del det sista (trots konvalecens... :confused:, antagligen för att han har gått på en bättre foderstat än tidigare) och jag behöver därför sälja mina sadlar. Det jag funderar på är dels hur man ska göra om man vill sälja dem "privat", hur gör man om köparen vill låna hem och prova sadeln först? Vågar man lita på att de kommer tillbaka med sadeln eller ska man begära att få pengar direkt?

Den ena sadeln är i stort behov av omstoppning, är det värt att lämna in den på omstoppning först eller är det bättre att sälja den billigt och låta köparen själv stoppa om den?

Har aldrig sålt nån sadel tidigare så jag är tacksam om ni som har sålt sadlar privat vill dela med er av era erfarenheter. :)

Är också lite nyfiken på vad ridsportbutiker kan ta ut för avgift för att sälja en begagnad sadel åt en? Tänkte att då slipper man i alla fall besväret... :smirk:
 
Ridsports butikerna brukar (där jag har varit) ta ut en avgift på runt 15%.

Jag har sålt ett flertal sadlar via annonserna inne på buke och även köpt och det har aldrig varit ett problem, men då har jag också vetat mycket om hur mina sadlar ligger och vilken sorts sadel jag vill ha.

Som nu t.ex. när jag köpte en HdR så visste jag redan inna att den skulle passa och att jag skulle gilla den.

Att låna ut den för att sedan få pengarna har jag aldrig provat.
Man kan ju säga öppet köp i en vecka kanske, men då är det ju lika stor risk för den som köper som det är för dig om ni gör tvärtom.
 
Jag tycker nog inte att du ska stoppa om den iaf, det är ju bättre att den stoppas om så att den passar den nya hästen ju :crazy:

Och så tycker jag nog att du kan säga öppet köp eller liknande.. annars är nog risken att du blir av med sadeln.. :crazy:
 
Tänkte inte på att den borde stoppas om för att passa den nya hästen, det har du ju rätt i. :D

Öppet köp låter som en bra idé för min del, är det vanligt att man gör så?
 
Jag är i samma sits som dig. Behöver nya sadlar till min häst (särskilt dressyrsadel). Tänker dock inte sälja mina gamla förrän jag hittat någon ny.
Ringde senast idag på en annons. Mitt krav är att jag ska få prova den på hästen innan köp. Detta rör sig om beg sadlar i 10000-12000:- klassen ungefär så man vill att det ska bli rätt.
När jag köpte mina nuvarande sadlar var det inga problem att få prova först. En säljare som var lite misstänksam kom själv med sadeln till mig och väntade tills jag ridit klart i den. Så tänkte jag även själv göra när jag ska sälja. Vill säljaren inte komma till mig kan jag tänka mig som köpare att köra till säljaren, hämta sadeln mot id plus kanske något skrivet på papper och även att köra och lämna sadeln alt betala.
Som jag ser det tar säljaren minst risk om denne själv kommer ut till köparens stall (om detta är geografiskt möjligt). Det är ju även lite upp till säljaren att bli av med det h*n vill sälja.
Iallafall JAG vill gärna att min tränare osv ska se sadeln på MIN häst innan jag betalar så pass stora summor.
 
Jag har tillbringat nästan två månader med att sälja mina sadlar, för att kunna betala av på en sadel som jag redan köpt...
Jag skulle nog inte upprepa en sak som jag i min godtrogenhet gjorde, dvs. skickade en sadel för 2000kr över halva Sverige utan att ha fått handpenning först.
Nu har allt gått bra, trots min naivitet. Men det är inte för mycket begärt att be om en handpenning eller varför inte hela summan på öppet köp. Inte om personen i fråga verkligen vill ha sadeln.

Sedan är det alltid enklast om man kan sälja i "grannskapet", dvs så att man slipper skicka hit och dit utan någon särskild säkerhet.

Sedan är det alltid ett krångel med sadlar som inte passar...
 
Vet inte, har aldrig sålt nån sadel privat så.. men jag tycker att det låter som en vettig deal för båda parter.. :smirk:
 
Jag fick min gamla sadel värderad av sadelmakare, och frågade även där hur jag skulle göra med omstoppning. Dom tyckte inte att man skulle göra det eftersom sadeln skulle säljas och läggas på ny häst...

Jag har sålt sadel och andra saker via Buke till andra delar av landet. Den som köpte min sadel visste precis vad dom ville ha, hämtade upp den i närheten av mig och betalade då kontant. ´Dom var nöjda med sadeln!
 
Jag skulle inte låna ut sadeln privat om det inte var till någon jag kände, risken är allt för stor tycker jag att sadeln inte returneras.
Man kan sälja över internet. Passar sedan inte sadeln så kan ju köparen alltid sälja vidare.

Har själv sålt flera sadlar genom en hästsportbutik, dom tog 25 % för försäljningen. Har alltid fungerat bra.
 
Men är det inte bättre att köparen får iallafall en chans att prova först? Är man inom ca 10 mils avstånd och har bil är ju inte det omöjligt. Hade jag skickat en sadel till nån jag inte kände tvärs över landet, ja då hade jag nog begärt postförskott eller nått.
Problemet med handpenning är att du inte får tillbaka dem om sadeln inte passar. Lägg då hellre en depositions avgift (frågan är då hur stor bör den vara?) :confused:
 
I mitt fall handlar det inte om så dyra sadlar som jag skall sälja, så då kanske köparen kan tänka sig att köpa på "öppet köp" i alla fall. Alternativet att åka ut till köparen med sadeln så att h*n kan få prova när man är där var ju annars ett mkt bra förslag.

Har i alla fall insett att det inte är lönt att stoppa om sadeln innan jag säljer den. :D
 
Jag håller helt med dig, jag vill inte sälja en sadel som jag inte vet passar. Precis som man inte vill köpa en sadel som man inte är säker passar.
Men hur mycket kan man egentligen begära i förskott?
Naturligtvis får man tillbaka handpenningen om inte köpet går igenom! Det ska vara någon sniken en som inte ger tillbaks handpenningen...
 
Handpenning får man i regel inte tillbaka om man drar sig ur såvida inte säljaren gör det av goodwill. Så fort man lagt handpenning är både köpare och säljare mer juridiskt bundna. Då är det bättre att kalla det depositionsavgift. Tex 1000:- som lämnas köparen åter när sadeln lämnas tillbaka efter utprovning.
Kan även tillägga att det löst sig även denna gång för mig. Säljaren erböd sig att komma hem till mig med sadeln så jag får en chans att prova den i lugn och ro. Tycker att det är en bra service och kommer som sagt att tillämpa samma princip när jag säljer sadel. :)
 
En gång har jag lånat hem en sadel... Den var i nyskick, så jag var ganska nervös att det skulle hända något, bara för därför! Hon skrev en kvittens med info om sadeln, tex nummer, färg, modell mm. Till sist hennes adress, och jag fick skriva min. Samma sak har jag nu gjort när jag lämnat iväg min sadel på provning! Men är ju såklart lite nervös ändå... Vill man vara på den säkra sidan ska man väl kolla id-kort också... Man kan ju också ta bild på sadeln innan och kolla den efteråt om det blivit några "fel"! Skulle därimot aldrig skicka en sadel utan pengar!!

Dom flesta ridsportsbutiker jag frågat tar 20% mär som säljer... En av dem tog 20% om man bara lämnade sadeln där på försäljning, 15% om man efter den blev såld köpte grejer i butiken för pengarna, och 10% om man köpte en ny sadel för pengarna. Det tycker jag var ett schysst system iaf! :)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
377
Senast: liiinnea
·
Utrustning Förr tyckte jag att det var jätteenkelt att sälja sadlar privat, men nu verkar det hopplöst att få sålt sadlar. Eller är det bara jag...
2
Svar
22
· Visningar
1 930
Senast: Oknytt
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 268
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 373

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp