Säkerhetsbälte...för häst!

Breakdance

Trådstartare
Nån som vet var man kan hitta säkerhetsbälten till hästar och hur mycket dom kostar?Min ponny har idag lyckats slagit sönder både sejj själv och transporten, så jag MÅSTE få tag på nåt som kan hindra honom från att hoppa över bommen!

Skriv nu inte "kortare grimskaft" för han har redan hakan fast surrad nere i bommen, på nåt jävla vänster så lyckas han ändå trixa över frambenen...

Så Snälla, hjälp mejj:confused: jag måste ha nåt som kan hindra honom...

Sv: Säkerhetsbälte...för häst!

Jag läste en artikel om deras uppfinning och där stod att den bara kommer att monteras i nya transporter... Så det är nog bara om man köper en ny transport som man skulle kunna beställa en sån och då från själva transportfirman...

Precis. De gamla transporterna håller inte för det trycket som blir i selarna när säkerhetsbältet gör sin uppgift... Så det är ingen bra idé att köpa en sån sele och sätta i en transport som inte är gjord för att hålla för den påfrestningen.

går det inte att palla upp tex halm/spån/torvbalar eller nåt sånt framför /under bommen och så en bit upp så att hästen inte kan komma över? så får man väl surra fast dom på något vänster också förstås... nää jag vet inte.. fy vad jobbigt! :crazy:

Vad som funkar bra på bommhoppare är en halsrem.
Köp en hals rem för kor (finns för häst oxså) sätt den lång ner på halsen, nästan vid halsens slut. Knäpp fast i bommen med karbinhake.
Inte en chans i världen att hästen kommer över. Har provat det själv och jag lovar att det funkar. Du slipper dessutom binda upp hästen jätte kort, dom får svårare att hålla balansen med ifall dom inte kan parera med huvudet.
Ett annat tips är att av en gammal matt sy ett överdrag till bommen. Så det hänger ner under bommen, hästen får då känslan av att stå i en box. Typ ute box med huvudet ute (hoppas du förstår vad jag menar. Ett sista litet tips är ett hösegel. finns bla att köpa på bojs hemsida. Spänn upp det fram för hästen fyll med hö. Det finns inte många hästar som hoppar över då.

Det var några tips iallafall, och jag har provat dem alla och dom funkar.

Såpass ny att den är gjord för att använda en sån sele i. ;) Vet årecis hur du känner det. Jag har en -03 och det är ju inte gammalt men kan ändå inte använda såndär sele. :crazy:

Stallägaren där jag har hästarna har byggt om sin transport eftersom att en av hans hästar hoppar över bommen. Han satte fast en vägg (plyfaskiva) från golvet upp förbi bommen och ca 50 cm ovan bommen, sen sågade han ur en U-formad del för hästhalsen. Han gjorde bara detta på ena platsen, den andra är som vanligt.

Ena sidan på transporten är byggd som "en vägg" istället för bom, de HATAR han...går absolut inte att ha han stående där...
Hösegel har jag (ingick vid köp) de satt uppe sist och jodå, han hoppade...
Halsrem kan jag ju prova, frågan är om den hindrar honom från att backa, för gör den inte de är han garanterat över ändå...
Som de är nu vet jag inte vad jag ska göra och jag måste köra honom två ggr i veckan eftersom han ska med till skolan å gå lektioner...

Funderar allvarligt på å låta han åka baklänges men då lär jag väl aldrig få han å åka rättvänd igen...Hopplösa Jävla PMSponny!!!!:crazy:

Har "dörr" på ena sidan å där vägrar ponnyn stå, han hoppar direkt, har dock inte provat med U sågning, kan va värt att prova!:bow:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
685
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 912
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
4 074
Senast: Mabuse
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt... 2
Svar
24
· Visningar
5 047
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka