Säkerhetsstigbyglar (kwick out)

Sv: Säkerhetsstigbyglar (kwick out)

Kwick out är de där sidan av stigbygeln plus fotplattan "lossnar". Googla så finns det bilder :) De med magnet heter footsaver

*KL*

På ridskolan har alla hästarna Kwick out och de funkar superb! Och jag har alltid haft kwick out :love: Dessutom är de ju snygga eftersom de ser ut som "vanliga" stigbyglar :) Dock skulle jag vara noga med att köpa de äkta och inte någon kopia eftersom jag vet att de kan kärva ihop sig :)

Hur brukar du smörja dem? Min ena har börjat gnissla (det verkar vara den sviktande delen av plattan som gnisslar?) och jag har funderat på om det går att smörja dem så det är ju jättebra att det går! Jag är grymt nöjd med mina, har dem på dressyrsadeln eftersom de är snygga och ser ut som vanliga. :)

Spruta med lite teflonspary eller liknande, bara för att smörja upp. Kanske går bra med bara matolja eller nåt oxå ;) Jag brukar smörja lite överallt vid fotplattan, då brukar man få tyst på dem :D

*kl*
Tror jag köpte mina Kwick Out 2003/2004 nånting, och använder de fortfarande. Har bytt ut filtplattan en gång. Fastnar ju tyvärr massa lera där. Hade det funnits i gummi så hade det varit TOPPEN, men kanske något man själv kan fixa.
Har trillat av några gånger och stigbyglarna har lösts ut varje gång. En gång repades dock skon framme vid tårna.

Jag är supernöjd med dem. Och finns det något att klaga på, så är det önskemål om gummi istället för filt på fotplattan, som jag nämnde tidigare.

Min stallägare har ett par stigbyglar där det klart och tydligt står Kwik Out. De har en magnet längst upp vid fästet som lossnar vid ryck, så att hela sidan + plattan lossnar. Alltså är Kwik Out stigbyglar med magneter. Så det så. :p

Har Kwick out och haft i många år. Dom fungerar väldigt bra och löser inte ut när men hoppar upp. Ridskolan gubben rider hos har Kvick out på alla lektionshästarna. Har bra bra erfarenheter av dessa stigbyglar.
Symakinsolja kan man också smörja med om man nte har något annat hemma.

Vi köpte en billig variant av de säkerhetsstigbyglar man har gummisnodd till. Dotterns stigläder var alltid olika långa och det såg konstigt ut. Tills vi idag - strax innan hopptävlingen- såg vad som var felet. För tunnt gods i metallen så stigbyglarna hade börjat "räta ut sig" och då givetvis mest på vänster sida. De klarade alltså inte påfrestningen av min dotters ridning (hon är 12 år). Undrar hur de hade sett ut om jag använt dem.
Nä, nu får de bli någon annan modell, förmodligen Kwick Out.

har ett par kvikout, och de har faktiskt löst ut en gång. Min medryttare blev avbockad i skogen (glädje bockning) och då löste de ut, hade de inte varit ett par utlösande stigbyglar hade hon säkert hängt fast efter hästen. Hemska tanke....

Fast mina heter oxå kvick out, samma som man kan köpa på h**ks, och de har inte magneter utan är bara ledade och med fjädrar...kvick out är väl eg. märket om man säger så, sen kan de kanske finnnas olika modeller men med samma funktion.

Mina har också löst ut när jag ramlade av. Dom fungerade som dom skulle. Blev inte hängade efter hästen. Stigbyglarna funkar som valigt efter av ramligen. Så dom fungar bra.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två nya ungkatter (typ 9 månader), som blev klappade en del när de var små men som senaste månaderna innan de kom till mig inte...
Svar
15
· Visningar
1 116
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 233
Senast: valy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
823
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 388
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka