Säkerhet på dagis ?

Mynta2

Trådstartare
Har börjat skola in nu, men tycker inte säkerheten tas på stort allvar presis. ALLA dörrar har BARA klämskydd på insidan....presis som att man inte kan klämma sig på utsidan med ? :confused: Förutom detta finns heller inga dörstoppar eller liknande, så barnen kan damma igen dörrarna på någon annan hur lätt som helst. :confused:

Fönstrena har inga låsa. Kontakterna inga petskydd...

Jag har sagt till om klämskyddena med råge, har sagt att jag tänker inte gå och oroa mig för amputerade fingrar vare sig på min unge eller om min slänger igen dörren på annat barn. Visst, dom skulle ta upp detta, men undrar hur fort sådant tar :(. Har dom inte fixat det när inskolningen är över vill jag absolut INTE vara där.

Alltså, är inte sånt här prio 1 på alla dagis ? Klämskydd och petskydd ??? :crazy:

Sv: Säkerhet på dagis ?

Kontakta den som är typ "dagisansvarig" i kommunen att de kommer ut och besiktar.

Svärmor ansökte om att bli dagmamma men hennes hus blev inte godkänt, för hon har en trapp till övervåningen och de godkände inte en grind där utan det skulle i så fall upp en vägg + dörr som är låst.

Men sen deras lilla damm i trädgården sa de ingenting om :confused:

Vad märkligt:confused:
Jag har aldrig varit på ett dagis som inte har trögstängande dörrar eller dörrstoppar för vanliga innerdörrar.
Kontakterna brukar ju vara säkerhetskontakter, dvs att det är väldigt trögt att vrida för att få in något till strömförande delar.
Fönstren brukar ju vara vrid och tryck, dvs man måste använda båda händerna för att kunna öppna fönstren och dessa har även haft tröghets funktion.

Mina barn har gått på tre olika dagis varav ett var ett "tillfälligt" i baracker som blev permanent i 30 år.
Ett var byggt på bottenvåningen i ett vanligt hyreshus och det tredje var några lägenheter som slagits ihop.
Min yngsta slutade på dagis -98.
Sedan har jag varit på ett antal dagis till och alla har haft dessa enkla men självklara säkerhetsåtgärder, t.om. det dagiset som jag sommarjobbade på -87.

Kontakta din kommun och om inte det hjälper så brukar en insändare till den lokala dagstidningen få fart på politikerna.

Mycket märkligt att inte personalen och övriga föräldrar har reagerat på detta.

Ja, det kändes konstigt. Jag menar, jag som aldrig egentligen haft med dagis att göra uppmärksammar sånt ? Ute på gården finns ett jättestort skjul där dom förvarar leksaker mm och man kan ställa in barnvagnarna där, den dörren är ganska tung och inte ens den har skydd ?! Den dörren åker igen hela tiden med om man öppnar den.

Gick förbi i morse ett annat dagis nära mig, och jag brukar aldrig gå där så tidigt på morgonen, men hade tid över och rastade hunden på annat ställe än vanligt. eftersom det var mörkt ute och ljust inne på dagiset så såg man rätt in jättebra, det handlar om typ max 4 meter från gångvägen jag gick så sikten var fin fin, och i princip alla dörrar jag såg därinne hade inget klämskydd alls :confused:

Hmm, dagisansvarig, hur får man reda på sånt ? Ja, jag kan ju fråga någon dagisfröken kanske.

Hmm, dagisansvarig, hur får man reda på sånt ? Ja, jag kan ju fråga någon dagisfröken kanske.

Ring kommunens växel och be att få prata med den ansvarige för ditt område.
Varje område har dels egen rektor och dels har ju den chefen en chef om det inte hjälper att prata med rektorn.

Har idag pratat med typ vice rektorn, den rätte var på utbildning hela veckan. Men inte blev jag speciellt klokare eller lugnad för det. Denne verkade heller inte förstå min oro till fullo. I vanlig ordning fick man höra att: jag har jobbat inom förskola i 30 år och bara varit med om 2 incidenter (bruten arm och hjärnskakning). Jamen eller hur, så då kan liksom ingenting hända mer ? :confused:

I dag när jag stod ute på gården, så är en ur personalen inne i redskapskjulet med några barn, en liten knatte står utanför, tar tag i dörren och slänger upp den så den fjädrar hårt tillbaka. HADE någon haft sina fingrar emellan då, ja då hade dom vart köttförsmos. Den dörren ÄR TUNG.

Alltså, jag sa till vice rektorn att: Sätter man upp klämskydd på en dörr, varför inte då göra det ordentligt och inte halvdant ? Ja sa han, dom bedömde väl riskerna si eller så. Men en dörr har 3 sidor att klämma sig på så jag. Sen förstod han inte vad en dörrklämma/dörrstopp var för något :(

544203-rescaledpic-300x302.png

Jag vill inte ha henne på dagis om det ska vara så här. Och ja, jag vet man inte kan undvika ALLA faror, men hallå...dörrar kan man väl säkra ??? HUR många av er har inte sett en ilsken/arg unge drämma igen en dörr som ex ? Tror man då att ungen i sin ilska tänker: nä, nu ska jag stänga försiktigt ifall det råkar vara nån ivägen.

Senast ändrad:

Jag har springvickat på massor av förskolor och jag har inte sett en enda förskola som haft sådana skydd på varenda dörr. Däremot brukar man ställa upp eller låsa dörrar om det finns risk för att barnen leker med en viss dörr.

Fast att ställa upp en dörr gagnar ju ingen säkerhet om dörren inte är förankrad...villka dom inte är på detta dagis. Alltså, då kan man ju lika gärna skippa all klämmskydd eftersom dom ändå kan klämma sig ändå.

Jag tycker säkerheten på dagis borde tas ett snäpp högre.

Jag har springvickat på massor av förskolor och jag har inte sett en enda förskola som haft sådana skydd på varenda dörr. Däremot brukar man ställa upp eller låsa dörrar om det finns risk för att barnen leker med en viss dörr.

Instämmer! Jag har säkerligen sammanlagt varit inne på ett 20-tal förskolor och heller aldrig varit med om att det funnits klämskydd överallt.

Hmm, vad konstigt. På min syrras dagis har dom så. Fast det är ju 80 mil härifrån, men tycker ni/du det är överdrivet av mig med att se dörrar som potensiella risker ? Jag tycker det är sunt att se en risk som med enkla medel och liten peng kan elimineras.

När jag och syrran var liten så prang vi och jagade varandra, jag såg inte hur nära syrran var utan sprang in i ett rum och slängde igen dörren...rakt i pannan på henne tog handtaget, och jisses vad det blödde....

En gammal kompis när hon var liten blev arg på sin mamma och sprang in på rummet och slängde igen dörren, utan att se att mamman råkade ha fingrarna emellan. Den mamman hade sedan problem hela sitt liv med dessa fingrar till och från.

VAD är det som gör en dörr mindre ofarlig bara för den råkar befinna sig på ett dagis undrar jag ? :confused:

Enligt statistik så ökar ju olyckorna alltmer på våra förskolor.

Fast då är det säkert ingen som poängterat att det saknas klämskydd. Tex läste jag om en förskola i en annan stad som hade fått många brister vid en inspektion, tex saknades klämskydd osv. Personalen hade sagt att: ja, det är så lätt att bli hemmablind. Va ?

Jag menar som så att säger ingen något så tror ju alla det ska vara så där. Det kan ju liksom aldrig vara fel att försöka höja en säkerhetsnivå menar jag.

Att klämskydd saknas eller är trasiga är ju något som man som personal kan påpeka vid arbetsmiljörond (har jag själv gjort).

Ja det vet jag ju, men om nu inte personalen gör det då eller tycker att det inte behövs...är det då totalt rätt beslut av dessa bara för DOM anser det ? Jag menar, det är ju ändå JAG som lämnar mitt barn där samt betalar för det, ska jag då inte ha något att komma med om jag anser det brister ? Kan inte andras ögon se annat än deras ? Ibland kan ju en utomstående se saker som ingen tänkt på förräns det påpekas. Sådant har väl hänt de flesta tror jag.

Jag har under årens lopp träffat ganska många föräldrar. Jag har aldrig varit med om att någon tyckt att förskolornas säkerhet varit för dålig. Jo, på ett ställe som inte var inhägnat runt om (men det var aldrig någon som försvann där - barnen lärde sig var den osynliga gränsen gick).

Ja dörrar som ställs upp blir ju så att säga förankrade, annars är den ju inte uppställd! (Annars är den ju bara öppen som jag menar då) Hos oss vet man ju vilka dörrar det blir "spring" i. Antingen är dörren stängd eller öppen. Dörrarna ska ju inte öppnas och stängas av barnen. Vi har t.ex. dörren öppen till lekhallen och den leker barnen inte med. De gör bara inte det. De smäller heller inte i den om de blir arga. En dörr har jag tagit bort handtaget på för det var en typisk "springa dörr" De kunde springa runt runt ett rum genom den dörren ;)

*knapp lån*
Jag har jobbat ca 20 år på en förskola som inte hade skydd till dörrarna (den jag jobbar på nu har det) Och jag minns faktiskt inte en enda klämskada på dessa år:o

På mina år där minns jag ett armbrott. Det var ett barn som hoppade från en kudde ca 25 cm hög. 2 fröknar var på armslängds avstånd, men kunde inte förhindra ett olyckligt fall.

Sedan hade vi en misstänkt hjärnskakning på en 2-3 åring, som föll ur gungan.
och slutligen en liten kille som snubblade på dåligt knäppta skor, när pappan hämtade. Den killen föll på en snöspade och fick ett jack i läppen. Som vi tejpade ihop och pojken har inga men av det nu. Han är väl 25 år nu....:)

Antingen har vi haft tur, eller så har barnen fått lära sig att vara lite aktsamma. vi har 12 mil enkel väg till sjukstuga, och 55 minuter minst till helikopter kan komma om allvarligare skada skulle ske. Så barnen har växt upp med att "vara rädda om sig"

* Jenny *

Har jobbat på det nuvarande stället i snart tre år. Har inte hänt något allvarligt där alls. Däremot HAR det inträffat två stycken benbrott - på fritiden...

Jag tycker du är MKT överdriven. Finns väl viktigare saker än om dörrar har klämskydd eller inte att hetsa upp sig på när man har barn.

Jag vet inte ens vad det är:p

Liknande trådar

Hästvård Till att börja med,veterinären är inkopplad! Min häst druttade omkull ordentligt i hagen i senvintras,var inge halt eller något efter... 2
Svar
36
· Visningar
9 317
Senast: Fibusen
·
Övr. Barn Men det är skit rent ut sagt! Sista dagen idag på andra veckan av inskolningen för barnen och för Isabelle har det gått huuur bra som... 2
Svar
31
· Visningar
3 780
Senast: mimmipigg
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 655
Senast: YorkWann
·
Småbarn Sonen (fyller 3 om två månader) började på dagis för lite mindre än en månad sedan. Från början var det tänkt och sagt att han skulle gå... 2
Svar
35
· Visningar
5 225
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka