Säkerhetsväst!

Fibusen

Trådstartare
Har köpt en säkerhetsväst,och den är hemsk! :o Har inte ridit med säkerhetsväst på säkert 8 år minst,och var väll runt 9 år när jag köpte den,så jag kommer inte ihåg om jag tyckte den var lika hemsk...

Men,nu när jag rider min 3-åring så känns det lite säkrare att ha en väst,utifall han skulle dänga av mig i skogen land stockar och sten..:angel:

Vänjer man sig någon gång? :angel: Kommer den forma sig efter kropen,eller ska man alltid vara otymlig? :D

Har ni bild på er med säkerhetsvästen på så får ni gärna slänga in den!
Speciellt om det är den billigare varianten från hööks,då det är en sån jag har..

Sv: Säkerhetsväst!

Det är jättesvårt att svara på om det kommer att kännas bättre eller inte eftersom man inte kan känna hur just din väst känns, men jag rider också unghäst just nu och eftersom jag tidigare skadat mig rejält så har jag avlagt ett löfte till mig själv om att ALDRIG rida unghäst utan väst.

Jag AVSKYDDE att rida med väst. Det var helt enkelt fruktansvärt. Jag kände mig klumpig och osmidig och kunde inte rida bra pga 1. jag kunde inte röra mig normalt och 2. jag tappade koncentrationen.

Dock upplever jag att det är bra att vänja sig vid västen när man rider just unghäst och inte behöver rida så hårt och avancerat ännu. Jag har vant mig vid västen och använder den jämt. Det är inte så att jag gillar den ngt speciellt men jag har heller ingenting emot den. Den känns lite stel precis när jag tar på den men efter 5 min ridning har jag redan glömt bort den.

Ett tips kan vara att ha på dig västen redan då du ryktar hästen. De flesta västar formar sig efter kroppen när man blir varm och då blir inte västen så stel när du väl är i sadeln. Dessutom är det lämpligt att vänja sig vid väst när det inte är "så allvarligt", dvs man kanske inte ska testa första gången på en dressyrlektion utan snarare börjar använda den då man bara ska skritta i skogen.

Hoppas att det inte blir för rörigt, sitter på jobbet och koncentrerar mig på 18 saker samtidigt :o

Lycka till i alla fall och hoppas att du lär dig att gilla din väst.

Visst formar dom sig efter kroppen men det tar lite olika tid beroende på hur hård västen är. Rid ut när det är varmt och svettas ordentligt.:D

Köpte ny väst ny för några veckor sedan och den är av det mjukare slaget. Följer kroppen redan från början. Tog lite tid för mig att vänja mig vid att den är tjockare än min gamla men efter en stund tänker jag inte mer på det.

Då kanske man kan vänja sig då... Men hur gör ni med kläder? Västen får ju inte plats under tröjorna...:o Jag ser ut som en michelingubbe med brottar-axlar... Alt. Imprem-mannen...:eek:

Västen ska vara så nära kroppen som möjligt. Har bara en t-shirt under västen och sen får man ha tröjor som går om över västen. Smidigt att ha tröjor med dragkedja.;)

Man vänjer sig vid att vara en Michelin-gubbe.

Jag har en airowear-outlyne. Det skiljer nog en del mellan olika modeller hur Michelin-aktig man känner sig.

Ja,då får man börja köpa tröjor i några storlekar större...

Min väst är ju liksom 2 lager "skumgummi"... Är som att ha 2 lager med liggunderlag på sig...:crazy:

jag har tröjorna under västen! jag har hört att de inte splar nån roll om man har tröjor under. har bara jackan över om den skuue behövas:D jag tycker de ser hemskt ut att ha tröjorna över:o iof så andvänder jag inte min väst för jag vill ha en ny:o men den e gammal och inte bästa kvaliten den har gåttsönder och så e den stel och snart förliten! men mina föreldrar har inte fattat detta än:angel: mamma borde ändå bry sig då hon vet hur viktigt de e med en väst som passar! (hon har haft häst själv så hon läser mycket om hästar och intresserar sig och har läst väst repotaget i hippson tidningen)
men köp en jacson väst (den jag vill ha) d e samma modell som racesafe västen (skölpaddsvästen) den e väldigt smidig med små "plattor" som gör att de går å röra sig mer i den senså har den snörning i sidan så man kan reglera så den passa bättre!:idea:

http://grand-prix.se/popup_image.php/pID/5351?sid=353a57f0f508261c3dd107d9ec69d1ab

Senast ändrad av en moderator:

Hej! Man vänjer sej nog med tiden. En kompis till mej har en likadan väst som du har och den han anpassat sig efter hennes kropp. Visserligen har hon haft sin nått år eller så:angel:

Har en väst med halvpaneler eller vad man nu ska kalla det. Det är ungefär en stor platta med många "rutor" som "pluppar" ut ;)
http://www.pixbox.se/pic_show_id22154962.html

/Caduz

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 469
Utrustning Diskuterade säkerhetsvästar häromdagen och det där med att i princip alla (hopp-)ungdomar slänger västen längst in i garderoben och... 7 8 9
Svar
173
· Visningar
15 837
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 847
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt... 2
Svar
27
· Visningar
6 676
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