Bukefalos 28 år!

Sätta igång häst som stått 1 år?

A

alegria

Hejsan,

nästa vecka ska jag ner och hjälpa en vän med sin häst. Hon har inte haft tid med hästen då hon jobbar mycket och den har nu stått i ca ett år.
Hästen har stått i en relativt stor hage med kompisar.

Jag ska nu åka och hjälpa henne att ta hand om hästen, dvs pyssla om henne och spendera lite tid med henne samt rida lite på henne..

Min fråga är nu om ni andra har lite tips på hur man på bästa och skoningsamma sätt sätter igång en ung häst som stått i 1 år? vart och hur ska jag börja?
Innan hästen blev stående så hade hon inte blivit helt grundinriden ordentligt - kan det va så att man får börja om från början med det eller bör det vara ok? Vill inte att hon ska bli förvirrad och så :confused: utan vill att hon ska va med på noterna och trivas. Nåja.. hoppas att ni kan hjälpa mig på traven lite :D
 
Sv: Sätta igång häst som stått 1 år?

Jag hade börjat med att enbart skritta ut. Börja med korta rundor och sedan längre och längre allt eftersom, då behöver du heller inte oroa dig för hästens utbildning, är h*n inriden så kan hon tillräckligt för att det inte ska bli något förvirrande med turer i skritt. Det är väldigt svårt att säga hur fort man ska gå framåt då det är så himla individuellt, så där får du gå på känsla.

Nästa steg hade varit att lägga in lite trav och efter det även galopp. Jag tycker personligen att det bästa är att skritta hästen på långa tyglar då den får röra sig naturligt genom sin kropp när den inte är stark nog att arbeta i form. Traven och galoppen är inte heller fel att utföra på långa tyglar, men huruvida det är säkert eller ej beror ju på hur hästen är, så där får du också gå på vad som känns bra för dig.

När hästen börjat få upp konditionen ute (räkna med att det tar tid) kan du börja jobba hästen i form och ställa lite mer krav, ev. på ridbanan om ni har en sådan och om du känner för det, annars fungerar det lika bra ute. Det är ungefär nu du kommer känna av hurpass utbildad hästen är (Begreppet grundriden är så luddigt, det kan betyda flera olika saker) och även börja ställa lite krav på hästen och se till att grundridningen blir ordentligt gjord. Tänk bara på att hästen inte kommer orka arbeta i form några längre stunder, så det kan du inte kräva av den till en början. Prova att flytta hästen lite, rid övergångar och tempoväxlingar. Svårigheten och längden på passen får man såklart anpassa efter hästen.
 
Sv: Sätta igång häst som stått 1 år?

Tack Nomina,

för ett utförligt svar :)

I och med att jag endast kommer skritta nu och eventuellt trava några meter - så behöver hon väl inga skor? Hon har gått utan skor i ett helt år och jag skulle tippa på att hon är rätt hårdfotad vid det här laget då terrängen är ganska grusliknande.. Hon står i Italien.. Men det får man väl kanske se när man kommit ner.. hmm

Tack återigen!
 
Sv: Sätta igång häst som stått 1 år?

Om hästen behöver skor eller inte är helt individuellt. Min häst blir väldigt lätt ömfotad, och blev halt på bara ett par dagar när han fick en tappsko, och då gick han inte mer än att han skrittade från hagen till stallet en gång om dagen, en sträcka på 40 meter där 30 meter är asfalt och resten grus.

Ta ut hovslagaren och se vad han säger, samt se hur hästen reagerar. Du kan ju början utan skor, visar hästen tecken på att ömma är det bara att slå på skor. Kan ju hända att du bara behöver sko fram, eller bara bak, måste ju inte sko runt om.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 417
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Radannons Hjälper en vän omplacera en häst. Vacker skimmelvalack, 12 år. Ca 155cm mankhöjd. Har varit riden tidigare i livet, men mest stått...
Svar
0
· Visningar
801
Senast: skiesabove
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
998
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp