Säljare som borde skämmas

Sv: Säljare som borde skämmas

Men hur menar du? Att din familj läser dina mail och sms och har du fått en räkning så missar du den för att 1) du ser inte nya mail om de är öppnade?
2) Din familj är så ****** att de deletar dina räkningar och inte säger det till dig?

Även om nån skulle läsa min epost och mina sms skulle jag ju ändå se att jag fått ett mail jag inte läst tidigare även om det är öppnat tidigare, sms skulle jag också se om det är från ett nummer jag inte regelbundet får sms ifrån.

Även om detta ovanstående sker så ska det komma ett brev på posten och jag vet att det händer att brev på posten kommer bort men de flesta kommer faktiskt fram. Annars skulle väl alla svenskar sitta hos inkasso pga obetalda räkningar?


Man måste utgå ifrån om att person lämnar epost, mobilnummer och adress och man skickar till alla tre så bör ngt av de tre komma fram. Sms och epost får man ju t.o.m leveransrapporter eller felmeddelande om epostadressen är fel. Så då vet man att iaf smsen kommit fram. Om du sen inte kollar din post, epost och sms är det faktiskt ditt ansvar.
Varje svensk medborgare anses faktiskt kunna lagen och om man bryter mot den kan man inte komma och säga "jag visste inte att man inte fick göra så". Känns lite som så i detta fall. Vet man att det kommer en räkning i eposten då är det ditt ansvar att kontrollera att räkningen kommer och inte säga att jag visste inte det för ngn annan har varit inne min epost och tagit bort räkningen.

Nopp, jag har inga bekymmer med missade mail och fakturor.
Men här diskuterade vi huruvida det håller rent juridiskt med mail och sms.

Som jag sagt tidigare så är ju en räkning/faktura något som du rimligen borde veta att du väntar dig.
I detta fallet handlar det om att köparen skall göra en reklamation och måste kunna bevisa att reklamationen är gjord, eller att denna skickat en faktura.
Säljaren borde ju rimligen inte behöva förvänta sig att det skall komma några påföljder på dennes försäljning.

I en domsolsprocess kan ju faktiskt säljaren hävda att han ej mottagit informationen eftersom barnen läser/raderar saker utan att tänka sig för. Och ja - det har förekommit.
Som sagt så är det ett helt annat problem och behöver ej kommenteras här.
Söker ej heller några råd i ämnet så häng inte upp er på detta.

Nu vet inte jag hur rimligt det är att faktiskt ALLA brev fram tills det är dags för inkasso, försvinner så jag vågar inte uttala mig i den frågan.
Men i mina öron låter det orimligt.

Och som jag frågat flera gånger så var min undra huruvida det håller juridiskt med mottagningsbevis av mail och sms...
 
Sv: Säljare som borde skämmas

Sitter man i tingsrätten kan man inte säga "barnen har deletat min epost så jag visste inte att jag hade fått någon räkning, och just det, de kollar mina sms också så jag visste inte att det var någon räkning på väg. Och posten måste ha slarvat bort brevet för ngt sådant har jag inte fått".

Personligen tycker jag bara det låter helt sjukt.

Jag har inga egna barn så jag ska väl inte uttala mig i frågan, men jag skulle då ha lösenord så att inte mina barn läste min epost.

I detta fall så har ju faktist köparen ringt till säljaren och påtalat felen, sedan ringt till säljaren igen för att reklamera köpet men då denna antagligen har förstått att säljaren vill reklamera, inte svarat i telefon upprepade gånger. Så just i detta fall känns det som att säljaren faktiskt kan förvänta sig någon slags kontakt från köparen i form av brev eller epost.

Man kan få många räkningar på epost och har köparen haft kontakt med säljaren via epost bör rimligen en faktura via epost hålla i rätten, då flera företag använder epostfakturor är det inget ovanligt. Epostfakturan i detta fall kan väl ses som en säkerhet utifall posten inte skulle komma fram? Egentligen borde det väl räcka med en epostfaktura om kontakten skett via epost? Smset bör väl snarare ses som en påminnelse. Om man tar brottsfall som exempel så används sms ofta som bevis så varför inte här?
 
Sv: Säljare som borde skämmas

Jag skickade brevet rekommenderat faktiskt då jag vill veta om säljaren hämtar ut det eller inte. Jag har tänkt att skicka ett mejl också, så fakturan verkligen inte kan missas.

Jag skickade också med utdrag från köplagen, annonsen och en kopia på mejlet (där det står strl 38). Så det finns verkligen inget att bråka om nu tycker jag, när jag skickade med allt det. :)
 
Sv: Säljare som borde skämmas

men skaffa olika logginprofiler för varje familjemedlem o se till att de skaffar egna mailkonton o inte kan komma åt ditt.

kl
Det går utmärkt att skicka mail där man kräver att mottagaren skall kittera ut det innan de får öppna det.
Då har man bevis för att mottagaren läst det samt mailets innehåll.

En sak till, det går väl att använda Paypal (stavning), det går ut på att köparen sätter in pengar där, som är skyddade o bara betalas ut till säljaren när köparen kvitterat ut o godkänt varan.
 
Senast ändrad:
Sv: Säljare som borde skämmas

Detta med att handla begagnat utan att använda säkra betalningsrutiner gör nästan att man får skylla sig själv. Använder du det internetgirot som tex blocket rekommenderar så är saken biff. Parterna kommer överens om priset. Köparen betalar in till internetgirot, säljaren skickar iväg godset. När köparen får varan i sin hand, gör hon en okulär besiktning, alltså synar/ kontrollerar godset. Håller godset den standard som båda parter kommit överens om godkänner köparen varan och säljaren får sina pengar. Anser köparen att varan är undermålig så godkänner hon inte varan, utan den skickas tillbaka till säljaren. Under tiden som varan är på väg till köparen/säljaren så har en tredje part hand om pengar och ser till att ingen blir lurad. Enkel ekvation.

Att använda / bruka varan är att godkänna varan. Alla typer av påverkan (sy dit en knapp) är att godkänna varan i dess skick.
Då får man liksom stå sitt straff och behålla godset som det är, även om man upptäcker SENARE att varan beskaffenhet inte är vad säljaren lovat. Innan man börjar använda godset MÅSTE man syna det och påpeka vad som är fel, INNAN man godkänner och pengarna betalas ut. Det är mycket svårare att få tillbaka pengarna när de väl är i säljaren "händer". Påpeka felet innan godkännandet!!!!!


Sen kan man ju undra vilken typ av människa det är som skickar iväg skor i fel storlek, som luktar urk, och som är trasigt. Trist för dig. Ibland är det dyrare att handla begagnat. Hoppas det löser sig för dig.
 
Sv: Säljare som borde skämmas

Jag skickade brevet rekommenderat faktiskt då jag vill veta om säljaren hämtar ut det eller inte. Jag har tänkt att skicka ett mejl också, så fakturan verkligen inte kan missas.

Jag skickade också med utdrag från köplagen, annonsen och en kopia på mejlet (där det står strl 38). Så det finns verkligen inget att bråka om nu tycker jag, när jag skickade med allt det. :)

Hur gick det för dig?
Fick du någon respons på ditt krav.

Mvh
 
Sv: Säljare som borde skämmas

Tråkigt! Jag tycker att du ska kontakta säljaren och berätta vad du tycker om köpet. Kanske kan du få pengarna tillbaka? 1 600 kronor är ju mycket pengar och för 1 600 kronor kanske man vill inte vill köpa ett par ridstövlar i fel storlek och som dessutom luktar kattpiss?

När jag säljer varor på internet så är jag alltid 100% ärligt och skickar alltid foton på sakerna. Och jag har även haft tur och köpa av seriösa människor. Jag har bland annat köpt ett täcke och två sadlar.
 
Sv: Säljare som borde skämmas

Brevet hämtades ut men jag hörde inte av säljaren. Fick inte tag på denne heller hur mycket jag än försökte.

Lyckligtvis hittade jag en som ville köpa stövlarna så jag sålde dem vidare, nu som storlek 39, med lagad knapp och utan lukt av kattpiss.

Hade inte orken att gå vidare med det hela, speciellt inte när jag kunde bli av med stövlarna och ändå få igen ganska mycket av pengarna.

Hoppas istället på att säljaren lärt sig en läxa ändå!

Tack för allt stöd och hjälp allihopa och var snälla när ni säljer grejer :)
 
Sv: Säljare som borde skämmas

Internetgirot är bara till för köparens fördel jag skulle aldrig använda mig av det om jag var säljaren. Det går minsann att bli utan både vara och pengar där;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp