Säkerhetsväst

MissFideli

Trådstartare
Jag har med åldern ( 25 år :angel:) blivit så himla skraj för att åka av hästen och funderar på om det kanske blir bättre med en säkerhetsväst...? Hjälper den mot "vanliga" avramlingar eller är den bara för dom här mer allvarliga sakerna? Kände på några på en affär här i stan, men dom var så stela. Inga leder någonstans, utan 2 hela stycken fästa över axeln och i sidorna. Finns det nån som är mer flexibel eller blir dom bättre med tiden? Finns det för mig som är kortis (158 cm) och lite mer mullig? Och dom där kuddarna vi tjejer har fram, inte en chans att dom fått plats i dom jag tittat på. Så hjälp mig nu !

såklart att de alltid lindrar fallen.
varför strunta i att använda den när man kan råka ut så mkt?
hade inte jag haft på den i somras hade jag förmodligen skadat njurarna :o, nu fick jag "bara" en blödning i ryggmuskeln.
trots att jag bara åkte av i paddocken som en "vanlig" avramling :crazy:.

så även de vanliga kan ju gå illa om man har otur...
jag har en från Börjes,
som inte är som hela "plattor" utan själva plattorna är uppbyggda av rutor så den formar sig jättebra efter ryggen.
men det är tyvärr en barnstorlek (jag är 15 och har XL),
och den modellen har de förnyat till en sån där stel utan "rutorna" :(.

den är iaf väldigt bekväm men rätt så ful, grön-blårutig :crazy:...

försök att hitta en med rutor osv som formar sig lätt efter ryggen.
sen de här "vanliga" västarna som är hela, dess stelhet släpper efter ett tag, iaf på de lite dyrare modellerna.

Västen formar sig efter kroppen när den blir varm, så man tänker inte på den om den passar ordentligt. Jag känner att jag vågar göra mer när jag har västen på mig.

Billig försäkring :).
Jag har en svart Jacson klass 3 som är superskön/bekväm :love:

Bara ett litet råd.
Köp inte dom billigaste. Det gjorde jag.
Skyddsklassen är helt OK, men den är fortfarande efter
3 års användning stel och otymplig.

jag köpte min ny för över fem år sedan, de enda jag har att påpeka ang den västen är att resåren i sidorna blivit lite mer "utslitna" (större), sitter ngt sämre än i början, men skyddar för fullt! :)

skulle vilja rekomendera Hööks lila väst..
den är väldigt mjuk och följsam redan från början.
Sen är d OTROLIGT viktigt att västen passar ordentligt, vet du hur?
och att den sköts ordentligt...

Pm:a om du behöver hjälp... ;)

Att köpa väst är det bästa jag gjort! Kände mig på en gång mycket säkrare i sadeln.
Har precis köpt en ny, en Cobra, och det är det skönaste i västväg jag har provat. Dyr, men väl värd varenda krona. Glömmer bort att jag har den på mig, och då är det ändå en klass 3.
Det är en billig livförsäkring!

Även jag har blivit äldre och fegare, samt att min redan usla rygg blivit ännu sämre, så nu rider jag i princip alltid med väst.

Åkte av hästen på en åker förra året och enligt den muntra läkaren skulle jag krossat både mjälten och någon ländkota om jag inte använt västen :crazy:.

Samla ihop ordentligt med pengar och köp gärna någon av de dyrare västarna, de är oftast inte lika klumpiga. En del västar finns att måttbeställa om du är av underlig storlek.

Att köpa väst är det bästa jag gjort! Kände mig på en gång mycket säkrare i sadeln.
Har precis köpt en ny, en Cobra, och det är det skönaste i västväg jag har provat. Dyr, men väl värd varenda krona. Glömmer bort att jag har den på mig, och då är det ändå en klass 3.
Det är en billig livförsäkring!

Är det en champion cobra? vad kostade den? :confused:

Jag tycker inte att säkerhetsväst behövs när man rider i ridhus, bara vid uteritt och möjligtvis hoppning.
En säkerhetsväst kan vara till mer skada än nytta, en kompis till mig bröt armen när hon ramlade av, säkerhetsvästen trycktes nerifrån och upp så armen gick av, dessutom blir man så stel och så när man har säkerhetsväst på sig.

en väst skadar dig om den inte passar ordentligt...
MÅNGA har västar som inte alls passar dom...

och även om du rider i ett ridhus så kan du skada dig..
en ridlärare här red sin häst i ridhuset, och GLED av häste. Bröt revben och nyckelben...
han köpte sig en väst dagen efter...

sen så är en ridhusvägg HÅRD att trilla in i.. ;)

Köpte min säkerhetsväst -98, och har haft den nästan varenda dag sedan dess. Första västen jag provade var alldeles eländig; hård och tryckte på nyckelbenen. På den gick det inte heller att ta bort skyddet för svanskotan, vilket kan vara bra om man sitter i en djup sadel.
Jag har aldrig slagit mig riktigt ordentligt när jag haft västen på mig; ex. om man landar så armbågen trycker in i sidan utan väst så känns det "aj", men med västen försvinner det :)
tror att märket på min är "jack ellis", den är marinblå iaf, och kostade kring 1400 kr när jag köpte den.
Försöker numera rida lite mer utan den eftersom jag nästan varit beroende av den.. tror att jag blivit lite lat med ryggmusklerna när jag haft den så mycket, får ofta lite träningsvärk i dom när jag rider utan.. :bump:

Sv: Säkerhetsväst

MissFideli skrev:
Jag har med åldern ( 25 år :angel:) blivit så himla skraj för att åka av hästen och funderar på om det kanske blir bättre med en säkerhetsväst...? Hjälper den mot "vanliga" avramlingar eller är den bara för dom här mer allvarliga sakerna? Kände på några på en affär här i stan, men dom var så stela. Inga leder någonstans, utan 2 hela stycken fästa över axeln och i sidorna. Finns det nån som är mer flexibel eller blir dom bättre med tiden? Finns det för mig som är kortis (158 cm) och lite mer mullig? Och dom där kuddarna vi tjejer har fram, inte en chans att dom fått plats i dom jag tittat på. Så hjälp mig nu !
pga att jag hade poå mig den när jag ramlade av, spräckte jag mjälten :crazy: :( :cry:

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
5 090
Hundträning Hej Ni kanske minns mig, jag skrev en tråd för ett par år sedan om min sambo som hade köpt en hund han inte tog hand om och jag visste...
Svar
18
· Visningar
2 833
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 922
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott... 2
Svar
20
· Visningar
7 787

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka