Sälja sin bästa vän

I prisspekulationen hade jag varit intresserad av vad hästen är försäkrad för idag.

Om hästen är ett kap eller inte tycker jag inte hör till ursprungsdiskussionen, men om den är rolig att rida och fräsch hade jag absolut varit intresserad av köp under vettiga villkor. Ponnyn kan säkert få ett bra hem, men kommer ts att sakna sin ponny? Det är nog en fråga som bara kan besvaras av ts själv...
 
Jag provred faktiskt idag!
Det gick toppen, även ifall han inte riktigt går lika bra med mig som med tränaren. :angel: Jag ska göra en sådan lista, hästen är ju allt min ponny inte riktig är. Däremot så älskar jag ju min lilla ponny. Idag när jag stod och gjorde iordning storhästen såg jag min lilla ponny stå och kolla på mig, jag började storböla haha.
Förstår dig. Men om du känner att den andra hästen är mer rätt för dig så är det ju inte så att du väljer bort din ponny. Du ska ju såklart hitta den människa som är mer rätt för honom. :)
 
Jag känner lite samma som @Fiorano
Ts verkar inte dödskär och "köpa till varje pris". Tråden från början handlade ju om hur det skulle vara att sälja sin bästa vän inte "kan jag göra ett kap?".
Vore urbota dumt av en tränare att försöka blåsa sin elev (utan provision på försäljningen?), men klart att sånt händer också.
Jag kan ha feltolkat det helt men jag fick lite intrycket att detta var drömhästen till ett mkt bra pris dvs ett kap och att det är därför hon överväger att sälja sin bästa vän.
"Däremot har stallägaren fått låna en av sina kompisars häst (hennes egen är halt). Vilket är en total drömhäst. Han har startat msv A samt 110 i hoppning. En 1,68 stor svart smäcker valack med supersnygg stam. Hästen är även tillsalu, ägaren har tappat suget (men har inte bråttom att sälja). Jag har nu fått erbjudandet att köpa denna 12 åriga valacken till ett mycket bra pris av en seriös och bra ägare, vilket egentligen är min dröm. Fantastiskt eller hur? "
Folk får köpa hästar för miljonbelopp om de vill :) Men jag vet också att ibland spelas det lite på folks känslor när det kommer till hästköp så det var därför jag undrade. Tror nog att de flesta som svarade gjorde det av omtanke då det faktiskt händer att folk blir lite förda bakom ljuset ibland i hästaffärer.

Prismässigt så tycker jag att allt under 200 för en fräsch MSV A häst mitt i livet är billigt.
 
Senast ändrad:
Fast priset är inte kraftigt reducerat snarare reducerat jämfört med ett icke provat pris. Vad kostar en motsvarande häst ute på öppna marknaden?

160.000 minus 34.00 för utrustningen och minus 16000 (10%) i prutmån vilket många har i synnerhet om de har en prisidé =110.000. Så "vänskapsrabatten" är snarare runt 20.000 än runt 70.000.


Sen är det frågan om det är en drömhäst eller en stressad krubbitare som tröttnat på att tävla och kanske inte är helt fräsch.
Ligger ute en 11 årig MSV A valack för 355, en 10 år startklar MSV A " talang för 950 - 13 årigt sto MSV B 195. 10 årig MSV B valack 350.. så begärt pris för hästar i den åldern och på ungefär den nivån kan man kanske säga snittar på 200-300 iaf.. Sen vad folk får är en annan sak :) Detta står lite utanför men jag tycker att 90 000 för en MSV A häst är skitbilligt är han fräsch o fin så är det bara att lyfta på hatten och gratulera till en fin häst till riktigt fint pris.
 
Ligger ute en 11 årig MSV A valack för 355, en 10 år startklar MSV A " talang för 950 - 13 årigt sto MSV B 195. 10 årig MSV B valack 350.. så begärt pris för hästar i den åldern och på ungefär den nivån kan man kanske säga snittar på 200-300 iaf.. Sen vad folk får är en annan sak :) Detta står lite utanför men jag tycker att 90 000 för en MSV A häst är skitbilligt är han fräsch o fin så är det bara att lyfta på hatten och gratulera till en fin häst till riktigt fint pris.
30468
 
Ligger ute en 11 årig MSV A valack för 355, en 10 år startklar MSV A " talang för 950 - 13 årigt sto MSV B 195. 10 årig MSV B valack 350.. så begärt pris för hästar i den åldern och på ungefär den nivån kan man kanske säga snittar på 200-300 iaf.. Sen vad folk får är en annan sak :) Detta står lite utanför men jag tycker att 90 000 för en MSV A häst är skitbilligt är han fräsch o fin så är det bara att lyfta på hatten och gratulera till en fin häst till riktigt fint pris.
Men hur tänker du nu ? 😅

På vilket sätt skulle du kunna bedöma att TS häst har samma kvaliteter ? Och hur bedömer du att hästarna på annons du googlat är värda den prislappen 😳

Att en häst går MSVa som TS beskriver hästen betyder ju inte att den är värd 200 + tusen ? Vad menar du med jämförelsen som motivering ? 😳
 
Men hur tänker du nu ? 😅

På vilket sätt skulle du kunna bedöma att TS häst har samma kvaliteter ? Och hur bedömer du att hästarna på annons du googlat är värda den prislappen 😳

Att en häst går MSVa som TS beskriver hästen betyder ju inte att den är värd 200 + tusen ? Vad menar du med jämförelsen som motivering ? 😳
Om du läser igen så skrev jag "vad folk får är en annan sak".. annonserna var på hästnet så det krävdes inte mkt googling.. jag hinner dock inte scanna av alla annonser.. Det frågades innan vad hästarna på den nivån ligger i prisklass då får man se va de annonseras för. Som jag tolkar det tävlar han MSV A och då bör han brukligt ha godkända resultat i MSV B, eller hur? I mina ögon är en häst med godkända resultat i MSV B som är fräsch och mitt i livet värd minst 200.. sen är det din fulla rätt att tycka annorlunda.
 
Senast ändrad:
Jag har nu både ridit och hanterat storhästen mera. Allt i ridningen går sååå bra, han är välriden, utbildad och schysst. Däremot i hanteringen har han visat sig en lite sämre sida. Idag efter vi ridit ut och jag skulle ta av tränset och sätta på grimman så drog han iväg, han bara vänder och travar iväg (visserligen inte så långt eftersom vi hade alla dörrar stängda). Sedan när jag ska ta tillbaka honom till uppbindningen och precis ska knäppa fast honom vänder han och sticker igen. Det är även andra i stallet som har varit med om att han stuckigt, han är även stark i grimskaftet. Jag hade nästan bestämt mig för ett köp, men efter detta blir jag lite nojig. Ägaren säger att han är lite brötig och på, men har aldrig stuckit. Vad tycker ni?
 
Jag har nu både ridit och hanterat storhästen mera. Allt i ridningen går sååå bra, han är välriden, utbildad och schysst. Däremot i hanteringen har han visat sig en lite sämre sida. Idag efter vi ridit ut och jag skulle ta av tränset och sätta på grimman så drog han iväg, han bara vänder och travar iväg (visserligen inte så långt eftersom vi hade alla dörrar stängda). Sedan när jag ska ta tillbaka honom till uppbindningen och precis ska knäppa fast honom vänder han och sticker igen. Det är även andra i stallet som har varit med om att han stuckigt, han är även stark i grimskaftet. Jag hade nästan bestämt mig för ett köp, men efter detta blir jag lite nojig. Ägaren säger att han är lite brötig och på, men har aldrig stuckit. Vad tycker ni?
Svårt att säga. Det kan ju gå jättebra bara du tänker lite extra på säkerheten så att han inte får chansen att dra iväg eller bråka, men det ska ju kännas roligt också för dig.
Hur snabbt måste du bestämma dig? Hinner du testa fler gånger?
 
Svårt att säga. Det kan ju gå jättebra bara du tänker lite extra på säkerheten så att han inte får chansen att dra iväg eller bråka, men det ska ju kännas roligt också för dig.
Hur snabbt måste du bestämma dig? Hinner du testa fler gånger?
Hon har inte bråttom att sälja, vi har överenskommit att jag ska få ha honom i en vecka som min egen där jag får lära känna honom. Min ponny är redan ganska brötig, men har under min ägo blivit betydligt bättre och mer tillfreds. Men min fundering ligger mer i om att jag ska byta ut honom mot storhästen när den har samma olater. Ridningen är ju ändå en sån liten del av hästägandet. :confused:
 
Är verkligen inte dödskär i hästen. Tycker att detta börjar spåra lite. Inlägget handlar inte om ”är detta ett kap” utan om det faktiskt är värt att sälja min ponny för att komma upp på en rutinerad läromästare...
Men det är det om man vill komma någonvart i ridningen, frågan är ju om man ska kasta sig på första bästa häst som man blir kär i.

Det är så otroligt lätt att bli lurad, framförallt så är det lätt att bli lurad av folk man känner. Man har ju oftast svårt att tro att dom skulle lura en men det händer oftare än man tror. Man måste se lite objektivt på det. Jag hade inte bestämt mig för ett köp fören hästen fått till framåtbjudningen i paddocken igen faktiskt, för det är vad du vill antar jag, att träna hästen och då är framåtbjudningen och glädjen att träna ganska viktig egenskap hos hästen.
 
Jag har nu både ridit och hanterat storhästen mera. Allt i ridningen går sååå bra, han är välriden, utbildad och schysst. Däremot i hanteringen har han visat sig en lite sämre sida. Idag efter vi ridit ut och jag skulle ta av tränset och sätta på grimman så drog han iväg, han bara vänder och travar iväg (visserligen inte så långt eftersom vi hade alla dörrar stängda). Sedan när jag ska ta tillbaka honom till uppbindningen och precis ska knäppa fast honom vänder han och sticker igen. Det är även andra i stallet som har varit med om att han stuckigt, han är även stark i grimskaftet. Jag hade nästan bestämt mig för ett köp, men efter detta blir jag lite nojig. Ägaren säger att han är lite brötig och på, men har aldrig stuckit. Vad tycker ni?
Det är inte lite brötigt, det där är bara väldigt ouppfostrat beteende. En häst för det priset så är det det minsta att begära att hästen är uppfostrad okej och enkel i hanteringen. Det kan ju vara ett ruggigt jobbigt beteende på tävlingsplatser osv. Tråkigt att få börja med att uppfostra hästen när hästen ändå är såpass vuxen och utbildad.

Och det där att han aldrig stuckit osv, det är inte troligt att första gången han sticker utan anledning är med dig, kanske något som han gjorde som yngre men som ägaren har tränat bort och inte längre tänker på att det varit ett problem.
 
Men det är det om man vill komma någonvart i ridningen, frågan är ju om man ska kasta sig på första bästa häst som man blir kär i.

Det är så otroligt lätt att bli lurad, framförallt så är det lätt att bli lurad av folk man känner. Man har ju oftast svårt att tro att dom skulle lura en men det händer oftare än man tror. Man måste se lite objektivt på det. Jag hade inte bestämt mig för ett köp fören hästen fått till framåtbjudningen i paddocken igen faktiskt, för det är vad du vill antar jag, att träna hästen och då är framåtbjudningen och glädjen att träna ganska viktig egenskap hos hästen.
Jag kommer inte leta efter en annan häst. Om jag inte köper denna behåller jag min ponny. Lurad blir jag inte. Har kontakt med uppfödaren som bor 25 minuter från mig. Ägaren en timma, som dessutom stallägaren är bästa kompis med och jag känner. Hon har haft hästen sen den var 3. Han har inte alltid tappat motivation, utan det är nu när han gått på banan majoriteten. Denna veckan har han varit jätte fin och framför och verkligen velar arbeta. Detta för att han fått både hoppa och rida ut.
 
Jag kommer inte leta efter en annan häst. Om jag inte köper denna behåller jag min ponny. Lurad blir jag inte. Har kontakt med uppfödaren som bor 25 minuter från mig. Ägaren en timma, som dessutom stallägaren är bästa kompis med och jag känner. Hon har haft hästen sen den var 3. Han har inte alltid tappat motivation, utan det är nu när han gått på banan majoriteten. Denna veckan har han varit jätte fin och framför och verkligen velar arbeta. Detta för att han fått både hoppa och rida ut.
Du kan inte få ha den på foder ett halvår och se hur det utvecklar sig med hanteringen? Om ägaren ändå tappat sugen tänker jag.
 
Jag kommer inte leta efter en annan häst. Om jag inte köper denna behåller jag min ponny. Lurad blir jag inte. Har kontakt med uppfödaren som bor 25 minuter från mig. Ägaren en timma, som dessutom stallägaren är bästa kompis med och jag känner. Hon har haft hästen sen den var 3. Han har inte alltid tappat motivation, utan det är nu när han gått på banan majoriteten. Denna veckan har han varit jätte fin och framför och verkligen velar arbeta. Detta för att han fått både hoppa och rida ut.
Det är tyvärr ingen garanti för att inte bli lurad. Det finns aldrig garantier när det gäller hästköp, inte ens ens bästa vän ska man lita på i sådana lägen. Folk kan alltid undanhålla detaljer som kanske inte märks av fören efter ett tag.

Det är ju det där med motivationen, den kan tappas också pga att hästen kanske inte klarar enformigt arbete också, det är aldrig garanti att det är psykiskt bara. Min häst tappade också glädjen för dressyren när jag red för enformigt men framåtbjudningen var det aldrig fel på för det.

Jag tänker bara på att om det är att komma framåt och utvecklas så är det bra om hästen psykiskt klarar av det arbetet du vill göra, hästar som inte fixar psykiskt att gå mycket på banan kan vara svåra att hålla igång långa vintrar osv. Om man nu inte har enorm tur att ha möjligheter till uteträning större delen av året.

Det är lätt denna årstiden kanske att tro att det löser sig, men vintrarna är långa och en stor del av tiden om hästen ska hållas igång under året så blir det mycket träning på banan i perioder.
 
Senast ändrad:
Jag har nu både ridit och hanterat storhästen mera. Allt i ridningen går sååå bra, han är välriden, utbildad och schysst. Däremot i hanteringen har han visat sig en lite sämre sida. Idag efter vi ridit ut och jag skulle ta av tränset och sätta på grimman så drog han iväg, han bara vänder och travar iväg (visserligen inte så långt eftersom vi hade alla dörrar stängda). Sedan när jag ska ta tillbaka honom till uppbindningen och precis ska knäppa fast honom vänder han och sticker igen. Det är även andra i stallet som har varit med om att han stuckigt, han är även stark i grimskaftet. Jag hade nästan bestämt mig för ett köp, men efter detta blir jag lite nojig. Ägaren säger att han är lite brötig och på, men har aldrig stuckit. Vad tycker ni?

Jag säger att inget av beteendet spelar roll för min del, om det är som du skrivit i övrigt att hästen är allt du vill ha .

Ingen häst kommer bete sig helt förutsägbart eller stadigt . Så frågan du ställer ”Vad tycker ni” tycker jag känns irrelevant i sammanhanget . Det är du och ingen annan som ska ha hästen, känner till den, ridit den och umgåtts med den många gånger nu. Det finns ingen annan än du som kan bedöma huruvida hästen är passande /något du vill ha utifrån det. Om du tycker hästens agerande i stallgången nu är något som får dig att ändra åsikt ang tidigare intryck av allt du sett/känt av hästen så är det något du behöver utvärdera själv huruvida det spelar roll .
 
@Klaralg03
Jag tycker själv att det inte är något problem att en häst ibland tar chansen och försöker gå iväg, men det gäller förstås de hästar jag haft och man måste känna sig säker på att man klarar hästen i hanteringen. Så jag håller med @mackan ovan att ingen annan än du själv kan ge svaret på om ni passar ihop.
 
Jag har nu både ridit och hanterat storhästen mera. Allt i ridningen går sååå bra, han är välriden, utbildad och schysst. Däremot i hanteringen har han visat sig en lite sämre sida. Idag efter vi ridit ut och jag skulle ta av tränset och sätta på grimman så drog han iväg, han bara vänder och travar iväg (visserligen inte så långt eftersom vi hade alla dörrar stängda). Sedan när jag ska ta tillbaka honom till uppbindningen och precis ska knäppa fast honom vänder han och sticker igen. Det är även andra i stallet som har varit med om att han stuckigt, han är även stark i grimskaftet. Jag hade nästan bestämt mig för ett köp, men efter detta blir jag lite nojig. Ägaren säger att han är lite brötig och på, men har aldrig stuckit. Vad tycker ni?
Han kollar nog läget lite, min ena stora gjorde så för mig en gång.. Dessvärre var att jag hade inte stängt dörren utan hon travade ut och hela vägen till grannens lösdrift där han har kor.. lite lagom pinsamt att komma bort och hämta hästen :D.. Jag fick vara lite extra bestämd ett tag sen gjorde hon inte om det. Det är sånt där som kan hända med hästar ibland, oavsett ålder.. även gamlingar kan testa gränser :D Sen är det ett dilemma när fler hanterar och en häst lyckas komma undan med saker, de lär sig lätt när de kommer undan med hyss.. håller med mackan och häxan i deras svar.
 
Lurad och lurad, en häst är en häst. Den krånglar det är ju definitionen på häst i princip. Ts kanske slarvade lite med grimman och det visar ju att hästen är vaken så ts får skärpa sig lite , det ger erfarenhet.

@Klaralg03 jag tycker det är toppen att du får ha den som fodervärd ett längre tag så du vet. En stor häst är en stor häst och en ponny ofta smidigare och lättare för en ung människa. Jag tycker folk gärna stressar in ungdomar iyoung rider, junior etc. kBra tips att kolla lastning.yp tävlingsplatsen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 881
Senast: Stereo
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 078
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 209
Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 088
Senast: Smedholt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp