Sällsynt fall?

Klart vi kan lyfta bakbenen? Har absolut inte skrivit något om att man inte kan lyfta bakbenen? Menade i vad jag skrev att det är svårt att kratsa bakhovarna då han skakar väldigt mycket och tappar balansen. Förutom detta är det inga fel på honom, han är inte halt. Han tävlades senast i förrgår två 1.20 klasser med noll fel och en bedömning på 8.2.

Svårt att greppa.
Hästen tycks ha dålig balans stående på stallgången, väljer en udda ställning. Skakar och tappar balansen när man lyfter bakhovarna för att kratsa, men hoppar obesvärat 120.
Breddar bak som en travare.

Scenario 1: allvarligt sjuk häst med wobbler eller liknande. Shivering kan vara ett alternativ.
Scenario 2: frisk men obalanserad unghäst som inte riktigt har koll på var den sätter benen - trampar av skor et c. Kanske balansproblemen handlar om att man inte ser till att hästen står ordentligt fram när man börjar lyfta bak???
 
Svårt att greppa.
Hästen tycks ha dålig balans stående på stallgången, väljer en udda ställning. Skakar och tappar balansen när man lyfter bakhovarna för att kratsa, men hoppar obesvärat 120.
Breddar bak som en travare.

Scenario 1: allvarligt sjuk häst med wobbler eller liknande. Shivering kan vara ett alternativ.
Scenario 2: frisk men obalanserad unghäst som inte riktigt har koll på var den sätter benen - trampar av skor et c. Kanske balansproblemen handlar om att man inte ser till att hästen står ordentligt fram när man börjar lyfta bak???
Ja jag håller med dig. Mestadels står han och korsar frambenen både i stallgång och i box men även om han skulle stå "nästan normalt" med frambenen när man ska kratsa så är han väldigt osäker och det känns som han vet mycket väl att han har svårt med balansen för han kan lätt bli stressad i sådana situationer. Jag går och tänker varje dag på om det "bara" är ett balansproblem eller om det är något allvarligare. Shivering kan det absolut vara, men det räcker inte. Lustig men underbar häst.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 331
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 017
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 268
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 373
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp