Säkerhetsväst

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Milou75
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 252
M

Milou75

Det finns en mängd märken - vilka västar/märken ska man satsa på och vad ska man tänka på vid inköp???

Vilka märken rekommenderar ni?

Sv: Säkerhetsväst

att tänka på är väl att den passar och är bekväm att rida i.

jag har en zippa från kefly som jag är mkt nöjd med.

När jag köper en säkerhetsväst vill jag gärna ha denna:
Bild-1131.jpg

Har visserligen inte ridit i den, men jag provade den på Falsterbo Horse Show förra året, och den sitter verkligen gjutet!

Jag håller med PrinceFair om Zippa västen, den är super skön och jag trivs med den jättebra (kostar ca 2000kr).

Jag håller med Tigertofflan. Phoenix Performance Eventer väst sitter som gjutet. Det lönar sig att beställa in den från USA, jag betalade 1700:- inkl tull och moms. I Sverige ligger den ju runt 3500:-

OK - vad är det som gör skillnanden på priserna - jag menar det verkar ju vara allt från 700- 4000kr - är det psaaform eller kvalitet eller säkerhetsgrad som gör skillnanden???

Jag har en Equipage. Minns inte säkert men tror att den kostade runt 1000.-??? När jag köpte den för 4år sedan....
Jisses:eek: Är den så gammal!?
Är det någon som vet om man måste byta väst efter några år eller är dom tåliga?

Nä, västarna ska man väll inte behöva byta? :confused: De gamla som hade hårda plattor i sej kanske blev sämre med tiden men nu är ju materialet böjligt och bra, men jag vet inte...
Däremot ska man ju ha en väst som passar och inte är för liten/stor.

Har en Rodney Powell från källquists men måste säja att min förra Zippa var 100 gånger så skön.

Jag har en Reiver från Kefly, jätteskön :) Och ganska snygg :p

De gamla som hade hårda plattor i sej kanske blev sämre med tiden men nu är ju materialet böjligt och bra,
Det måste jag säga om min, den är HEMSK när den är kall!!! Jag måste sätta på mig den minst 10 min innan jag ska rida annars är den styv som en planka! Men den är ju ändå inte böjlig...
Hmm.... Man kanske skulle kolla på nya västar, dom kanske är skönare:idea:
Typiskt att ekonomin ska bromsa alla mina inköp:mad: annars skulle jag köpa nytt av allt som går att byta:D

Jag har en moutainhorse väst, den går ner lite över axlarna och är helt underbar att rida i...

Jag funderar på att köpa en säkerhetsväst. Visserligen rider jag på en jättelugn häst som aldrig skenat, men man vet ju inte, allt kan ju hända. Vad tycker ni? Ska man satsa på en?

Säkerhetsväst är aldrig fel. Har själv en racesafe som är uppbyggt precis som den som tigertofflan visade.. Urskön väst, och jag märker aldrig av den, hindrar mig inte ett dugg, rider alltid med den även när jag rider dressyr! :love:
Finns att köpa billigt i Sverige hos www.feednrace.se jag köpte min från england www.treehouseonline.co.uk tror jag det var..

Den ser ju bra ut - vet du om man kan prova den någonstans i Sverige???

Hur är det med mässan i samband med Scandinavium Horse Show - kan de ha säkerhetsvästar så att man kan prova???? Någon som vet?

Hej Zadek - tänker som du - trots att jag har en rätt coll häst så kan det ju aldrig vara fel att skydda sig - en skada sker så himla lätt!!! Jag tycker definitivt att du skall skaffa en!

Hmm vet att den finns på jägers i malmö och inne på täby i sthlm.. Fast det är nog iof bara jockeymodellen.. :confused: Men i så fall finns den kanske i nån shop på göteborgs galoppbana oxå.. Men finns ju bra storlekstabeller på den engelska sidan.. Går ju att prova jockeyvästen också och sen ta storleken med motsvarande mått för klass 3 västen om dom inte har den.. Men jag beställde med hjälp av måttabellerna..

Lycka till!

Liknande trådar

Utrustning Racesafe säkerhetsväst! Jag behöver hjälp! Jag är så jäkla puckad, läste att man kunde tvätta säkerhetsvästen i tvättmaskinen. Sagt och...
Svar
4
· Visningar
367
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Någon som har en bra säkerhetsväst till rimligt pris att rekommendera? Gärna runt 1500:- ☺️ Har inte så mkt erfarenhet av västar men...
Svar
1
· Visningar
265
Senast: Fiorano
·
Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
874
Senast: iNHALE
·
Utrustning Min häst gillar att kli sin svans och det är ju skitfult 😝 På tjockare stalltäcken finns oftast svanslapp MEN på ofodrade/tunna...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka