Säkerhetsplatta till stigbygel

Poisonous

Trådstartare
Vad heter dom?
Plattorna man fäster mellan stigläder och stigbygel som löser ut?
Googlat mig fördärvad men alla kallar dem stigbygelplattor.
Vad heter dem?

Sv: Säkerhetsplatta till stigbygel

Menar du barnes buckle?

Googlade på såna nu efter att jag sett tråden, har inte hört talas om såna förrut.

Men hur fungerar dem? I vilket läge löser de ut? Och hur löser de ut utan att lösa ut i otid?
Jag är nog lite hum i duvet som inte förstår det...

Men de verkar ju helt klart vara en intressant grej att ha på stigbyglarna :)

Ja visst verkar de bra! Jag har inga själv så jag vet inte riktigt hur de fungerar. Jag minns bara att jag har läst en tråd på buke om dem för längesedan, kanske finns den kvar?

Jag hittade ingen tråd här med några vettiga inlägg men jag hittade ett inlägg på annat forum som sa såhär om Barnes Buckle:

"Om trycket kommer uppifrån, dvs fotens tryck på fotplattan så tar "haken" emot trycket. Om trycket kommer från sidan, dvs om den vinklas och får ett tryck samtidigt, så löses de tre knapparna ut. De är som kraftiga tryckknappar. Under knapparna så ser man hur den hakar i och klarar därför "vanligt" tryck mkt bra.
Min dotter har precis fått såna i kombination med "ledade" stigbyglar. Jag tänker mig att de ledade stigbyglarna gör att trycket på Barnes Buckle blir mindre och det krävs lite mer för att den ska "brytas" åt sidan.
Hoppas den fungerar som den ska! Känns tryggt då fasan är att fastna och släpas... Känner några som har BB och är mkt nöjda och de har lösts ut när flickan ramlat av. Aldrig annars."

Jag överväger faktiskt att beställa ett par såna nu trots att de är ganska dyra, men det känns ändå som en ganska billig och bra försäkring om alternativet är att släpas efter hästen :)

Hittade även uppgifter från tillverkaren att de ska tåla 1400kg tryck rakt uppifrån så det ska inte vara några problem att hoppa eller så i dem.
Men ramlar man av så räcker det med 6kg tryck från sidan för att de ska lösa ut :)

Liknande trådar

Utrustning Finns där stigläder med spänne vid foten som går trä igenom en ögla? Många av modellerna jag har sett måste man tyvärr kunna trä på...
Svar
11
· Visningar
614
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag letar efter en grimma likt denna på bilden. (Obs! Prisklass lägre/slit och släng) Dvs vanlig nylon + ändarna som fäster i ringarna...
Svar
16
· Visningar
1 046
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Är det nån här som testat dessa stigbyglar eller har nått annat bra tips? Jag är ute efter typ freejump men som är säkrare än just...
Svar
7
· Visningar
580
Utrustning Är det någon som vet vad hjälpmedlet heter som man kan sätta på släpets kulhandske (eller ev att man sätter det någon annanstans i...
Svar
4
· Visningar
247
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • Fälttävlans-tråden 2025