Säkerhetsväst?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Epona
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 47
  • Visningar Visningar 4 655
E

Epona

Jag har funderat på att skaffa mig en säkerhetsväst, men jag har lite problem med att hitta en bra så jag tänkte höra mig för vad ni har för tips. Jag vill ha en väst som är så smidig & lätt som möjligt, hållbar, snygg och inte allt för dyr. :confused:

Jag hörde att det blir obligatoriskt med säkerhetsväst vid hopptävlingar nästa år, men är det för ryttare som är under 18 eller för folk som är 18 också? Jag tävlar visserligen inte, men det kanske skulle vara roligt att prova på, och jag fyller 18 nästa höst.

Sv: Säkerhetsväst?

Bästa tipset är att prova olika modeller tills du hittar den som sitter bäst på dig. En väst som nån annan tycker är bra kanske du inte alls passar i.
Min första väst passade i storlek, men jag tyckte den var grymt obekväm, hatade den verkligen och ville inte rida i den, trodde att den skulle mjukna men det gjorde den inte, bara hård och jobbig.. :( Tänkte först att västar är vidriga ö h t, sen att "jaja, det var en billig väst", och köpte en ny, som passade mig som hand i handske, och så fort den format sig efter mig märkte jag inte att jag hade den på mig! Ganske fort blev jag "beroende" av den vid hoppning, och kände mig vinglig och osäker utan västen..
Sålde den gamla västen till en annan tjej som man såg direkt när hon tog på den att den satt som en smäck - västen som varit så totalt f e l till mig, passade henne perfekt - det var inget fel på västen..

Så alltså - prova många olika modeller, och ta helst hjälp av kunnig personal så att de säkert får rätt storlek också.

Säkerhetsväst blir obligatoriskt för juniorer, alltså till och med 18 år. Om du tävlar under nästa år måste du alltså ha väst.

Lycka till med letandet! :)

Jag hörde att det blir obligatoriskt med säkerhetsväst vid hopptävlingar nästa år, men är det för ryttare som är under 18 eller för folk som är 18 också? Jag tävlar visserligen inte, men det kanske skulle vara roligt att prova på, och jag fyller 18 nästa höst.

det är för ponnyryttare óch juniorer. och junior är du även hela året som du fyllt 18, dvs. om du fyller 18 år nästa år, så kommer du vara junior hela året ut. och måste bära säkerhetsväst på tävling :)

Okej, tack. :) Men det är ingen som har någon särskild väst som de tycker är bra? Varför i så fall? Skulle vara kul att höra, så jag vet lite vad jag ska titta efter.

Har inte den här själv. Men har klämt på den:p
Verkar mycket följsam, smidig och lätt. De ligger lite över 1000- lappen om jag minns rätt. Passar nog jätte bra till hoppning:)

imagebinary.asp

Har en Dan Rider väst som liknar Race safty? eller vad den heter som är på bilden. Godkännd för tävling ca 1000kr den på bilden ovan är dyrare runt 2000kr tror jag. Prova många och känn efter vad som passar dig! Men vet många som har samma väst som mig. Sök på olika trådar så hittar du bilder på den oxå. Lycka till!

Ah, tack! Ja, nåt sånt skulle nog vara bra.. Får åka och kolla efter jul, tror jag. :)

Jag har provat både Dan ridern och Race safe, båda är sköna och smidiga. Dan rider är ngt billigare.

Kom ihåg när du provar att västen inte får bli för kort! Ställ dig mot en vägg med säkerhetsvästen på, tryck ryggen mot väggen och spänn ordentligt säkerhetsvästen. Den ska sitta ungefär 2 fingrar under sista revbenet och skydda svanskotan. Man ser allt för många som har för korta säkerhetsvästar, hemsk. :crazy:

Kom ihåg när du provar att västen inte får bli för kort! Ställ dig mot en vägg med säkerhetsvästen på, tryck ryggen mot väggen och spänn ordentligt säkerhetsvästen. Den ska sitta ungefär 2 fingrar under sista revbenet och skydda svanskotan. Man ser allt för många som har för korta säkerhetsvästar, hemsk. :crazy:

vilket också är hemskt eftersom jag har väldigt lång rygg och har hittills inte hittat NÅGON säkerhetsväst som både sitter bra över rygg+revben OCH passar i midjan:crazy:
vilket betyder att jag börjar bli smått desperat eftersom det är 2008 om bara några dagar!:eek:
suck...
Hade en väst från Ingdams (sjukligt dyr) förut, men efter flera tillbaka sändningar pga att den var alldeles för stor i midjan så tog jag till slut en som satt slimmad när jag drig åt bådaa sidosnörena på max! men tyvärr töjdes sidotyget så den blev för stor och började glida över huvet när jag hoppade!:eek::crazy:

vilket också är hemskt eftersom jag har väldigt lång rygg och har hittills inte hittat NÅGON säkerhetsväst som både sitter bra över rygg+revben OCH passar i midjan:crazy:
vilket betyder att jag börjar bli smått desperat eftersom det är 2008 om bara några dagar!:eek:
:

jag hade samma problem förut för några år sen.

