Säkerhetsstigbyglar

Bukefalos 30 år!

Lizzi

Trådstartare
Vad har ni Bukare för säkerhetsstigbyglar? Jag tycker om mina Sprenger Bow Balance men de gånger jag ramlat av med dem så har jag tagit yttre stigbygeln med mig och den har som tur är lossnat i från sadelkrampan. Känns otäckt att veta att foten kanske inte kan komma ur stigbygeln på ett korrekt sätt. Vilka stigbyglar har ni och hur säkra är det? Vill veta!

Sv: Säkerhetsstigbyglar

Rider just nu med "vanliga" som är svänga på utsidan. Har ridit i många olika och har *peppar peppar* aldrig fastnat när jag ramlat av.

Har vanliga australienska stigbyglar. Alltid fungerat för mig, fastnat 1 gång bara. Men hade förstora skor då. Hade en snäll häst som stannade när jag åkte i backen.

Letar dock efter något mer sviktande då mina knän inte alltid tycker de stumma. Har funderat på Free Jump Softup stigbygeln men har inte bestämt mig, är så himla dyrt om man skall ha något utav de "nya" sorterna som kommer ut =)

Mina Streger Bow Balace är lite ledade/sviktande vilket är mkt bra för min skadade fotled. Såg idag att jag kanske satt ena åt " fel" håll, det står L och R på dem men de ska ju vara böjda åt rätt håll oxå. Svårt det där med säkerhet och bekvämlighet.

Jag har också SwissClip - en fantastisk uppfinning! Dock bara på en av sadlarna. På de andra har jag Sprenger (och jo, de fungerar).

Vad heter stigbygeln som är liksom som en vanlig stigbygel, men så är det en extra "båge" under översta bågen? Nån som vet vad jag menar?
Kan inte för mitt liv minnas vad den heter...

Jag hade Kwick-out på min häst. Såg till att rengöra samt spraya gångjärnen med 5-56 ibland så gnisslade de inte. Löste ut i ordning vid en omkullridning, annars hade det nog blivit otäckt (även om jag tror att hästen hade stått stilla).

Medryttarhästen jag har nu har den klassiska modellen med gummiband, de funkar också bra förutom att jag lyckas fastna med jackan i "kroken" man hänger upp gummibandet på ibland vid avsittning.

Jag vet vad du menar men har ingen aning om vad dom heter! Men det är väl någon äldre variant? Har inte sett på många år i alla fall.

Kan det vara Safe-rider du menar?
*svar till TS*
Har ett par Safe-rider som jag tycker är riktigt bra. Har än så länge inte ramlat av när jag använt dom, men en gång när jag stod med foten i stigbygeln för att hoppa upp snurrade hästen så foten kom i 'fel' vinkel. Den löste ut direkt, sen var det bara att sätta ihop den igen och hoppa upp.

Förutom den har jag Free Jump Soft'up, har inte testat att ramla av i dom heller men tror på iden och tycker dom är snygga!

Jag använder Ky footsaver stigbyglar. Men om man ska vara ute i skog och mark är ju distans stigbyglarna i plast suveräna. De både sviktar och motverkar att man fastnar =) :)

Jag har flex ride som säljs hos den som säljer distansritt utrustning. Helt perfekta, sviktande plast som inte blir iskalla på vintern och är snälla mot knäna, förutom då att man inte kan fastna i dom. Man behöver alltså inte ha sko med klack i dom.
Det är en av dom saker jag aldrig kommer att byta ut i min ridutrustning, har haft dom i 8 år nu.

Jag har Freejump Soft Up Pro, är supernöjd med dom. Väldigt bekväma och superbra grepp.

KL*

Compositi-stigbyglar! Stora bågar, bred fotplatta och lätta som att gör att man ska trilskas en del för att fastna!
Supernöjd!

Jag har flex ride som säljs hos den som säljer distansritt utrustning. Helt perfekta, sviktande plast som inte blir iskalla på vintern och är snälla mot knäna, förutom då att man inte kan fastna i dom. Man behöver alltså inte ha sko med klack i dom.
Det är en av dom saker jag aldrig kommer att byta ut i min ridutrustning, har haft dom i 8 år nu.

+1 på det, jag tycker också dom är helt suveräna på alla de sätt du skriver.

Har alltid dom när jag rider ut men ska jag vara "fin" på t ex dressyrträning har jag Kwik-Out.

Sånna här?

vs114206-thum664.jpg

Verkar heta (just dessa i alla fall, vet inte om flera tillverkar typen) smartrider escape breakaway stirrups

Haha, dessa var ju smarta!! I alla fall för oss kortisar, man kan använda dom som ett extra steg när man ska upp! Kommer i slutet.
http://www.youtube.com/watch?v=wh_ICiEa1S4

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka