Bukefalos 28 år!

Sätta igång ett varmblod

pinkiepie59

Trådstartare
Min hyresvärd har gett mig tillåtelse att sätta igång hennes varmblodsvalack som har blivit gående i säkert 4-5 år. Frågan är bara hur jag ska göra detta på bästa sätt? Han har blivit rätt rund om magen, då han går i hage dygnet runt. Man ser att han har fina muskler under allt fett och likaså ett fint steg, så att kunna rida dressyr med honom igen hade varit underbart!
Jag har börjat att promenera honom lite i hagen (då jag vill lära känna honom lite bättre), men tar gärna emot tips på hur jag ska kunna aktivera honom mer.
Han har även lidit av sadeltvång när min hyresvärd försökte rida honom och här hade jag med behövt tips på hur man kan motverka det, då jag aldrig har jobbat med en häst som har det problemet!
Är tacksam för alla svar! :)
 
Sv: Sätta igång ett varmblod

Att börja med att promenera för att lära känna honom är alldeles utmärkt. Gå även ut i skogen och gör övningar, upp och ner i backar för att se hur han rör sig. Kringelkrokar runt träd för att få honom att följa dig. Jobba lite med lina för att få honom att lyssna på dig, longera, tömköra.
Lägg ut bommar, hinder och skicka honom över det. Sen kommer kanske ridningen, långa skritturer är jättebra att få igång hästen......
Sadeltvång? Finns säkert mycket att läsa om.
 
Sv: Sätta igång ett varmblod

Att promenera för hand är jätte bra! Försök då även befästa "kommandon" som prrrroo, halt, skritt och trav. Så att det verkligen sitter där utan att du behöver dra i grimma/träns. Sen när det fungerar bra hade jag gett mig ut i skogen och klättrat lite för hand.

Aldrig haft någon häst med "allvarligare" sadeltvång. Men jag gjorde såhär med min iaf:
1: En sadel som sitter perfekt är viktigare än någonsin på en häst med sadeltvång (självklart ska alla hästar ha en passande sadel)
2: En sadelgjord med bredare anläggningsyta, jag hade med resår på BÅDA sidorna, samt plats för armbågarna (utskuret) och en bredare "platta" undertill. Ingen magplatta som på hoppgjordar men min gjord var bredare där än på resten av gjorden.
3: Sadla och spänn knappt sadelgjorden, om sadelpassar ligger ju sadeln kvar på hästen nästan utan att man ens behöver gjord. Så bara precis spänn gjorden så att den ligger emot, inte så att den spänner.
4: Gå ut och gå/longera i skritt. Efter några varv om hästen verkar avspänd, ta in den och spänn något hål till på sadelgjorden.
5.Longera lite till i skritt kanske några varv i trav. Verkar hästen bekväm och avslappnad så kan man ta in den igen och spänna sadelgjorden mer.
På min kunde jag då spänna tillräckligt för att kunna sitta upp.
6: Man har nu spänt sadelgjorden "helt" då brukade jag gå något varv med hästen och la undan longeringslinan. Satt alltid upp från pall och fick aldrig några problem om jag bara tog det lugnt. :)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
388
Senast: Nevermind
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 850
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! Jag behöver verkligen eran hjälp! Jag ska börja sätta igång min häst nu efter 3 månaders vila, haft låsningar i ryggen och där av...
Svar
7
· Visningar
1 366
Senast: Andromedae
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 428
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp