Sätesbjudning

Energi

Trådstartare
Efter ett tillväxtultraljud nu i veckan så visade det sig att bebis ligger som en fällkniv i sätesbjudning. Jag har mycket tryck och ilningar neråt så de är oroliga för att bebis håller på att fixera rumpan.

Jag antar att det blir ett vändningsförsök längre fram (vecka 36 nu).

Är det någon här som har gjort vändningsförsök? Hur gick det?
Är det någon som har fött vaginalt i sätesbjudning?
 
Jag har gjort vändningsförsök. Upptäcktes i v 41+3 att bebis låg på tvärsan med rumpan neråt.

De lyckades inte vända nu blev planerat snitt på 42+0.
 
Jag har gjort vändningsförsök. Upptäcktes i v 41+3 att bebis låg på tvärsan med rumpan neråt.

De lyckades inte vända nu blev planerat snitt på 42+0.

Hur var vändningsförsöket för dig? Gjorde det ont?
Hur lång tid försöker dom innan man ger upp?
 
Hur var vändningsförsöket för dig? Gjorde det ont?
Hur lång tid försöker dom innan man ger upp?
Det var helt ok, inte skönt men gjorde inte direkt ont heller. Vet inte hur länge de försökte men det var inte så lång tid. Nu hade ju jag otur att han hade vänt sig sent och var stor. En kvart kanske de försökte, de vill ju inte stressa barnet för mkt. Både innan och efteråt får man sånt där band runt magen och kollar av bebisen, ctg?!? Och innan de börjar får man muskelavslappnande.

En kollega till mig gjorde nog vändningsförsök där du är nu och på henne lyckades det och hon födde vaginalt sen.
 
Efter ett tillväxtultraljud nu i veckan så visade det sig att bebis ligger som en fällkniv i sätesbjudning. Jag har mycket tryck och ilningar neråt så de är oroliga för att bebis håller på att fixera rumpan.

Jag antar att det blir ett vändningsförsök längre fram (vecka 36 nu).

Är det någon här som har gjort vändningsförsök? Hur gick det?
Är det någon som har fött vaginalt i sätesbjudning?
Min tvåa låg i sätesbjudning. Men hon vände sig tillbaka i vecka 37 innan det hann bli vändningsförsök och låg sedan åt rätt håll innan hon kom ut i v 38+3.
 
Min tvåa låg i sätesbjudning. Men hon vände sig tillbaka i vecka 37 innan det hann bli vändningsförsök och låg sedan åt rätt håll innan hon kom ut i v 38+3.
Samma här. Min son låg i säte två gånger ganska sent in i graviditeten. Andra gången vände han sig själv dagen innan vändningsförsöket och fixerade huvudet kort därefter.

Inte riktigt vad du frågade efter @Energi, men möjligheten finns ju :)
 
Min tvåa låg i sätesbjudning. Men hon vände sig tillbaka i vecka 37 innan det hann bli vändningsförsök och låg sedan åt rätt håll innan hon kom ut i v 38+3.
Samma här. Min son låg i säte två gånger ganska sent in i graviditeten. Andra gången vände han sig själv dagen innan vändningsförsöket och fixerade huvudet kort därefter.

Inte riktigt vad du frågade efter @Energi, men möjligheten finns ju :)

Jag hoppas ju innerligt att hen vänder sig själv, men är rädd att det är svårare eftersom hen ligger som en fällkniv liksom. Dessutom uppskattas vikten till 3 kilo redan nu och jag tänker att det borde bli svårare att vända om den är stor?

Skulle den ligga i säte vid förlossningen så vill jag gärna prova att föda vaginalt ändå, men vad jag läst mig till så får den väga max 4 kilo då. Dessutom så sätts man tydligen inte igång vid sätesbjudning så det känns som att det kommer bli snitt. Något jag är LIVRÄDD för!
 
Jag hoppas ju innerligt att hen vänder sig själv, men är rädd att det är svårare eftersom hen ligger som en fällkniv liksom. Dessutom uppskattas vikten till 3 kilo redan nu och jag tänker att det borde bli svårare att vända om den är stor?

Skulle den ligga i säte vid förlossningen så vill jag gärna prova att föda vaginalt ändå, men vad jag läst mig till så får den väga max 4 kilo då. Dessutom så sätts man tydligen inte igång vid sätesbjudning så det känns som att det kommer bli snitt. Något jag är LIVRÄDD för!
Min son låg likadant, konstaterades vid UL som jag gjorde extra då jag inte kände sparkar. Konstaterades att han inte kunde sparka särskilt hårt kom att han låg dubbelvikt :p gick jättebra att vända sig om du frågade honom :D hoppas det går bra!
 
Mitt ena barn fick vändas. Hen låg rätt ganska länge men efter att vattnet hade gått i vecka 33 vände hen sig så hen låg tvärsöver. Vändningen gick bra och gjorde inte ont men det kändes konstigt. Nu blev det snitt ändå men av helt andra skäl. Hen vägde 2600 gram när hen föddes någon dag senare.
 
Min son låg likadant, konstaterades vid UL som jag gjorde extra då jag inte kände sparkar. Konstaterades att han inte kunde sparka särskilt hårt kom att han låg dubbelvikt :p gick jättebra att vända sig om du frågade honom :D hoppas det går bra!

Men intressant! Det var samma här, konstaterades efter att jag kom in med minskade fosterrörelser. Såg otroligt obekvämt ut med fötterna bredvid öronen :D
 
Min första vände sig någon dag innan sista kontrollen inför bf. Jag var på vändningsförsök några dagar senare. Jag fick bricanyl genom infart, det är det som får livmodern att slappna av, och sedan försökte de vända. Det var en väldigt konstig känsla till en början, det var ju en nästan fullstor bebis som de bökade runt med, och efter ett tag gjorde det tyvärr ont. Jag försökte vara tapper och inte beklaga mig, men läkaren såg på mig att det gjorde ont så de avbröt. De tyckte inte att de var tillräckligt nära att lyckas för att motivera att fortsätta.

Efter försöket fick jag frågan om jag fortfarande ville försöka föda vaginalt. Om jag hade velat det skulle jag ha fått göra en bäckenmätning för att se om det var möjligt. Jag ville dock inte utan ville få snitt inplanerat. Fyra dagar innan bf plockade de ut henne.
 
Jag hoppas ju innerligt att hen vänder sig själv, men är rädd att det är svårare eftersom hen ligger som en fällkniv liksom. Dessutom uppskattas vikten till 3 kilo redan nu och jag tänker att det borde bli svårare att vända om den är stor?

Skulle den ligga i säte vid förlossningen så vill jag gärna prova att föda vaginalt ändå, men vad jag läst mig till så får den väga max 4 kilo då. Dessutom så sätts man tydligen inte igång vid sätesbjudning så det känns som att det kommer bli snitt. Något jag är LIVRÄDD för!
Jag var också livrädd för snittet och bröt ihop när de sa att det blir snitt, men det gick bra ändå.

Ja vi gjorde tul på min i samband med vändningsförsöket och då uppskattade man vikten till 4200 ca och gränsen var 4000 för sätesförlossning här i alla fall.
 
Kolla spinning baby, eller aktiv baby. Övningar du kan göra varje dag som ska kunna hjälpa till att få bebisen att lägga sig rätt. Jag tycker hemsidan för aktiv baby är informativ och pedagogisk! Finns ett poddavsnitt om detta på Babyz-podden också :)
 
Min tvåa låg i sätesbjudning en vecka innan BF och vändningsförsök bokades in två dagar senare. Var en ordentligt livlig tjej och kvällen efter det upptäcktes möblerade hon om, rejält 😲 så när morgonen kom för vändningsförsök så hade hon vänt sig rätt igen.
Dock fick vi order om att komma in till förlossningen så fort värkarna drog igång för en kontroll att hon låg rätt, och det gjorde hon. Hon vägde 3925 g vid födsel och var 54 cm lång, men fick då ändå plats att snurra runt, så tappa inte hoppet ☺️
 
Lite uppdatering!

Idag var jag på lägeskontroll och bebisen har lagt sig med huvudet neråt men ligger högt över bäckeningången.

Däremot läste jag i journalen att jag har onormalt mycket fostervatten och att barnet misstänks vara väldigt stort, varför jag inte bör gå 40 veckor utan bli igångsatt. Det här var dock ingenting som de sa till mig och nu är jag skitnojig.. När jag googlar tillståndet så kan det bero på missbildning hos fostret..
 
Lite uppdatering!

Idag var jag på lägeskontroll och bebisen har lagt sig med huvudet neråt men ligger högt över bäckeningången.

Däremot läste jag i journalen att jag har onormalt mycket fostervatten och att barnet misstänks vara väldigt stort, varför jag inte bör gå 40 veckor utan bli igångsatt. Det här var dock ingenting som de sa till mig och nu är jag skitnojig.. När jag googlar tillståndet så kan det bero på missbildning hos fostret..
:heart
Noja inte ner dig nu!
 
Lite uppdatering!

Idag var jag på lägeskontroll och bebisen har lagt sig med huvudet neråt men ligger högt över bäckeningången.

Däremot läste jag i journalen att jag har onormalt mycket fostervatten och att barnet misstänks vara väldigt stort, varför jag inte bör gå 40 veckor utan bli igångsatt. Det här var dock ingenting som de sa till mig och nu är jag skitnojig.. När jag googlar tillståndet så kan det bero på missbildning hos fostret..
Men missbildning borde de väl ha sett på ultraljud?
Googla inte, det stressar ofta mer än det hjälper :heart.
 
:heart
Noja inte ner dig nu!
Men missbildning borde de väl ha sett på ultraljud?
Googla inte, det stressar ofta mer än det hjälper :heart.


Försöker :heart

Tycker också att de borde sett missbildningar efter så många ultraljud som vi gjort. Jag har i alla fall skickat meddelande till min ordinarie barnmorska om att jag behöver få en tidigare tid för att prata om det här. Ska försöka hålla mig borta från google!

Blir så ledsen bara att det aldrig får vara bra, att hela graviditeten bara är ett stort orosmoln..
 
Lite uppdatering!

Idag var jag på lägeskontroll och bebisen har lagt sig med huvudet neråt men ligger högt över bäckeningången.

Däremot läste jag i journalen att jag har onormalt mycket fostervatten och att barnet misstänks vara väldigt stort, varför jag inte bör gå 40 veckor utan bli igångsatt. Det här var dock ingenting som de sa till mig och nu är jag skitnojig.. När jag googlar tillståndet så kan det bero på missbildning hos fostret..
Vad bra att bebis vänt sig!
Men försök att inte noja, det behöver inte betyda nånting. En vän till mig hade precis samma situation med bebis som låg i säte sent, hon hade mycket fostervatten, och bebis fixerade sig dessutom inte förrän det drog igång. Och barnet föddes fullt frisk och utan konstigheter :)
 
Vad bra att bebis vänt sig!
Men försök att inte noja, det behöver inte betyda nånting. En vän till mig hade precis samma situation med bebis som låg i säte sent, hon hade mycket fostervatten, och bebis fixerade sig dessutom inte förrän det drog igång. Och barnet föddes fullt frisk och utan konstigheter :)

Jag har förstått att det är svårare för bebis att fixera sig om man har för mycket fostervatten, så om vattnet går hemma så ska jag direkt till förlossningen.

Tack för lugnande ord!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 138
Senast: __sofia__
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 644
Senast: Madalitso
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
654
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Magsår eller kolik?

Omröstningar

Tillbaka
Upp