sätta galopp på en månad??

shia

Trådstartare
hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en månad innan tävlingarna börjar igen och jag skulle jättegärna vilja vara med, inte för att vinna utan utvecklas, komma iväg på en tävling (blir första gången på riktig tävling för mig(startat ridskoletävlingar å pay and ride typ 40-50 st, varav en pay and ride med min passhäst, samt 25 travtävlingar på ponnytrav(for då runt i sverige på olika banor)

få bedömning, veta vad vi ska träna på å efter sommaruppehållet i mitten på augusti tävla igen å resultat på det vi tränat på, då jag gärna skulle vilja komma dit med min passhäst och ställa upp i några tävlingar sålänge han finns kvar i stallet. börjat med galopp nu och han förstår galoppskänkel (galopperat tre ggr på ridbanan varav 4-5 galopper per gång) å programen jag tänkt på är LC:2 å LB:2(dessa som finns som han skulle kunna starta)

han kom till stallet förra vintern och var sutten på å inriden(men förstod ingenting, varken frammåt hjälper eller förhållande) så vi börja på noll, han var hemsk ruskig med huvudet å i traven vart det travhästtrav(han är travhäst, å står hos en travtränare där jag hjälp till å rid honom 2 ggr/veckan red då 1 gång i veckan på honom men rid nu för tränare en gång i veckan på det)
och ja, men vi kämpa på genom sommaren och i höstas börja han gå fint i form skritt å trav, lyssnar på typ tanke och vill verkligen göra rätt och har haft lätt för att lära sig. var i ridhus en gång för att sedan starta pay and ride (Ld:1) alltså utan galopp, å dommaren som dömde är hård, (flera av dem i Lc:1 å L:b1 fick typ 50 % max 54 %) och petig, men fick 68 %!!!(red då lätt i traven desutom så skulle fått mer om jag suttit ned) och bara bra kommentarer(jaja, lite kritik på mig att sitta ned i traven) å min passhäst fick mkt fina kommentarer om bra energi, steg, takt, osv. (sett på filmen å han ser skitproffsig ut, han var kolugn fast jag var nervös å han var så säker att man inte kunde tro att han aldrig tävlat pay and ride å bara varit i ridhus en gång)

under våren har vi varit på veckoträning och vi har utvecklats enormt och nu endast galoppen, började i mitten på mars i skogen å sedan på ridbana menpga dåligt underlag har vi ej kunnat galopperat på 1 må tills i söndags. Då prövade jag å han förstod efter något steg och drog inte iväg(sista gången kom det hästar på travbanan å de var spännande så då drog han på lite men lyssnade när jag bad honom sakta av)
räknat ut jag kmr rida honom 15 ggr innan tävlingen och undrar om det är möjligt att han kan galoppera enligt programmet då? (asså räknar inte med skyhöga poäng utan mest klara av den delen om man så säg)

skritten å traven vet jag han duger, var på dressytrtävling som funktionär för ngn vecka sedan, å han skulle slå alla de som tävla i LC:1 å LB:2 i de klasserna å är de jag kmr möta isf i skritt å trav, (de satt med sporrar, deras hästar hade inte så mkt bjudning, spända, osv i jämförelse med min passis)

en annan sak jag kom å undra, man har ju startnummer(1,2,3,4,5,6, osv som står på startlistan) men tänkte på nummrerna de har på tränset, hur man vet vilket sådant nummer man ska ha, och om man får lapp eller om man ska skriva själv(vet man ska ha ngn nummerplåt typ)
 
Angående galoppen vet du nog bäst själv eftersom det är du som rider hästen.
Kan den fatta galopp och hålla galoppen på stor volt? Om ja - då är det inga problem att rida ett LC-program eftersom galoppdelen är så pass kort.
Det "värsta" som kan hända är väl att det inte blir någon galopp eller att den fattar fel. Då är det inte mer med det, låga poäng, men ni deltar ju för er egen skull :) Lokala tävlingar är inte på liv och död.

Har du grönt kort? Med tanke på att du frågar om hästnummer och nummerlapp. Är det en klubbtävling el lokal?
Hästnumret hittar du i startlistan och hästförteckningen, finns på equipe vid den aktuella tävlingen eller på klubbens hemsida om de inte använder equipe.
Enklast är att du köper en nummerlapp, liten vit med säkerhetsnål eller gummiband att fästa med. Siffror följer med, så är det bara att stoppa i rätt nummer och sätta fast på träns, schabrak eller vad som känns bäst.
 
Jepp det har jag, har grönt kort, min passhäst är registrerad, har svenskt pass och är vaccinerad å allt sådant(han tävlar i trav)

Finns han i tävlingsdatabasen?
Har du och hästen tävlingslicens i Ridsportsförbundet?

Att få in hästen i TDB tar lite extra tid eftersom passkopior måste skickas in för häst som är registrerad i STC; det går inte att plocka upp den hästen via datorn.
 
Jepp det har jag, har grönt kort, min passhäst är registrerad, har svenskt pass och är vaccinerad å allt sådant(han tävlar i trav)
Vilket nummer du har på nummerlappen avgörs av hästförteckningen. Det brukar även stå i startlistorna men är inte samma som startnummer. Nummerlapp och bricka finns att köpa i så gott som varje hästaffär för några tior.

Om ni klarar av att galoppera enligt programmet är smått omöjligt att svara på. Personligen hade jag nog väntat tills det sitter bra på träning på en nivå något svårare än programmet jag ska rida.
Hästar som har gått på travet brukar inte heller behöva tävling i form av miljöträning enligt min erfarenhet. De är oftast rätt coola och vana vid olika miljöer.
 
Finns han i tävlingsdatabasen?
Har du och hästen tävlingslicens i Ridsportsförbundet?
Lagt till honom som häst då vi anmälde till pay and ride. Men har inte löst licens för honom eller mig. Tänkte göra det typ nästa vecka, ska höra med han som tränar/äger honom först.

Om ni klarar av att galoppera enligt programmet är smått omöjligt att svara på. Personligen hade jag nog väntat tills det sitter bra på träning på en nivå något svårare än programmet jag ska rida

Tänker att jag vill att han ska vara trygg i galoppen och fixar den, kommit fram nu till att jag ska träna å satsa på den, men om han inte känns redo så väntar jag,vill kunna känna mig nöjd efteråt.
 
Är detta nåt nytt? Det har inte jag behövt göra, men det är ett tag sen jag registrerade min travare i tdb.

OK, jag uttryckte mig otydligt.
Du kan manuellt föra in en häst i TDB men för att kunna lösa licens behöver du - gällande bland annat travare, även vissa andra raser som inte är anslutna till SH, skicka in passkopior.
 
Nej, säger jag som har en fd travare själv.
Jag tror inte att han kommer klara en sådan volt i galopp ännu. Lugna er kör skritt/travprogram ett tag till:)

Det är mycket press att sätta på en häst som samtidigt går aktivt inom travet :)
 
Okej, red han igår å galoppera då på volt och han var finare än någonsin, tog fattningen nästan direkt, å var sedan lugn i traven även efteråt å dansade fram. Red han idag igen(i värmen!!!!) och han var om möjligt ännu finare :) tog fattningen sånära direkt idag man kan komma å hade finare galopp, kunde rida han på volten och börja sitta ned i galoppen och jobba med att ställa honom. Ham var väldigt pigg då det blåste men harmonisk och fin :) även i vänster varv tog han fattningen bra! Att rida han är typ som ayy dansa fram (inte för att jag är bra på dansa men Xd)
Han tycker verkligen dressyr är superroligt(jag med för den delen, är roligt att rida hästar som verkligen försöker och tycker det man gör är roligt)
Pratat med han som äger/tränar honom (som var väldigt imponeraf över hur fin hab blivit, han har inte sett när jag ridit honom på ett halvår kanske, å halvår sedan sist den gången å) om tävlingen och han tyckte abslout jag kunde vara med om jag ville det :) så jag satsar nu på att tävla honom mitten på juni, känns han ej redo(ska prata med min ridlärare nästa gpng vi har dressyrträning(ej haft det på 2-3 veckor nu pga transport osv och höra vad hon tycker :)ska till veckan fixa licens till mig å min passis :)å sen är det bara att träna Xd kan skriva här sen hur det gick(om det gick och om ngn vill veta)
 
Okej tbx på buke efter några må å kollade vad jag skrivit tidigare =) haha... Allt sket sig inför den där tävlingen, då han byggt mkt muskler passade inte sadeln längre, han vart stark spänd och inte alls trevlig å rida så syrran kände igenom honom å han var väldigt öm i ryggen vid sadeln. Så vi missade någon vecka å sen kom en sadelutprovare ut, å fixade sadeln. (hon sa det var då han byggt muskler då vi provade ut sadeln när han kom å han var 4 år så å omusklad så) sen efter det tror jag han skadade sig å fick typ ngn spark å sen på träningen när vi tog galopp första stället på ny plats kändes det inte som vi var redo så strök oss.

Vi tränade på under sommaren och när höstterminen drog igån så startade vi vår första dressyrtävling.
Haha, visste inte hur jag skulle säga till min dressyrtränare, (hade en lektion v 33 å v 34 på lektionen kände jag mig tvungen å berätta att vi anmält oss XD) då jag ville ha tips osv.
Haha. Sa att har anmält oss till dressyrtävling på lördag. 😂 Såhär lite trevande. Rädd för hon skulle tycka jag var tokig.
Hon vart skit glad typ. Hon bara "men vad roligt! Vart då någonstans?"
Berättade vart det var å sa jag ville ha typ tips vad jag skulle tänka på osv.
Resten av lektionen var hon stenhård,😂 nedsittning, hälarna, handen, blicken. Jag fick i uppgift att prata med varje bokstav å tänka på allt annat än att rida(vi kom fram till att när jag red honom på volt, å han vart stark spände jag mig mer å mer å fokusera mer å mer å han vart piggare osv. När jag pratade med henne samtidigt som jag red på volt å hon bad mig typ förklara hur han var osv red jag per automatik, stämde av, var mjuk osv. Hon skrattade och sa att när jag pratade med henne å hon ställde frågor å jag hade fokuset på henne red jag som en klocka. Å hon sa då jag skulle tänka jag prata med dommarn,, publiken, dressyr staket allt.
Sen gav hon mig en hel del att tänka på till framridningen. Om han avar din hur jag skulle tänka då, att jag skulle kunna ta en galopp då innan jag rid in på banan(då han hetsar upp sig efter galoppen å vill galoppera mer osv,) medans om han är spänd, är på sitt svårare vis, stark. Att jag då tänk hur jag rid han för å få han mjuk i skritten å överföra det till traven å ta första galoppen inne på banan då hon sa att om vi tränat galopp hela sommaren så kan han fattningen även där inne. Å så hundra tips till på hur dommaren tänker, hur jag ska räta på mig om han blir stark å allt möjligt..å sen förhörde hon mig typ på att jag fixat alla papper på tdb, licens å allt, hade koll på utrustningen osv(red honom torsdagen första gången utan martingal sen jag hittade den på vinden förra året under våren, å gick faktiskt bra kom på i efterhand jag ksk skulle övat mer utan)
På lördagen då. Syrran körde honom 1mil på morgonen hemma å red fram 1 h. Tog en galopp innan. Jag var skit nervös. Å han superglad😂 inne på banan då.... Tog ksk 2 andetag på hela programmet XD. Om man säg såhär, jag red som en kratta, men är jäkligt stolt. Vi överlevde och vi hade roligt. Min nedsittning på honom har vi övat mkt på efter det där. Han har den oskönaste jag vet, men blivit mkt bättre nu,
Iaf, början gick bra. Fick fina hörnpasseringar, han är lite spänd men det är pga mig å oerfarenhet osv.. Men serpentinerna vart jättebra. Är otroligt nöjd med dem. Sen skritt övergång på medellinjen, sådär. Skritten var bra men fick kommentar lite för rask skritt att han skulle vila mer på steget. Vänster galopp är den vi haft problem med, och sett på videon mitt försök till fattning var hemsk. Iaf vart det ingen galopp då han tyckte banan kändes liten mest troligt och fick kämpa med å få han lugn då han vart så ojojoj vad ska jag gör aosv. Varav jag red lätt på volten å jobba m halvhalter. Kunde börja sitta ned sen mitten på kortsidan, men halten(red LC:1) sedan var han ivrig efter galoppen så var ej still(det som var synd var att från galoppfattningen till detta var det typ 5 bedömningar varav vi fick 1 or på alla dem. Pga galoppen osv. (vilket drog ned våran procent rejält. Vart en till miss senare men räknade att om vi fixat det å femmor på dem delarna hade vi fått kring 55/56 procent eller så minns inte exakt)
Höger galopp. Fick fattningen perfekt på rätt ställe. Sen hade vi nog snabbaste galoppen på den dressyr banan XD. Men var kontrollerad å fin galopp ändå om man jämför vår utbildningsnivå då jämfört med innan. Min panik där var-kommer vi hinna svänga innan nästa lånsida(på volten hade drömt mardröm han hoppa ut från banan) iaf vart avbrottet lite tidigt då jag tänkte det skulle ta tid å få ner han men han lyssna direkt. Var tvungen rida lätt på halvcirkel lite då han vart lite stressad efter galoppen.
Iaf var det skönt å komma imål🙂

Jag var så otroligt nöjd. Med tanke på hur jag red var han väldigt fin och balanserad. Och han betedde sig som en läromästare på hela området. Vi fick 47 eller 49 procent. Och det är inga topp procent. (vinnaren hade 66 procent tror jag. Men de var riktigt fina hästar) men är väldigt nöjd å stolt. Fick bra kommentarer å tips, stod att det var en bra debut och lycka till inför framtiden. Samt att han var en väldigt fin häst och att ja. Minns inte exakt men stod mkt beröm osv.
Haha... Konkurrenterna var typ 30+ gamla och red fina ridhäst ar å startade även LB:2 samma dag åså detta var bara uppvärmning å startat LA osv tidigare.

Skickade filmen till min ridlärare/dressyrtränare(hon sa jag måste höra av mig hur det går å skicka FILM XD)
Å fick bra med tips sen vad jag å han skulle öva på inför kommande tävlingar osv. Sen frågade hon mig om jag tyckte det var roligt. - roligaste jag gjort! Bra sa hon då, det är det viktigaste.
Iaf har hon hjälpt mig väldigt mkt med min sits, gett mkt tips inför hur domare tänker å hur jag ska förbättra den hemma i typ badrummet osv.
Mitt mål är att nästa år få över 60 procent i Lc men även starta LB med över 60 procent. Å sen lära han hoppa å tävla i hoppning=)
Då jag rider han 2-3 ggr v nu, men vi ska flytta ut på landet så då kommer han flytta hem till oss så kan då rida honom varje dag å utvecklas ännu mer =) önskar mig honom i julklapp. (alltså är överlycklig han ska flytta till oss, men just om jag står som. Ägare på honom kan ingen någonsin ta ifrån mig honom)
 
För övrigt så var det ganska tydligt vilket nr vi hade, inte så svårt å lös licens å allt fixade sig väldigt smidigt =)
Trodde aldrig jag skulle kunna tävla en riktig tävling utan att ha en egen häst. Men jag har aldrig ägt en egen häst, rider å ridskolan och i trav stall. Och kom ut på en riktig tävling. Skulle aldrig ha råd å köpa en ridhäst som är utbildad så utbildade min passhäst och det gick=) så är väldigt stolt över att ha kunnat komma ut å tävla.

Red in ett kallblodssto i somras till försäljning. Vart 7 gånger jag satt på henne, syrran en gång i skogen. 7 e gången(sista gången jag red henne) prövade jag galopp å hon förstod typ galoppskänkeln direkt(när jag red in henne förstod hon inte skänkeln över huvud taget) å kunde ta två fattningar i båda varven, å hon var skitfin(tog dock en långsida å få stopp sen men ❤️)
Vi gjorde en film å la ut på hastnetd(dock innan vi prova galopp) och den hamnade faktiskt på hastnet Instagram också å fick typ 10 k visningar å massor med kommentarer om hur fin hon såg ut å vilken inriktning osv.
Var en som provred henne två dagar efter jag red henne sista gången. Hon vart förälskad och var väldigt duktig på att rida och ville ha en säker häst i skog å mark å framöver ksk till å träna typ dressyr eller hoppning(red tre ggr över bommar, fösta gången bommar på backen, skritt å trav å vi ändra ju avståndet mellan skritt å traven men hon svävade över utan att ens snudda vid dem. Andra gången upphöjd på ena sidan å tredje gången höjde vi upp båda sidorna så ksk 20 cm högt å trava över å hon fick väldigt härligt steg över)
Iaf köpte hon henne å hon for 1 v senare. Red henne inte något mer då jag inte ville fästa mig för mkt och kände mig nöjd med dit vi kommit. Hon som köpte henne var chockad när jag sa jag ridit henne 7 ggr, då hon var hur fin som helst enligt henne =) hade varit roligt å ha kvar henne å utbildat då jag tror hon blivit bra hopphäst. Men då det var en för mkt i stallet å antingen hon eller min passhäst så fick hon fara. (fast hon var bättre travhäst men jag ville hellre ha kvar min passis så)
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 601
Senast: hhere
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 210
Senast: zarmino
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 227
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Morsning! Har ridit på ridskola i 4,5 år o rider bra i skritt o trav. Tyvärr har vi fått börja galoppera precis men jag klarar mig bra i...
Svar
17
· Visningar
1 715
Senast: GotAsecret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp