Säkerhetsstigbyglar?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare mannis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 44
  • Visningar Visningar 2 990
Någon som har någon åsikt om dom här compivator ledade stigbyglarna. Har gummi på sidorna och är ledade?
(Hoppas nån förstod var jag menade!)

Jag har Sprengers ledade när jag hoppar och rider ut. Fullkomligt :love: dem, men tycker att de sviktar litet för mycket i dressyren. :crazy: Fast det kan vara jag som inbillar mig också...
Har aldrig ramlat av med dem så jag kan tyvärr inte säga hur de är av säkerhetssynpunkt! :)

Jo. Jag vet en som har snackat med tillverkare av dem. Men som sagt, de BRUKAR hålla för högre vikter men man ska ju aldrig vara säker. Jag har slutat använda dem, de är ju ingen bra konstruktion i ochj med den svaga punkten...

Sprenger ger för det första bättre stötdämpning och stadigare grepp om stigbygeln i och med att den flexar. Detta gör oxå att när du väl är på väg av så glider foten lättare ut. Men att kalla dem för säkerhetsstigbygel hade jag nog inte gjort...

Jag hade compivators. Men det var innan de fick gummi på sidorna. Ungefär som sprenger men mycket billigare. Gav mig inte lika ont i knän o fotleden när jag hoppade så jag hade alltid dem när jag hoppade men nu hoppar jag inte o använder dem inte längre.

Jag har ramlat av och gått omkull en del i terrängen och jag har aldrig fastnat i Sprengers stigbyglar. En sådan som löser ut sig och sådana med gummiband eller svängd utsida skulle jag aldrig våga ha i terrängen eller ens i hoppningen.

Vanliga säkerhetsstigbyglar med gummiband duger gott!
Om man faller av släpper gummibandet och ibland den lilla läderflärpen. Enkelt och billigt att köpa nytt. :)

Immer

Men måste man inte ha för smala stigbyglar för att det ska fungera, och är man ändå så långt in med foten känns det nästan som det skulle få motverkat effekt (eftersom den då kanske vickar framåt och man fastnar ännu mer).

Tror inte det finns någon ultimat säkerhetsstigbygel. Att lita på att stigläderna släpper från sadeln kanske är det bästa???

Hade förresten på mig ett par Graningestövlar när jag skulle hoppa en gång. Hästen vägrade, tvärvände och jag åkte av men hängde kvar i en stigbygel. Men efter några meter så släppte foten ur ridstöveln som hängde kvar i stigbygeln. Så säkerhetsridstövlar kanske vore nåt?
;)

Jag har ridit i både Kwick-out, såna med gummisnoddar, australienska, vanliga, Sprenger och islandsstigbyglar.

Jag rekommenderar Sprenger mest, därför att de är underbara :love: att rida i!
Men ur säkerhetssynpunkt är Kwick-out eller de med gummisnodd de jag skulle rekommendera. Mina med gummisnodd är använda i ca 4-5 år och det enda som hänt dem är att de "töjts" lite och öppningen blivit lite större. Kwick-out är bra, men kan gnissla.. men de löser ut som de ska iaf, jag har åkt av och de har löst ut för mig. Samma sak med gummisnodden på de andra, den har släppt även vid omkullridning.
Sprenger har jag aldrig åkt av med..

Australienska rekommenderar jag inte, för jag tycker de vickar o är väldigt ostadiga när man rider, eftersom utsidan är svängd. Får man vikten där så "tippar" den lite.

Jag litar nog mer på säkerhetsstigbyglar än på att stigläderna ska lossna. Min sköthäst jag hade för typ fem år sen hade ett par jättebra stigbyglar, det var som två i en typ. Jag är jättedålig på atat förklara. Någon som vet vad jag menar?

Jag har aldrig ridit i sådana, men tycker det verkar lite läskigt om hästen tex brallar och man tappar balansen en kort stund, drar upp foten (vet inte hur mycket det behövs för att lösa ut dom) så de löser ut och sen har man bara stigbygel på en sida...

Vad skönt! :) Då ska jag fortsätta att använda dem ute och när jag hoppar! :love:

Jag har australiensiska, ledade (sprenger) och sånna vanliga med snodd. Ramlar man av upplever jag att de med snodd är säkrast, har aldrig fastnat i dom.

jag har kwickout på båda mina sadlar. Har aldrig fastnat i dem, men man måste va någa med att rätt sida är utåt :)

Just det.. sprengers heter dom :)
Okej, vad bra! Verkar bara vara positiva tankar om dom!
Blir nog ett par sånna efter sommarjobbet...

Tack :bow:

Liknande trådar

Utrustning Har fått ett par jättesnygga Ophena A av min snälla mams. Nu efter att ha ridit I dom i knappt två månader kan jag inte komma över hur...
Svar
14
· Visningar
1 968
Senast: AW
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
622
Senast: Pegasus63
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 393
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler... 2
Svar
25
· Visningar
781
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025
  • Kastrering av tik - erfarenheter?