jag var för lång för barn modellen men för smal för en vuxen modell, så dom speciall betställde en med lång rygg men som var i barnmodell.
Den satt verkligen super.tycker även du ska köpa en klass 3 då det är OK med klass 2 2008 men sen är det bara klass 3 som gäller 2009

Nu har jag fått en ny. en formsyd av märket Racesafe helt udnerbar och passar perfa

men akta när du köper formsydda västar. finns såna som inte är tävlingsgodkända! tror det finns 2 som är det i sverige och det är racesafen och en till kommer inte ihåg namnet

Senast ändrad av en moderator:

Har inte den här själv. Men har klämt på den:p
Verkar mycket följsam, smidig och lätt. De ligger lite över 1000- lappen om jag minns rätt. Passar nog jätte bra till hoppning:)

imagebinary.asp

Har den och den skiljer i pris beroende på vart man köper den. vi var på 2 ställen och det skilde 700 SPÄNN !!! ena kostade 2800 och den andra 2100 :eek:

den är verkligen super och känns knappt att man har den på sig

Jag har en Race Safe 2000, har den alltid och inte bara i hoppningen.
Jag tycker att den är väldigt smidig och lätt att ha på sig.
Den första västen som har suttit helt optimalt på mig som är rätt liten.

jag hade samma problem förut för några år sen.

jag var för lång för barn modellen men för smal för en vuxen modell, så dom speciall betställde en med lång rygg men som var i barnmodell.
Den satt verkligen super.tycker även du ska köpa en klass 3 då det är OK med klass 2 2008 men sen är det bara klass 3 som gäller 2009

Nu har jag fått en ny. en formsyd av märket Racesafe helt udnerbar och passar perfa

men akta när du köper formsydda västar. finns såna som inte är tävlingsgodkända! tror det finns 2 som är det i sverige och det är racesafen och en till kommer inte ihåg namnet

Jag har provat racesafe (och den andra billigare modellen som f.ö är en exakt kopia av racesafe) men båda är för korta i ryggen:(

Har den och den skiljer i pris beroende på vart man köper den. vi var på 2 ställen och det skilde 700 SPÄNN !!! ena kostade 2800 och den andra 2100 :eek:

den är verkligen super och känns knappt att man har den på sig

Jag har sett den för 1600kr. Men det var ett tag sedan. Jag köpte min för 1990kr ;)

Okej, tack allihop. :) För min del är det väl inte viktigast att den är godkänd på tävling för junior eftersom jag sällan tävlar + att jag fyller 18 nästa år, men jag ska på ett hopp/fälttävlansläger i sommar och då vill jag ha en bra och bekväm säkerhetsväst. Den får dock inte vara klumpig, för jag rider vanligtvis inte med väst alls, och jag vill inte att det ska bli värsta omställningen för mig att börja använda säkerhetsväst.. Men den där race safe-västen ska jag nog kolla på, hoppas att jag inte har för lång rygg bara.

Jag har en Race Safe 2000, har den alltid och inte bara i hoppningen.
Jag tycker att den är väldigt smidig och lätt att ha på sig.
Den första västen som har suttit helt optimalt på mig som är rätt liten.

Det låter bra. :) Jag är rätt smal, så den får inte vara för stor i passformen.

Säger bara, KÖP RIDERS COMPANY!
RS är mkt klumpigare än RS.

:D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
1 090
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 689
Senast: Ajda
·
Utrustning Diskuterade säkerhetsvästar häromdagen och det där med att i princip alla (hopp-)ungdomar slänger västen längst in i garderoben och... 7 8 9
Svar
173
· Visningar
15 875
Utrustning Det finns ju en uppsjö av västar och jag vet att prova sig fram är det enda sättet att VETA. Nu vill jag bara ha lite tips på vilka...
Svar
6
· Visningar
1 385
Senast: Loretta713
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka