Saker ni använt eller ätit utomlands som ni saknar i Sverige

Saknar färskvaror! Varit på semester kring medelhavet flera gånger och det var så gott att gå till torget för frukt och grönt som plockats dagen innan, fisk direkt från näten och så vidare. Och utbudet och kvaliteten på ett torg slog ju alla våra matbutiker flera gånger om! Mmmm, grönsaker:d


Ja det kan jag verkligen hålla med om nu när du skriver det! Vi brukar alltid åka på vintern till Kanarieöarna men inte i år då såklart, och all god frukt och grönsaker är ju helt ljuvliga. Brukar köpa riktigt goda apelsiner och pressa till juice på morgonen, vi har oftast lägenhet när vi åker dit.
:)
 
Det finns säkert surrogat på apoteken, men inget slår Lemsip...

51eIo2AyvIL.jpg

Saknar produkten men saknar INTE att behöva typ dränka sig i den för att orka gå till jobbet eftersom vi inte ”fick” vara sjuka och dessutom inte hade råd.
Hästbranschen i Storbritannien är fräsch.... Hoppas det har ändrats sedan jag bodde där.
Men det är en magisk produkt. Brukade dricka med svart vinbärssmak och sen var man typ frisk!

Saknar rea-hörnan på sainsburys där man kunde köpa abnorma mängder onyttigheter väldigt billigt :D
 
Jag levde på Irn Bru.

Tror dock inte jag skulle uppskatta det lika mycket nu som då :D
Fast det kan du ju hitta i Sverige. Förutom engelska specialbutiker har jag bl.a hittat Irn Bru på Dagslivs (som är en Coop...) så viss import verkar finnas.

För den som inte vet vad denna hälsodryck är för något kommer här en bild. Innehåller bara naturliga ingredienser... NOT.

12-PACK_FRONT_2.jpg
 
Bodde i Bali under en period och det är mycket jag saknar, men det är ett sushi-ställe som jag åt frekvent på. De hade så bra sushi där på det stället att det typ vore värt att boka biljett dit igen för att bara äta den sushin. Sen saknar jag warunger, alltså små restauranger som hade mat färdiglagad som man fick välja mellan, typ nudlar, majskakor, tempeh, grönsaker osv. De plockade ihop det man ville ha genom att jag pekade på det vid ett ”skyltfönster”. Man fick en rejäl och god måltid för typ 10-20 kr, och man behövde inte köa länge, kanske 5 minuter. Så var man hungrig och inte sugen på något jättefancy var det perfekt att ta hem och käka på sin altan. :D
 
När jag bodde på Mallorca köpte jag Croissanter fyllda med ost och tomat på Mercadona. Kan fortfarande få butikens vinjett på hjärnan.

Saknar en juice i plastflaska som fanns där också. Kommer inte ihåg vad den hette.
 
Fast det kan du ju hitta i Sverige. Förutom engelska specialbutiker har jag bl.a hittat Irn Bru på Dagslivs (som är en Coop...) så viss import verkar finnas.

För den som inte vet vad denna hälsodryck är för något kommer här en bild. Innehåller bara naturliga ingredienser... NOT.

12-PACK_FRONT_2.jpg

Häromkring har jag inte lyckats lokalisera den hittils bara om jag åker till lite större städer vilket jag gör väldigt sällan. Jag hade köt det om det var lika lättvindigt som att köpa pepsi max.
Måste vara den sockerfria också för att göra det krångligare :D
 
När jag bodde i Estland åt jag någon slags inlagd kål som var blandad med morötter och kött. Samma koncept som surkål, dvs inlagd i glasburk men inte samma sura smak. Minns inte vad det hette men det var sjukt gott. Gjorde alltid en blandning med snabbnudlar och kålen.
 
Från Tyskland saknar jag främst Brezel (salta mörka brödkringlor) med tyskt smör. Saknar överlag deras brödkultur.
Det kan jag skriva under på, framförallt saknar jag mackorna på tågstationer i Tyskland! I Sverige finns nästan bara någon tråkig Subway eller Pressbyrå, men när man kommer ned i Tyskland och har ett helt hav av utbud med mackor i alla möjliga utformningar.
Till viss del gillar jag den svenska kulturen med att lunch äter man sittandes, men lite saknar jag food truck-konceptet eller som mackorna på tågstationerna, något snabbt man kan äta ståendes.
 
:) Tyvärr inte samma sak. Apelsinerna är inte i närheten som utomlands.. men jag har bara provat en gång, ska försöka igen till sommaren :)
Ja, sangria är ju främst en sommardrink och apelsiner är ju ofta bäst under vinterhalvåret i Sverige. Men man har ju även annan frukt i sangria vilket jag tycker hjälper.
 
Kryddor och färskpressad granatäppeljuice, eller lemon och mint juice är nog det jag saknar mest. Sedan älskar jag det palestinska ölet, går inte heller att få tag på här.
 
Spagetti- Eis! vet inte om det var en tillfällig tysk fluga eller om det fortfarande finns. Typ vanlig glass tryckt genom en spagettimaskin så blev det plötsligt godare..
Curry Wurst: det man levde på på tävlingar. Bara en korv rätt upp och ner. Lyxvarianten med pommes frites med majonäs
Bretzels... hanuba-chokladkex och tysk qvarg

Från England skiver jag under på Lemsip men även deras Night- respektive Daynurse hamstras när jag är där. Samt switch..

Fransk kastanjekräm- finns tydligen i vissa svenska affärer men jag har aldrig lyckats hitta

Ungersk vitost

Tomater och melon ... som växt upp i solsken. Färska dadlar och apelsiner..
 
Spagetti- Eis! vet inte om det var en tillfällig tysk fluga eller om det fortfarande finns. Typ vanlig glass tryckt genom en spagettimaskin så blev det plötsligt godare..
Curry Wurst: det man levde på på tävlingar. Bara en korv rätt upp och ner. Lyxvarianten med pommes frites med majonäs
Bretzels... hanuba-chokladkex och tysk qvarg

Från England skiver jag under på Lemsip men även deras Night- respektive Daynurse hamstras när jag är där. Samt switch..

Fransk kastanjekräm- finns tydligen i vissa svenska affärer men jag har aldrig lyckats hitta

Ungersk vitost

Tomater och melon ... som växt upp i solsken. Färska dadlar och apelsiner..
Åh ja, kastanjer och kastanjekräm!
 
Nåt jag kan sakna från USA är hur extra allt allting är. Roligt som besökare, men kommer såklart med stora hälsonackdelar för befolkningen. Men liksom, steak sandwich. En stek på en macka, vem kom ens på det? Mc´n´cheese som bara förrätt. Glass med Oreo och marshamallows i. Mackor med jordnötssmör OCH sylt. Nu finns ju det här i Sverige också men det bara slog mig. Jag känner mig som ett barn i med obegränsad tillgång till en godisbutik när jag är där. Det är liksom så extra allt att det nästan känns förbjudet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp