säkerhetsväst klass II

ameo

Trådstartare
Moderator
Hur stor är egentligen skillnaden på en väst klass II jämfört med klass III?

Jag köpte en begagnad väst till mina barn för ett antal år sedan, som visade sig vara klass II. Då det var till ganska små barn för lättare ridning på shetlandsponnyer, ansåg jag att det borde duga gott. Den gör ju sannolikt mer nytta än ingen alls.
Men hur "osäkert" blir det av en klass II-klassad väst egentligen? Vad är skillnaden?

DSC01119.jpg

inte så påläst men det man ser genom att jämföra en klass 2 och 3 är ju först och främst att klass 2 är tunnare. dvs inte lika mycket tryckfördelande och med sämre skydd om axlarna.

men i många typer av väst så kan klass 2 då uppfattas bekvämare än klass 3.

det viktigaste tycker jag är att man har en väst som man faktiskt använder, om det så är en klass 3 med axelskydd eller bara ett ryggskydd så skyddar det mer än att man rider utan ngt alls.

Jag har 2 st engelska fälttävlansvästar som sitter som gjutna på min skadade kropp.
Jag har åkt av rätt ut i ett kalhygge och fått en spark rätt i bröstet och enligt akutläkarna räddade västen livet på mej.
Jag har dom även när jag åker moped.

Nu är dom inte längre godkända att ens ha på dressyrtävling om jag hade varit under 18.

Men nog fasiken är dom mycket säkrare än vännerna som tar på sina godkända västar bara när dom rider ut i skogen.
Jag tar ju på min samtidigt som jag tar på mej hjälmen och tar av den samtidigt som hjälmen.

För vad hjälper det om man har världens säkraste väst om den inte används för den är för klumpig och obekväm ?

Jag hade länge en väst ur gamla, gamla klass II. Den använde jag flitigt även efter att det nya systemet kom (det som är gammalt idag, eller det skulle kunna vara två system sedan). Jag resonerade som @palle , det är bättre att ha en väst av lägre klassning och använda den än en väst som mest bara hänger i stallet. Numer har jag en Racesafe som jag använt mycket i många år, det står klass III i den vill jag minnas men den är nog också köpt innan det allra senaste omklassificerandet. Den har jag dock inte använt på länge.

Om jag skulle få för mig att köpa en väst idag så skulle jag prioritera en som jag använde framför en som var supersäker, om valet står mellan det vill säga. Användbar, smidig och supersäker hade givetvis varit det bästa. Ska dock tillägga att jag inte behöver tänka på klass i förhållande till tävling då det inte finns något västkrav i de grenar jag tävlar.

tack för era svar!

Jag själv har noll koll på västar eftersom jag inte lyckats hitta någon som går runt mig utan att vara alldeles för lång - erkänner förvisso att jag inte letat hysteriskt mycket heller, då jag inte förväntar mig att hitta något som jag har råd med...

tack för era svar!

Jag själv har noll koll på västar eftersom jag inte lyckats hitta någon som går runt mig utan att vara alldeles för lång - erkänner förvisso att jag inte letat hysteriskt mycket heller, då jag inte förväntar mig att hitta något som jag har råd med...
Då kan ju ett ryggskydd vara ngt kanske :). Finns många som är inbyggda i en väst. Dainese och stubben t ex är väldigt bekväma och finns i xl.
Annars finns det ju mc rygg skydd som hjälper ngt. Inte lika smidigt för ridning dock.

Är ju dumt att inte skydda sig när det finns så många olika typer av säkerhets västar :).

Då kan ju ett ryggskydd vara ngt kanske :). Finns många som är inbyggda i en väst. Dainese och stubben t ex är väldigt bekväma och finns i xl.
Annars finns det ju mc rygg skydd som hjälper ngt. Inte lika smidigt för ridning dock.

Är ju dumt att inte skydda sig när det finns så många olika typer av säkerhets västar :).
jag är kanske onödigt oaktsam, men jag hoppas att min tantridning på promenadhäst ska vara förhållandevis riskfri...
Jag sökte väst för några år sen när jag skulle rida på min dåvarande unghäst, men den har jag inte kvar.

Jag har en klass II och en klass III, men använder inte III:an eftersom den i mina ögon är för klumpig.
Men ska erkänna att jag enbart använder II:an när det är dags för inridning av unghästar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 362
Senast: As_Vegas
·
Relationer Jag är ingen ny användare, bara ett anonymt nick, då det finns saker jag inte vill prata öppet om, som sårar, som gör så ont i själen... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
11 727
Senast: alazzi
·
Utrustning Finns dessa fortfarande? Märken? Vart hittar man dessa? Jag har en super skön säkerhetsväst, klass II, av märket race safe (ser inte ut...
Svar
7
· Visningar
963
Senast: Topolino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Dressyrhingsten Skyline to B.