Sänka totalvikten på hästtransport..

det sägs vara lättare att typa ner än att typa upp. Jag kan iallafall berätta hur jag tupade upp mitt släp.

Jag ringde bil.besiktningen, de sa att jag måste ha ett intyg från återförsäljaren på mitt släp som godkänner att det typas upp till den vikt jag vill ha, plus ett annat intyg på bromsar och annat.

Jag köpte mitt släp begagnat, men det spelar ingen roll, du kan ändå ringa återförsäljaren bara du har ditt chassinummer på släpet att lämna.

Sen när du fått dom intygen så beställer du en registreringsbesiktning, alltså ingen vanlig besiktning utan det har ju med registreringen att göra.

Sen åker du dit med ditt släp och dina papper från återförsäljaren (gör inte som jag, jag glömde papperna och allt tog mkt längre tid, slapp dock göra om reg. bes. igen =)

reg.besiktningen tog bara en halvtimma, det är en speciell inspektör som utför dom, så det fanns bara tider här i vår stad ngn gång per vecka, eftersom inspektören fick åka hit från annan ort. Han går iaf runt o kollar så allt är ok med släpet vad det gäller vilka däck som sitter på och vilka bromsar det är.

Sen kollar han papperna och sen är det i princip klart. Vår reg.bes. kostade ca 600kr. I vissa fall behöver dom väga släpet, vet ej hur det är med det, det slapp iallafall jag göra.

Jag har fått uppfattningen att det är enklare o typa ner än upp, men det är iaf såhär man går tillväga, sen hjälper dom dig med resten.
T.ex. ger dig råd om du måste yta däck etc.

lycka till!
 
Var inne på bilbesiktingen i tisdags och pratade med en den inspektören som har hand om nedtypning p den stationen. Jag vill typa ner mitt äldre släp till 930kg. Hans svar var att jag måste få tag på ett par däck som är mindre och smalare och bara får bära upp 930 kg annars var det kört. Byte av däck var det som gällde enligt honom på äldre släp om man ville typa ner! :confused:
 
Tack för era svar, det är ett släp som jag funderar på att köpa som jag i så fall skulle behöva väga ner. Det väger 20 kg för mycket för bilen om man har B-kort. Kanske ska fundera på att ta BE-kort istället.

Verkar inte va så dyrt att väga ner det iaf, av vad jag förstår av era svar. Att lastvikten minskar lite tycker jag inte spelar så stor roll. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Letar runt efter en hästtransport och är lite osäker på vilket typ av golv man ska ha. Vad jag vet är att jag inte vill ha trä. Fundera...
Svar
7
· Visningar
663
Senast: lillan222
·
  • Artikel
Hästnyheter När Viktor och Mikaela Arbhede skulle gifta sig ville de göra bröllopets mingel till något alldeles extra. Genom att renovera en...
Svar
0
· Visningar
84
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 003
Senast: Mia_R
·
Islandshäst Undrar vilja hästtransporter dom har diagonallastning? För två hästar! Tacksam för förslag!
Svar
1
· Visningar
734

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp