Säga upp kontrakt

Apollo

Trådstartare
Kan en ägare bara säga upp ett fodervärdskontrakt bara så där?
Fodervärden har ej gjort nåt fel.
Anledningen till uppsägningen är att ägaren längtar efter hästen.
De har precis skrivit kontrakt.
Hur funkar det om man har ett tidsbestämt kontrakt?

Senast ändrad:
Sv: Säga upp kontrakt

Ja varför inte? Hon lånar väl ut hästen för att hon vill kunna få tillbaka den. Och självklart kan hon säga upp kontraktet likväl som fodervärden kan det. Sen är det ju uppsägningstid och dyl att ta hänsyn till förstås.

Edit eftersom du ändrade ditt grundinlägg: Om ingen uppsägningstid finns så gäller kontraktet till det datum som är utsatt i kontraktet. Ägaren kan alltså säga upp det men inte hämta hästen förrän det datumet -såvida det inte görs en överenskommelse.

Senast ändrad:

Klart h*n kan det men man måste ju som sagt följa kontraktet. Finns det ingen uppsägningstid får ägaren hämta hästen det datum som kontraktet går ut.

om jag skulle va fodervärden och ägaren vill ha tillbaks hästen skulle jag respektera det. det finns ju hur många andra hästar som helst.

Tack för era svar ska titta å kontraktet och se vad som står. Det är ju inte mig det gäller utan en kompis.

om jag skulle va fodervärden och ägaren vill ha tillbaks hästen skulle jag respektera det. det finns ju hur många andra hästar som helst.

Jag håller med. Det rent juridiska är en sak, det känslomässiga en annan.
Även om man har skrivit ett juridiskt vattentätt kontrakt som ger fodervärden rätt att behålla hästen - hur bra skulle man må av att veta att ägaren går och längtar sig sjuk efter hästen och vill ha den tillbaka? Som bäddat för bråk och olycka.

Det bästa är väl om man kan ha en vetig dialog om saken och försöka få båda nöjda? Har fodervärden t.ex. dragit på sig kostnader för utrustning och stallplats med uppsägningstid är det väl rimligt att ägaren kompenserar fodervärden för detta.

Även om man har skrivit ett juridiskt vattentätt kontrakt som ger fodervärden rätt att behålla hästen - hur bra skulle man må av att veta att ägaren går och längtar sig sjuk efter hästen och vill ha den tillbaka? Som bäddat för bråk och olycka.

Det bästa är väl om man kan ha en vetig dialog om saken och försöka få båda nöjda? Har fodervärden t.ex. dragit på sig kostnader för utrustning och stallplats med uppsägningstid är det väl rimligt att ägaren kompenserar fodervärden för detta.

exakt så tycker jag också :)

Så tycker jag också om det vore ett normalt fall. Nu är det inte min sak att berätta vad som hänt men jag kan säga så mycket att hästen har det bättre hos fodervärden än hos ägaren, tro mig. Det är mycket som ligger bakom denna historia.
Fodervärden har haft denna häst länge innan hon äntligen fick till ett kontrakt.

Vad tråkigt att det krånglar.
Tyvärr är det väl inte mycket man kan göra som fodervärd. Det är ju trots allt någon annan som äger hästen.

Du kan inte mitt i en foderperiod säga upp hästen o ta hem den, står det ex 3 månaders uppsägning så gäller det att säga upp kontraktet 3 månader innan det löper ut. Man kan mao inte säga upp kontraktet ex 5 månader innan det löper ut o sen ta hem hästen efter 3 månader utan att kompensera fodervärden för detta, likväl som fodervärden inte kan lämna tillbaka hästen hur som helst. Om man inte avtalat annat vill säga, kanske jag ska tillägga

Du kan inte mitt i en foderperiod säga upp hästen o ta hem den, står det ex 3 månaders uppsägning så gäller det att säga upp kontraktet 3 månader innan det löper ut. Man kan mao inte säga upp kontraktet ex 5 månader innan det löper ut o sen ta hem hästen efter 3 månader utan att kompensera fodervärden för detta, likväl som fodervärden inte kan lämna tillbaka hästen hur som helst. Om man inte avtalat annat vill säga, kanske jag ska tillägga
Precis så är det , enligt kontraktet de har skrivit så kan hon hämta hästen tidigast 1 februari

Det du skriver kan stämma, det beror på hur kontraktet utformats dock.

Det du skriver kan stämma, det beror på hur kontraktet utformats dock.

Skulle du ha lust att utveckla detta , så skulle jag vara glad.
De har ett kontrakt som löper med sex månader i taget , och förlängs med sex månader om det inte sägs upp.De har två månaders uppsägningstid .

Jag tolkar det som att kontraktet går att säga upp med två månaders uppsägningstid när som helst under perioden. D v s man behöver aldrig ha kvar hästen mer än två månader.

Men det beror ju på exakt lydelse.

löper kontraktet på 6 månader så kan man inte säga upp den efter 14dagar o sen ta hem hästen,då löper ju inte kontraktet halvårsvis, visst du kan säga upp hästen när helst under kontraktstiden men du kan ändå inte ta hem den innan kontraktstiden går ut

Jodå, det beror på hur texten är utformad. Är inte uppsägningstiden "villkorerad" så gäller den utan undantag.

Tillägg; är det tidsbegränsat UTAN uppsägningstid kan avtalet inte sägas upp. Finns det en uppsägningstid utan några villkor (d v s avtalet kan sägas upp senast två månader innan förnyelse t ex) gäller det som skrivs. Men om man har ett avtal (anställnings eller annat) som är tidsbegränsat MED uppsägningstid så gäller alltså uppsägningstiden oavsett när i perioden man säger upp avtalet.

Senast ändrad:

Om nu jag har en häst utlånad på foderkontrakt och upptäcker att det inte fungerar. Att hästen inte sköts rätt, inte får den fodermängden som avtalats eller något annat. Om jag har skrivit att hästen inte ska ridas av andra än fodervärden exempelvis och det görs. Kan jag inte ta tillbaka min häst då, med omedelbar verkan. Eller måste jag vänta med att säga upp kontraktet om jag upptäcker att fånghästen får gå och beta hos fodervärden?
Eller att hästen som inte ska hoppa hoppas? Måste jag vänta på att säga upp kontraktet då? Då kommer hästen med fång och hästen som inte ska hoppa vara färdiga för slakt när de väl kommer hem igen.

Beror på vad som är skrivet i kontraktet. Har du inte skrivit in att du får bryta kontraktet omgående om hästen inte sköts enligt anvisningarna, så får du vänta hela uppsägningstiden.

Det är ju helt upp till parterna hur man väljer att utforma kontraktet, bryr man sig om hästen kollar man noga upp fodervärdens hästhållning och utformar kontraktet så det går att få hem hästen snabbt om vården inte motsvarar förväntningarna

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 737
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Hej! Idag på morgonen (runt 9) var jag i hagen hos hästarna där ligger en stor lada längs sidan och bakom den våra grannars hus... 2
Svar
24
· Visningar
2 302
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Det finns ju ett tak för hur mycket man får tjäna för att få fullt studielån och-/eller bidrag från CSN. Per termin, om jag fattar saken...
Svar
3
· Visningar
225
Juridik & Ekonomi Efter rekommendationer från några nära bekanta som hyllar Vinted bestämde jag mig, då jag litar på dessa bekanta, för att prova. Det var... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
7 438
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka