Säkerhetsstigbyglar (kwick out)

yrbin

Trådstartare
Hej hade tänkt köpa mig ett par bra säkerhetsstigbyglar har haft de australienska säkerhetsstigbyglar innan och de med gummiband i sidan men hade velat ha ett par som är ännusäkrare så jag tänkte på de som kallas kwick out nån som vet nåt om dessa. Eller tips på andra säkerhetsstigbyglar som är säkra. Ska sätta igång min unghäst och hade då velat ha ett par som är säkra lär nog få räkna med ett par avflygningar

Sv: Säkerhetsstigbyglar (kwick out)

jag har alltid haft quickout,dock har jag aldrig sfastnat så jag et inte om dom funkar ,men drar jag lite lätt i dom så öppnar dom isg iaf

Kwickout verkar vara super. Min kompis åkte ständigt av sin häst och efter att ha blivit släpad en bra bit efter hästen så köpte hon kwickout byglar. Dock så har hon inte ramlat av en enda gång efter inköpet så jag vet inte hur dom funkar. Otur. Eller tur kanske ;)

Jag köpte ett par Hansbo på EKO-hallen som har samma funktion som Kwik Out, har ej haft användning för dem än som tur är. De var något billigare än Kwik Out men ser snarlika ut. Tror jag betalade runt 600:- för dem. :smirk:

Jag har bara bra erfarenheter av KO!
Tyvärr så måste jag ha ledade stigbyglar nu p.g.a knäproblem, men KO är helt outstanding!

Önskar jag kunde hålla med ang. K-o.
klart att det är bra om man "lyckas" ramla av på rätt sätt. Jag däremot har aldrig fått mina att lösa ut sig, vet inte om det är fel på mekanismen. Har pratat med andra i min omgivning som bekräftat att de också haft problem.

Men självklart är det ju olika, kul att ni lyckades med era! :bump:

Jag har KO och jag är jättenöjd! Har jag trillat av i sådan position att de ska utlösas - så har de gjort det. Helt klart en bra investering.

Jag är också jätte nöjd med mina KO men har heller inte trillat av så jag fastnat med foten, så jag har ej testat funktionen ännu. När man har foten i stigbygeln är det viktigt att man har öppningen utåt för att de ska lösa ut ordentligt om man trillar av. Jag brukar känna på dem emellanåt och kolla så de är relativt lätta att öppna. Sen oljar jag dem också ett par gånger om året ungefär. Nu låter det kanske som de är jobbiga och kräver underhåll, men det är så jag gör, alltså inget som står i någon "bruksanvisning".

Hade ett par tidigare som öppnades varje gång jag satt upp... Inte så kul om man rider en halvt galen häst som inte står still (vilket jag gjorde då) :p Resulterade i att jag ramlade rätt många gånger!

De kan väl inte lösa ut sig av sig själv! :confused: Då plattan du sätter foten på också tippar åt sidan och inte bara "kanten". Så det är endast om den större delen av tyngden lyfter från plattan och trycker åt sidan som de öppnas. Har själv haft mina kwickout i 3 år, så det kanske är någon annan modell du har?

Önskar jag kunde hålla med ang. K-o.
klart att det är bra om man "lyckas" ramla av på rätt sätt. Jag däremot har aldrig fått mina att lösa ut sig, vet inte om det är fel på mekanismen. Har pratat med andra i min omgivning som bekräftat att de också haft problem.

Men självklart är det ju olika, kul att ni lyckades med era! :bump:

Du ramlade alltså av och blev släpad efter hästen utan att dom löste ut.
Sorry om ja är lite trög men förstod inte ritkgit inlägget;)

Du ramlade alltså av och blev släpad efter hästen utan att dom löste ut.
Sorry om ja är lite trög men förstod inte ritkgit inlägget;)

nep.. jag har (vad jag kan minnas) bara ramlat framåt, över halsen liksom. det är det jag menar.. :smirk:

Har Kwik Out och är ganska nöjd med dem. Dock måste jag vara noga med att smörja dem ofta, annars gnisslar de i takt med hästens steg... Instämmer också i att man måste åka av "på rätt sätt" för att de ska lösa ut. Fastnar man "framåt" och inte åt sidan så sitter man fast. Ska börja använda gummibandsstigbyglar på hoppsadeln igen faktiskt, det känns säkrare.

Senast ändrad:

Mina Kwik out blev skeva och gick inte att stänga. Riktigt dålig kvalitet. Detta var dock för 7-8 år sen tror jag så kanske de har ändrat till bättre kvalitet.

Jag hade tänkt att köpa kwick out men är det att det är nödvändigt? asså är dom bra? Eller ska jag bara ge mig på vanliga stigbyglar?
Tacksam för svar! :D

Jag håller nog på de gamla hederliga med gummisnodd, de löser ut enkelt, har inte så mycket som kan gå sönder och så är de billiga. :D

Snygga? Nä, men när det gäller säkerhet kan man inte alltid blanda in estetik... ;)

Som ett något snyggare alternativ finns ju de nyare med fjäder och magnet istället för snodden, men då skenar ju priset iväg också. :(

Det är väl bara att läsa i tråden, så ser du att folk tycker att de är jättebra.

Jag kör på vanliga hederliga säkerhetsstigbyglar med gummisnodd. Har aldrig åkt av så att gummisnodden lossnat, men det är en enkel men tämligen säker konstruktion där man inte behöver förlita sig på eventuellt felande mekanik. Tycker också australiensiska stigbyglar är bra, och dessutom väldigt snygga enligt mig. Om man tänker sökerhetsmässigt är de nog dock en av de minst "säkra" sas när det kommer till just kategorin av säkerhetsstigbyglar.

Näe? Är det inte de där fotplattan sitter ihop med utsidan, och så fälls hela alltet åt sidan när det löser ut? :confused:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två nya ungkatter (typ 9 månader), som blev klappade en del när de var små men som senaste månaderna innan de kom till mig inte...
Svar
15
· Visningar
1 113
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 233
Senast: valy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
820
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 381
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka