Bukefalos 28 år!

Sagan om Isfolket

Anna

Trådstartare
Hej på er!

Hoppas att detta inte räknas som annons, ullo, isåfall får du skälla på mig :)

Min kusin har en väninna som pluggar litteraturvetenkap för närvarande och drog en lapp i en hatt för en stundande redovisning där hon ombetts att prata om stil och teman i Sagan om Isfolket av Margit Sandemo. Lite taskigt tycker jag då den består av 47 böcker...

Men någon av er kanske kan vara tillhjälplig med lite stomme åt henne?

Tackar på förhand :)
 
Sv: Sagan om Isfolket

Stil och tema förändras inte, så hon kan läsa de första böckerna - otroligt lättlästa.. tiden moderniseras men det är samma grundstomme ändå av de som är "drabbade - onda / goda" och kampen mot Tengel den onde.

Ååh, vad jag älskade de böckerna.. vågar dock inte läsa igen pga rädd att bli besviken, för då var de magiska.
 
Sv: Sagan om Isfolket

som sagt, tunna och lättlästa. man läser igenom dom fort och lätt. du märker knappt att det är 49st. tar inte längre tid än en tjock bok. har läst dom 5gånger nu och dom är lika bra som första gången.
 
Sv: Sagan om Isfolket

Ååh, vad jag älskade de böckerna.. vågar dock inte läsa igen pga rädd att bli besviken, för då var de magiska.

Tänker detsamma men börjar bli mer och mer sugen på att läsa om dom! OM jag hittar alla vill säga. Har dom inte själv och biblioteken brukar bara ha vissa exemplar.
 
Sv: Sagan om Isfolket

Det tror jag säkert men jag gissar att hon inte hinner med det till på onsdag ;)

De finns tydligen inte på biblioteket i pyttestaden där hon bor och de räknar inte med att få in dem förrän nästa fredag. Lite därför jag tycker att det är ett ganska elakt ämne att ge med så kort varsel!

I värsta fall får hon väl åka till någon större stad i helgen och hoppas på det bästa men jag ville kolla om jag kunde vara lite behjälplig. Känns inte som om det handlar om "skolfusk" i detta läget :)

Tack alla för feedback!
 
Sv: Sagan om Isfolket

Från nånstan vid bok 34..kanske tidigare kan man sluta läsa. Då bara är det ett evigt utdragande tills bok 47. Verkar som hon inte har så mycket mer att tillägga om Isfolket mer än bara dra ut på det. Temat: det onda mot det goda.

Vad menar du med stil förässten ?

Har nog läst dom 10 talet gånger, fast de sista skippar jag.
 
Sv: Sagan om Isfolket

Stilen i språket, beskrivningar, karaktärsporträtt, miljöer osv.
 
Sv: Sagan om Isfolket

som sagt, tunna och lättlästa. man läser igenom dom fort och lätt. du märker knappt att det är 49st. tar inte längre tid än en tjock bok. har läst dom 5gånger nu och dom är lika bra som första gången.
Vilken är favoriten då? Själv har jag inte koll på hur många jag läste men nog en 20-25 var det och min favorit av var om en lite elak djävul som flyttade in hos en pryd tjej och väckte hennes sexuella ådra. Killa henne mellan bena med sin svans och sånt där. Den läste jag flera gånger.....
gulan
 
Sv: Sagan om Isfolket

Vilken är favoriten då? Själv har jag inte koll på hur många jag läste men nog en 20-25 var det och min favorit av var om en lite elak djävul som flyttade in hos en pryd tjej och väckte hennes sexuella ådra. Killa henne mellan bena med sin svans och sånt där. Den läste jag flera gånger.....
gulan

nu var du riktigt jobbig :) har flera favoriter. från bok ett till boken om kolgrim. och dom med ulvhedin och ingrid. överlag så är ju favoriterna dom med dom drabbade. men jag gillar verkligen demonernas fjäll där man får reda på mer om ätten ända bort till tengel den ondes tid.

annars är sol och ulvhedin mina personliga favoriter
 
Sv: Sagan om Isfolket

Hej på er!

Hoppas att detta inte räknas som annons, ullo, isåfall får du skälla på mig :)

Min kusin har en väninna som pluggar litteraturvetenkap för närvarande och drog en lapp i en hatt för en stundande redovisning där hon ombetts att prata om stil och teman i Sagan om Isfolket av Margit Sandemo. Lite taskigt tycker jag då den består av 47 böcker...

Men någon av er kanske kan vara tillhjälplig med lite stomme åt henne?

Tackar på förhand :)

Stil: pigroman. Ingenting försiggår mellan raderna. Allt skrivs i löpande tid. Jag tänker göra, nu gör jag, nu har jag gjort. Två tidigt introducerande parallellhandlingar som oftast lyckligen förenar de älskade.

Grovt huggna personer, svarta vita eller i sällsynta fall både svarta och vita men aldrig grå, obestämbara eller svårgripbara. Personernas motiv är i princip alltid tydliga utifrån "jag tänker göra, nu gör jag, nu har jag gjort"

Det är liksom inte 47 böcker hon ska läsa för att räkna ut det på universitetsnivå. Sättet böckerna är skrivna skiljer sig inte från bok 1 till bok...

säger golit som ägnade en korsbandsoperations rehab att plöja ett dussin.
 
Sv: Sagan om Isfolket

En vän till mig (som lånade mig alla böckerna) har döpt sin ena dotter till Irmelin:). Tycker det är jättefint och hon är nog också en av mina favoriter.

Boken med Vanja(?) och Tamlin är porrigare än 50 shades:D!!
 
Sv: Sagan om Isfolket

Jag skulle säga att det är den bästa hemläxan någonsin iom att böckerna är så himla bra. Har säkert läst alla minst 5 ggr.

Otroligt lättläst språk och intressanta kärlekshistorier.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp