Uppkörning BE körkort med hästtransport

Inte riktat mot dej utan allmänt men jag kan inte låta bli att tycka att det ju är just därför man tar ett sånt här körkort.
Att visa att man kan lasta och på rätt sätt, varför och hur.

Det är du tvungen att veta iallafall. De frågar hur lasten är surrad och vad den väger och varför den är surrad på det viset samt att du givetvis ska veta vad släpet kan ta.

Det är inte bara att komma och köra upp bara för att man hyrt släpet av bilskolan.
 
Inte riktat mot dej utan allmänt men jag kan inte låta bli att tycka att det ju är just därför man tar ett sånt här körkort.
Att visa att man kan lasta och på rätt sätt, varför och hur.
Nja, väldigt många av oss tar BE-körkort för att kunna köra med hästar. Då är lastförstängning, krafter i spännband och liknande som ingår i teorin faktiskt ganska ointressant i praktiken, efter att uppkörningen är avklarad (även om det såklart ska ingå att kunna sådant också).
 
Nja, väldigt många av oss tar BE-körkort för att kunna köra med hästar. Då är lastförstängning, krafter i spännband och liknande som ingår i teorin faktiskt ganska ointressant i praktiken, efter att uppkörningen är avklarad (även om det såklart ska ingå att kunna sådant också).
Ja fast, du har ju då ett E-kort. For ever.

Spelar ju ingen roll vad man tänker köra sen egentligen..
 
Det är du tvungen att veta iallafall. De frågar hur lasten är surrad och vad den väger och varför den är surrad på det viset samt att du givetvis ska veta vad släpet kan ta.

Det är inte bara att komma och köra upp bara för att man hyrt släpet av bilskolan.
Jag känner mest bara att man ta det som träning som en del i av utbildningen för sitt nya körkort. Men det är så JAG tycker
 
Jag känner mest bara att man ta det som träning som en del i av utbildningen för sitt nya körkort. Men det är så JAG tycker

Jo, men det enda jag slipper är ju att lägga lasten i släpet, antingen med truck eller för hand. Resten är ju något du gör ändå.
 
Ja fast, du har ju då ett E-kort. For ever.

Spelar ju ingen roll vad man tänker köra sen egentligen..
Det är ju inte enbart hästar man kör som hästägare, jag hämtar mycket foder och/eller virke t ex och då är det viktigt att veta hur man ska surra lasten.
 
Jag är för övrigt av den uppfattningen att BE antingen ska ingå med sin helhet i B-körkortets utbildning så du får det på en gång eller förbjuda att köra släp överhuvudtaget med B-körkort.

Det är vansinne att köra lätt släp med lätt bil (B) utan utbildning i hur man lastar och kör med tanke på att det är så mycket osäkrare än att köra tungt släp med tung bil (BE).

Det utökade är ju inte mycket att hurra för när det gäller utbildning heller.
 
Jag är för övrigt av den uppfattningen att BE antingen ska ingå med sin helhet i B-körkortets utbildning så du får det på en gång eller förbjuda att köra släp överhuvudtaget med B-körkort.

Det är vansinne att köra lätt släp med lätt bil (B) utan utbildning i hur man lastar och kör med tanke på att det är så mycket osäkrare än att köra tungt släp med tung bil (BE).

Det utökade är ju inte mycket att hurra för när det gäller utbildning heller.
Nu är ju teorin mest B-frågor iaf medan själva uppkörningen är mer fokus på både teori och praktik.
 
Nu är ju teorin mest B-frågor iaf medan själva uppkörningen är mer fokus på både teori och praktik.

Precis, det kan lika gärna ingå några frågor till i b-körkortet och lite mer i uppkörningen. Eller så tar man och frikopplar släpdelen helt från b-kortet.
 
Jag är för övrigt av den uppfattningen att BE antingen ska ingå med sin helhet i B-körkortets utbildning så du får det på en gång eller förbjuda att köra släp överhuvudtaget med B-körkort.

Det är vansinne att köra lätt släp med lätt bil (B) utan utbildning i hur man lastar och kör med tanke på att det är så mycket osäkrare än att köra tungt släp med tung bil (BE).

Det utökade är ju inte mycket att hurra för när det gäller utbildning heller.
Ja med tanke på vad man ser i lastningsväg på diverse gallersläp så är det vansinne att man får köra med släp helt utan utbildning.
 
Ja med tanke på vad man ser i lastningsväg på diverse gallersläp så är det vansinne att man får köra med släp helt utan utbildning.
Är det (egentligen) inte samma som när man kör häst utan transportörsutbildning, dvs det är upp till dig själv att se till att du kan lagstiftningen och följer de lagar som finns?
Alltså att du själv har en skyldighet att ta reda på vad som krävs och sedan följa det?

Extremt få privatpersoner följer alla regler för att köra häst, just saying :angel:
 
Är det (egentligen) inte samma som när man kör häst utan transportörsutbildning, dvs det är upp till dig själv att se till att du kan lagstiftningen och följer de lagar som finns?
Alltså att du själv har en skyldighet att ta reda på vad som krävs och sedan följa det?

Extremt få privatpersoner följer alla regler för att köra häst, just saying :angel:

Det jag framförallt tänker på är att B-kortsförare utan släputbildning kör runt med det mycket mer osäkra alternativet, lätt bil och lätt släp, än det mycket säkrare sättet med tung bil och tungt släp.

Man kör osäkrare bil/släp-kombination utan utbildning än man får göra med utbildning. Rent teoretiskt vore det bättre om alla körde tyngre (med utbildning såklart).
 
Det jag framförallt tänker på är att B-kortsförare utan släputbildning kör runt med det mycket mer osäkra alternativet, lätt bil och lätt släp, än det mycket säkrare sättet med tung bil och tungt släp.

Man kör osäkrare bil/släp-kombination utan utbildning än man får göra med utbildning. Rent teoretiskt vore det bättre om alla körde tyngre (med utbildning såklart).
Eller att det ingår släputbildning när man tar B-kort och sedan för att få köra tungt släp måste man gå BE. Som med MC.
 
Det är ju inte enbart hästar man kör som hästägare, jag hämtar mycket foder och/eller virke t ex och då är det viktigt att veta hur man ska surra lasten.
Ja det var ju det jag skrev
.( Men jag blev kanske felciterad där)
------




Den som godkänner en på BE har ju ingen aning om ifall en tänker köra soffor eller hästar liksom.
Kortet är lika för alla, klart man ska kunna hur man lastsäkrar och allt annat även om man faktiskt bara tänker köra häst.
 
Jo, men det enda jag slipper är ju att lägga lasten i släpet, antingen med truck eller för hand. Resten är ju något du gör ändå.
Menar att BEVISET på att man kan lastsäkra det man kör upp med. Är väl ett ypperligt tillfälle egentligen. Det är ju därför man är där. För att man vill lasta saker och frakta dom nånstans.

Hur många verkligen kontrollerar att körskolan har surrat rätt? Såklart en tänker att det är korrekt, dubbelkollar man verkligen då?
 
Ja det var ju det jag skrev
.( Men jag blev kanske felciterad där)
------




Den som godkänner en på BE har ju ingen aning om ifall en tänker köra soffor eller hästar liksom.
Kortet är lika för alla, klart man ska kunna hur man lastsäkrar och allt annat även om man faktiskt bara tänker köra häst.
Det var nog jag som missförstod. 😅
 
Den som godkänner en på BE har ju ingen aning om ifall en tänker köra soffor eller hästar liksom.
Kortet är lika för alla, klart man ska kunna hur man lastsäkrar och allt annat även om man faktiskt bara tänker köra häst.

Men det är ju inte FÖR ATT lära sig lastsäkring som man tar BE, om man nu bara tänkt köra med häst. Man är ju tvungen att lära sig det, men det är ju liksom inte orsaken till att man tar körkortet.
 
Det jag framförallt tänker på är att B-kortsförare utan släputbildning kör runt med det mycket mer osäkra alternativet, lätt bil och lätt släp, än det mycket säkrare sättet med tung bil och tungt släp.

Man kör osäkrare bil/släp-kombination utan utbildning än man får göra med utbildning. Rent teoretiskt vore det bättre om alla körde tyngre (med utbildning såklart).
Håller helt med och har reflekterat över det många gånger. När jag bara hade B-körkort hade jag en VW Golf och kunde helt lagligt köra mitt ganska stora Cheval Liberté-släp med den. Det funkade men kändes ibland ganska vingligt och jag var verkligen tvungen att planera min körning och ha i åtanke att bilen skulle orka. Sedan tog jag B96 och kunde då låna exets BMW X1 när dottern o jag skulle ut o köra med häst, och plötsligt blev allt mycket lättare och stabilare! Förstår faktiskt inte alls hur reglerna kan se ut som de gör....
 
Men det är ju inte FÖR ATT lära sig lastsäkring som man tar BE, om man nu bara tänkt köra med häst. Man är ju tvungen att lära sig det, men det är ju liksom inte orsaken till att man tar körkortet.

men ska man nu ha körkort för tungt släp är ju jag som medtrafikant rätt glad om föraren kan lastsäkra (tex) och framföra det tunga ekipaget säkert.
oavsett om man nu kommer på att en ska köra häst eller hämta ett skåp på MioMöbler.
 
Eller att det ingår släputbildning när man tar B-kort och sedan för att få köra tungt släp måste man gå BE. Som med MC.

Det ingår det du behöver för lätt släp, som jag minns det. Men ingen praktisk utbildning. Nä, bättre då att BE ingår så alla kör tyngre och säkrare.
Hur många verkligen kontrollerar att körskolan har surrat rätt? Såklart en tänker att det är korrekt, dubbelkollar man verkligen då?

Det gör ju kontrollanten tillsammans med dig då du redovisar hur lasten är surrad och varför. Du får INTE köra upp med felsurrad last. Det är ju därför BE-kortet är bättre än det som ingår i B-kortet; du måste veta och det kollar kontrollanten.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Säkert hundrade tråden, men hittar inte riktigt vad jag söker.. Jag har min andra uppkörning för BE på fredag och kommer göra det...
Svar
5
· Visningar
1 222
Senast: Ajsing
·
Hästmänniskan Hej, är det nån som kan tipsa mej om hur jag kan surra/stänga tex en hösilagebal 300 kg på min hästtransport? Jag tänkte använda mej...
2
Svar
28
· Visningar
6 511
Senast: ameo
·
C
Hästmänniskan Hej! Har nu äntligen kommit til skott och ska ta BE körkortet. Läste i någon gammal tråd om någon som körde upp med hösilagebal i...
2
Svar
27
· Visningar
18 722
Senast: maggan2
·
B
Hästmänniskan Hej alla bukefalister! Ska köra upp för BE på onsdag och behöver verkligen hjälp med lite frågor! Hoppas ni duktiga som redan har BE...
2
Svar
26
· Visningar
7 572
Senast: minternet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp