Bukefalos 28 år!

Säng med MYCKET förvaring?

lizan

Trådstartare
Moderator
Jag kommer inom ganska kort flytta till en mycket liten lägenhet så jag tänkte att en säng med MYCKET förvaring under inte vore dumt. Det verkar dock inte som att det finns några att köpa i lagom storlek, men jag kan ju ha missat något!

Jag vill inte ha 90säng, och har inte plats för mer än 120. Har en 105 utan ram så den vore ju inte dum om jag kunde använda.

Det jag är ute efter är något i den här stilen:
44Q2KTH4BQ7V02BA_130071482590000000.jpg


Den här från mio hade dugit bra om den funnits med andra mått....
db6d733e-7933-4222-bef0-a34b1efe36ca.jpg



Jag är inte särskilt händig men har börjat kika på tex ikea hackers för att se vad man kan bygga själv och har väl några idéer. Men det vore väldigt skönt att slippa bygga själv. Sen vill jag inte ha något som skruvas fast i väggen eftersom jag bara hyr och kanske inte blir kvar i mer än ett år knappt. Så att lägga ner en jäkla massa blod svett och svordomar känns inte jättelockande.

Någon som vet om en stomme som är åtminstone i närheten av det jag söker? Eller har bra tips på hur man superenkelt kan bygga?
 
Jag kommer inom ganska kort flytta till en mycket liten lägenhet så jag tänkte att en säng med MYCKET förvaring under inte vore dumt. Det verkar dock inte som att det finns några att köpa i lagom storlek, men jag kan ju ha missat något!

Jag vill inte ha 90säng, och har inte plats för mer än 120. Har en 105 utan ram så den vore ju inte dum om jag kunde använda.

Det jag är ute efter är något i den här stilen:
44Q2KTH4BQ7V02BA_130071482590000000.jpg


Den här från mio hade dugit bra om den funnits med andra mått....
db6d733e-7933-4222-bef0-a34b1efe36ca.jpg



Jag är inte särskilt händig men har börjat kika på tex ikea hackers för att se vad man kan bygga själv och har väl några idéer. Men det vore väldigt skönt att slippa bygga själv. Sen vill jag inte ha något som skruvas fast i väggen eftersom jag bara hyr och kanske inte blir kvar i mer än ett år knappt. Så att lägga ner en jäkla massa blod svett och svordomar känns inte jättelockande.

Någon som vet om en stomme som är åtminstone i närheten av det jag söker? Eller har bra tips på hur man superenkelt kan bygga?

Jag såg något svenskt inredningsprogram där de använde byråer (typ Malm från Ikea) som de satte ihop och gjorde en stomme av, sedan på med madrassen – klart! Då blir det visserligen lite si och så med storleken som du vill ha, men det går väl att hitta på något annat på väggsidan om sängen ska stå mot en vägg. Sängen i programmet stod mitt i rummet och hade alltså lådor på båda sidor. Det var även någon slags hylla vid fotgaveln, har jag för mig.
 
Jag kommer inom ganska kort flytta till en mycket liten lägenhet så jag tänkte att en säng med MYCKET förvaring under inte vore dumt. Det verkar dock inte som att det finns några att köpa i lagom storlek, men jag kan ju ha missat något!

Jag vill inte ha 90säng, och har inte plats för mer än 120. Har en 105 utan ram så den vore ju inte dum om jag kunde använda.

Det jag är ute efter är något i den här stilen:
44Q2KTH4BQ7V02BA_130071482590000000.jpg


Den här från mio hade dugit bra om den funnits med andra mått....
db6d733e-7933-4222-bef0-a34b1efe36ca.jpg



Jag är inte särskilt händig men har börjat kika på tex ikea hackers för att se vad man kan bygga själv och har väl några idéer. Men det vore väldigt skönt att slippa bygga själv. Sen vill jag inte ha något som skruvas fast i väggen eftersom jag bara hyr och kanske inte blir kvar i mer än ett år knappt. Så att lägga ner en jäkla massa blod svett och svordomar känns inte jättelockande.

Någon som vet om en stomme som är åtminstone i närheten av det jag söker? Eller har bra tips på hur man superenkelt kan bygga?

Jag skulle definitivt ta ut en snickare och försöka bygga en möbel som sväljer både förvaring och annat. En granne i mitt förra hus hade en platsbyggd 120 cm-säng som rymde bokhylla, utdragbart sängbord och byrå. Det såg faktiskt riktigt bra ut.
 
@Blueberry Har kikat på massor av sådana och det går att göra med bara "stöd" på väggsidan. De flesta verkar dock ha satt fast reglar i väggen för att göra ramen på väggsidan men det borde gå att göra på annat vis också. Fast det blir en dyr säng för malmbyråerna är dyra! :D Men man kan ju kika på loppis och blocket också.

@Philosophia Det känns som att det blir dyrt? Och som sagt så ska jag ju eventuellt inte bo så länge så då vill jag ha något som är enkelt att montera ner och ta med sig eller göra sig av med... Skulle jag bo där länge hade jag dock absolut gjort något sådant för att verkligen maximera utrymmet och få det att se riktigt bra ut! Har sett många bilder på snickrade sängar med massor med käck förvaring!
 
Jag har en hemmabyggd 120-säng med kapade byråer från IKEA och en liten lucka på kortsidan vilket gör att övrigt utrymme (ca 60x200 cm) är helt fritt fram att stuva in allt annat man inte vill se :D

Jag visade en hantverkare bild på ungefär hur jag ville ha den och vilka mått, sen sågade han av byråerna så att sängen blev lagom hög, byggde en ram till bäddmadrassen ovanpå och ordnade lilla luckan. Sängen sitter även fast i väggen för att bli extra stabil men jag antar att det inte är ett måste. Min sitter dock inte fast med skruvar utan med en silikonlist. Den är det bästa som hänt mig och min lilla lägenhet! :D

424852_10150609293200969_1921388789_n.jpg


Inte så bra bild men man ser på ett ungefär :)
 
@Idas Något sånt hade ju vart perfekt, men vill inte ha en som sitter fast eller är för svår att få med sig... :p Hur mycket kostade din säng totalt?
 
Jag tror att du ska satsa på höga ben och sedan lådor under om du inte vill göra något allt för dyrt eller krångligt eftersom du ändå bara ska bo där kort tid. Ju "lösare" desto lättare är det att sängen blir instabil.
 
Höga ben verkar dessvärre inte vara helt lätta att hitta de heller! :p
 
Sök på Loftsäng på blocket. Kolla om det finns något som är värt att modifiera. Antingen behåller du den som den är och sätter soffa eller arbetsbord under, eller så sågar du ner den och sätter fullt med förvaring under.
 
Har inte hittat i annat än 90 i bredd! :p Barnsängar är himla praktiska, men vill man sova i större än 90 är det ju hopplöst! :p
 
@Lovisaleonora Blir de stabila även om man sågar ner dem? Har funderat på det faktiskt! För normalhög loftsäng vill jag inte ha, men ett mellanting, som finns för barn, vore inte dumt! :D
 
Beror ju på hur du sågar, tar du ner tvärstag etc så är det ju lämpligt att flytta dem så stabiliteten behålls. Det är några på blocket som tagit ner sina för takhöjden varit för låg, men som fortfarande kan få in arbetsplats under.

Hittade allt mellan 90 cm och 160 cm, och de är ju faktiskt rätt prisvärda många av dem.
 
En våningsäng där underbädden är bredare än överbädden, låga lådor på golvet och sedan förvaring på överbädden. Man får en säng i lagom höjd (det är ju jobbigt med höga sängar) samt att man får mycket lagringsplats på höjden. Sängstommen får dock gärna vara ganska stabil... vissa våningssängar börjar ju kännas klena redan med en liten unge i överbädden. Kallas visst familjesäng, finns kanske någon billig på blocket.
 
@Diderot Nä blä! :) Så vill jag inte ha det, och jag gillar dessutom höga sängar, om de är stabila och lagom höga! :)

@Lovisaleonora Tack för tipset! Har börjat kika och det blir kanske en lämplig lösning!
 
Jag googlade på ikea hackers, och vilken sida :love:
Ett tips där var ju att bygga med expedit-hyllorna under, så har jag tänkt göra med min 120-säng i framtiden för att få mer förvaring. De har ju olika insatser och lådor också som passar i expedithyllorna.
Annars finns det kanske små köksskåp som du lätt kan montera ihop och eventuellt "bygga in" i en stomme? Det såg jag på något inredningsprogram för några år sedan, jättesmart!
 
Tyvärr blir det rätt dyrt, men annars är det ju super med köksmoduler. Har man två öppna sidor och ställer sängen i ett hörn, behöver man ju bara tillverka ett högt ben (längst in i hörnet) så är saken biff. Men det är ju ingen billig lösning...
 
@_Charlotte_ Expedit är utbytta mot Kallax och de är dyrare nu! :p Men jag har lite expediter här hemma, som dock inte räcker för att få ihop en säng... Men ska se om jag hittar något på blocket eller om det går att pussla med någon enstaka del Kallax. Men visst är det en UNDERBAR sida? :love:

@Lovisaleonora Jaa, jag tänker också att något sådant kanske kan bli bra... Att bara behöva bygga ett ben känns överkomligt! Funderar på lite olika varianter med det faktiskt. Det beror ju lite på hur mycket höjd man vill ha på det också... Kanske blir det ingen hög säng med massa förvaring! :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp