Sängköp!

Aliide

Trådstartare
Efter 8 år i samma säng är det dags för en ny; herrejesus vilken djungel!

Jag har nog testat 30-tal sängar, alla tillverkar har enligt sig själva den bästa såklart...

Hur har ni resonerat?

Jag vill absolut ha en BRA säng pågrund av ett diskbråck, det går inte att tumma på kvalité överhuvudtaget... Tyvärr.. Men sen har jag inte lust att betala 25 000;- för en säng.

Ikväll ska jag titta på en begagnad, som köptes i november 2014. Jag tänker att om den är fräsch, i ett fräscht hem med en ren människa så kan jag köpa den och sedan en ny bäddmadrass så länge fjädrar och stöd känns rätt.

Annars har jag en madrass (utan gavel) på Mio för 13 000:-... Ändå helt ok pris!
 
Jag är totalt sönderslagen efter ett aktivt hästliv, och har säng från IKEA. Med extra resårmadrass och Tempur ovanpå. En hög säng blir det, men helt ovärderlig för mig som annars hade lidit helvetets kval över att ryggen mår dåligt.
 
Hej!

För mig är tempur sååå värt det. Det är den enda sängen jag kan sova i en hel natt och vakna utan smärtor i antingen höft eller rygg. Sov borta i helgen och trodde det var träningsvärk i ryggen, men en natt i tempuren så var ryggontet helt borta.

/Lavinia, som trodde hon skulle dö när hon satte sig på sängkanten på en annan sängtyp - tokigt hårda kanter och jättemjuk i mitten...
 
Jag är också i sängletardjungeln - känner mig förbannat vilse rent ut sagt! Vill inte ha en som får mig att bli höjdrädd!
 
Enig med @Lovisaleonora och @Lavinia !
Har svensk resårmadrass och Tempur på där. Har div. hästrelaterade skador som gör sig påminda direkt. Fullkomligen avskyr att sova borta, blir helt leabrôten.
Efter 17 år är faktiskt madrassen lika bra. Inte illa.
mvh
 
Jag känner igen problemen. Jag och min sambo har letat efter nya sängar i en månad. Vi har varit runt på otaliga butiker och provat säng efter säng. Jag är inte superkräsen, mer än att den ska vara skön. Sambon däremot har problem med ryggen och han märker av det främst när han ligger i sängen så därav har det dragit ut på tiden.

Jag känner att huvudsaken är att man trivs i sängen, och att man ligger skönt. Det är ju svårt att veta hur man kommer sova i sängen sen när man har fått hem den dock, men man får ju chansa. Det ska kännas rätt från början iaf.

Här blev det till sist en säng som vi köpte på SOVA. Vi var där två gånger, och vid andra besöket fick vi en bra försäljare som lyckades ta fram en säng som vi båda verkar gilla. Det blev en Stjärnbädden Smaragd. Låg precis under vår smärtgräns på 20 000:-. Vi räknar med att kunna ha sängen rätt länge och därmed känns det okej att lägga en del, även om det känns som ett mindre rån just nu :cautious:. Hoppas på att vi ska sova gott i sängen när den kommer om 6-8 veckor :D
 
Jag är också i sängletardjungeln - känner mig förbannat vilse rent ut sagt! Vill inte ha en som får mig att bli höjdrädd!
Jag älskar att ha en så hög säng att jag glider ner på golvet, snarare än att kravla upp. :)
Får en mycket bättre start för framförallt ryggen med min höga säng. Den går nog upp till låret på mig så jag behöver inte klättra upp i den.

Det är det enda med sjukhussängar som är bra annars. Det gör inte ont att ta sig ur sängen.
 
Men vad bra! Jag håller också på att leta säng för fullt och har funderat på att starta en tråd, nu slipper jag.:D

Sängen jag och min sambo har nu tar död på min rygg, gammal och ojämn, den är hemsk!

Jag har funderar på Mio, ev IKEA, någon som har säng därifrån? Smärtgränsen ligger på absolut max 10k, då med bäddmadrass inräknat. Jag vill ha en hög säng, och helst grå. :p
 
När jag och sambon letade ny säng ville vi ha en kontinentalsäng för ca 10.000. Inte mycket pengar för en bra kontinentalsäng men vi kände att vi inte ville lägga ner mer.

Iallafall, vi ville ha en madrass med olika fasthet då jag väger va 58 och sambon 80kg, provade en del och fastnade för en jättefin och skön säng för 9800kr! Vi älskar den fortfarande efter 6 mån :) Den är hög, stilren, otroligt skön och verkligen det bästa köpet ever!

Mitt tips är att kolla runt på många olika hemsidor, skriva upp dem som du tycker verkar bra och sedan prova i affär!

 
När jag och sambon letade ny säng ville vi ha en kontinentalsäng för ca 10.000. Inte mycket pengar för en bra kontinentalsäng men vi kände att vi inte ville lägga ner mer.

Iallafall, vi ville ha en madrass med olika fasthet då jag väger va 58 och sambon 80kg, provade en del och fastnade för en jättefin och skön säng för 9800kr! Vi älskar den fortfarande efter 6 mån :) Den är hög, stilren, otroligt skön och verkligen det bästa köpet ever!

Mitt tips är att kolla runt på många olika hemsidor, skriva upp dem som du tycker verkar bra och sedan prova i affär!
Vilket märke är det på den här supersköna sängen för en rimlig peng?
Jag har än så länge bara provat IKEA och tänkte behålla min tempur-kopia-bäddmadrass (Jysks hårdare variant)
 
Jag och mannen köpte en ny kontinentalsäng förra året, gick från 160 cm till 180 cm. Vi behövde verkligen en ny, den andra sängen kom från mannens ungkarlshem ;)
Det blev en dyr variant från Kungsängen. 30 000, men då ingick allt, nya sängkläder, täcke, kuddar, gavel mm. Ganska dyrt men så värt det. Jag märker att om vi sover borta sover jag sämre och får ont i ryggen. När jag sen sover en natt i vår säng hemma så försvinner det. Får aldrig ont i ryggen i nya sängen. En nackdel dock, mannen väger mer än mig och är min koala på natten (ligger nära och skedar gärna) så jag "rullar" ner där han ligger. Vi valde fasta madrasser båda två, gick inte att välja fastare. Men inget direkt jag störs av, vi delar dubbeltäcke och gillar kroppskontakt :)
 
Vilket märke är det på den här supersköna sängen för en rimlig peng?
Jag har än så länge bara provat IKEA och tänkte behålla min tempur-kopia-bäddmadrass (Jysks hårdare variant)

Oj, bra fråga.. Köpt i en möbelaffär i Vellinge i skåne ;) Modellen heter iallafall Austin!
 
Efter 8 år i samma säng är det dags för en ny; herrejesus vilken djungel!

Jag har nog testat 30-tal sängar, alla tillverkar har enligt sig själva den bästa såklart...

Hur har ni resonerat?

Jag vill absolut ha en BRA säng pågrund av ett diskbråck, det går inte att tumma på kvalité överhuvudtaget... Tyvärr.. Men sen har jag inte lust att betala 25 000;- för en säng.

Ikväll ska jag titta på en begagnad, som köptes i november 2014. Jag tänker att om den är fräsch, i ett fräscht hem med en ren människa så kan jag köpa den och sedan en ny bäddmadrass så länge fjädrar och stöd känns rätt.

Annars har jag en madrass (utan gavel) på Mio för 13 000:-... Ändå helt ok pris!


Är du säker på att du behöver en helt ny säng? 8 år är ju egentligen ingen ålder på en säng. Kanske räcker det med en ny bäddmadrass?
Min sambo har diskbråck och vi bytte därför nyligen bäddmadrass till en från IKEA som ska vara liknande Tempur (men mycket billigare) och han har inte haft ont i ryggen en dag/natt efter det :) Vår säng är för övrigt annars ca 15 år gammal :)
 
Är du säker på att du behöver en helt ny säng? 8 år är ju egentligen ingen ålder på en säng. Kanske räcker det med en ny bäddmadrass?
Min sambo har diskbråck och vi bytte därför nyligen bäddmadrass till en från IKEA som ska vara liknande Tempur (men mycket billigare) och han har inte haft ont i ryggen en dag/natt efter det :) Vår säng är för övrigt annars ca 15 år gammal :)

Jag är på jakt efter en riktigt bra bäddmadrass. Kollade på Tempur https://www.sova.se/baeddmadrasser/tempur-baeddmadrass-7cm-140x200-cm
Men vi har inte råd med den. Vilken bäddmadrass har ni från IKEA?
 
Jag har funderar på Mio, ev IKEA, någon som har säng därifrån? Smärtgränsen ligger på absolut max 10k, då med bäddmadrass inräknat. Jag vill ha en hög säng, och helst grå. :p
Jag har en IKEA-säng. Köpte deras SKIEN 2007 men den blev nedlegad ocfh jag bytte den för ett tag sedan. IKEA har 25 års garanti. Är sängen defekt så byter de ut den. Jag räknar med att ha IKEA-sängar resten av livet......

Den jag har är rätt hård och jag har en latexmadrass uppepå. Tempur klarar jag inte eftersom jag får värk när jag är stilla och måste byta ställning. Så jag vänder och vrider mig rätt mycket under natten. Ligger man på en tempur så ligger man på puckelpist större delen av natten. Vidrigt.
 
Kollar också säng nu, var bl.a. till ett lokalt varuhus med mycket gott rykte!

Fick en säljare som Vet vad han pratade om, förklarade uppbyggnad och hur de fungerar och vad som var viktigt (för oss). Prackade inte på det dyraste heller utan var ganska brutalärlig med vad de sålde och hur de fungerade gentemot varandra i de olika prisklasserna.
Sambon har problem med avdomnande armar och ont i kroppen så vi är ute efter nåt som fungerar riktigt bra och det lär väl kosta därefter.

Vi lutar åt en Jensen, som var nedsatt hela tiotusen ända ner till vår smärtgräns. :up: Det fanns dock en likvärdig i kvalitetsklassen 'under' som skulle fungera minst lika bra.

Säljaren sa varken bu eller bä om när vi fiskade om vad vi borde välja :p prova och bestämma kunde han inte göra åt oss ju.
Gillar den säljaren :love: alldeles lagom framfusig.
Nu har vi mycket mer på fötterna iaf och kan välja klokt! Men det är endel pengar (20) så vi funderar över helgen!
 

Liknande trådar

Hemmet Jag och blivande sambon letar ny säng, hans svackiga (men ack så sköna:love:) 120-bädd sjunger på sista refrängen och får förmodligen...
Svar
2
· Visningar
5 912
Senast: Elinkan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp