Säkerthetsväst

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tjalfe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 174
T

Tjalfe

Jag rider alltid med säkerhetsväst, känner mej "naken" och kan inte slappna av utan det. Har haft min väst ganska länge och trillade slutligen av. Vilket resulterade i att kanten på västen slog in mellan svanskotan och den nästnedersta kotan vilket gjort f*rb*nnat ont och jag haltade länge efter det och har fotfarande problem med svanken.
När jag tar på mej västen så häger den liksom upp sej på höfterna så "banden" som sitter över axlarna hänger i luften och västen går inte enda ner över svanskotan.
Tänkte då att det kanske berodde på att jag har en barnstorlek, att dom kanske är rakare i modellen än damstorlekar(är smal men har ganska mycket höfter och midja)lånade hem en annan väst i damstorlekarna XS och S. Men det blev exakt samma problem där. Västen hängde i luften och skyddade inte svanskotan.
Har nu börjat funder på om det kanske inte ens är meningen att västen ska gå enda ner förbi svanskotan? Det kanske är meningen att den ska sluta en bit ovanför?
Ä livrädd för att åka på samma smäll igen för det gjorde så ont.... Vill skydda min svank i fortsättningen.:crazy:
Någon som varit med om samma sak? Tips på bra västar som sitter som dom ska?
Har funderat på att lägga ner ordentligt med pengar och kanske köpa en sån här väst som är uppbyggd av små rutor och inte ett helt stycke. Är dom bra och bekväma? Hur sitter dom?
Hur sitter era västar? Bild?

Sv: Säkerthetsväst

Min väst går inte under svanskotan, slutar kanske 5 cm ovanför. Din väst låter nog lite lång.
Jag ska se om jag hittar bild på hur min sitter.

Lång? Ska den vara ännu kortare menar du? Då kan den ju slå in mellan några andra koter istället?

med en väst som går så långt ner så att den skyddar svanskotan, går nog inte att rida med eftersom den kommer att slå i sadeln.

Detta var dom bildeerna jag hittade på hur min väst sitter
9085476.jpg

11032110.jpg

Den slutar ovanför svanskotan.

när man tar på sig en säkerhetsväst och spänner den på rätt sätt ska det vara ungefär en halv till en cm nedanför revbenen. annars är den för lång. sitter den enda nere på höfterna är den aldeles för lång:o

har ingen erfarenhet av "rut"-västarna. har själv två västar av samma märke som är totalt olika varandra. den ena är hårdare som skyddar lite mer medan den andra är flexiblare och mjukare men skyddar inte lika bra. har den mjukare när jag rider dressyr ibland för att kunna andas och röra mig. kan tänka mig att "rut"-västarna är bra.

Då har du helt fel storlek eller modell på västen. Min säkerhetsväst går inte hela vägen ner till svanskotan, den får ju inte ta i sadeln, men skyddar väldigt bra ändå. Har ramlat av X antal gånger (vet inte exakt :angel: ) och gått omkull ordentligt med häst och allt två gånger och jag har då blivit hjälpt även fast den inte täcker hela ryggraden. Jag har den från H**ks som har "lufthål" i hela materialet - den är mjuk och skön! Den ska absolut inte ligga på höfterna! Ta hjälp i en ridsportaffär, de borde kunna hjälpa dig :)

Oj då sitter ju min jätte fel och jag har verkligen missuppfattat hur en väst ska sitta.:o
Men slår inte era in i ryggen om ni trillar av och slår i ryggen i en sten t.e.x? Alltså att kanten på den slår in i kotorna?
Ska ta bild på min imorn så får ni se hur den sitter.

Har en racesafe. Underbar och snygg väst, tycker du ska satsa på den :d Man tänker inte ens att man har den på sig!
Halvkass bild, men man ser ju västen iaf:
4915004793.jpg

En väst ska ju täcka ryggen så långt som möjligt, men utan att ta i sadeln när man rider.

Diana

Har en kompis som rider i en "väst" som egentligen är till motorcyklister, kanske cross eller nåt. Den går längre ned, men skyddar inte bröstkorgen lika mycket runt om.

Har också funderat på cross-skydd eftersom jag har en kille som är cross-förare.:angel: Men frågan är om man får samma sitts i en sån?

Min vanliga Race-safe tog i sadeln i början, vilket var oerhört irriterande, men nu har jag inte tänkt på det på något år, så förmodligen har den blivit lite formaf av mig. Eller så spänner jag hårdare över axlarna. Vet faktiskt inte men det har gett med sig.

Testade att spänna upp min väst mer vid axlarna så att den hamnade mycket högre upp än den har suttit tidigare. Och det blev bekvämare men jag funderar på hur bra det skyddar när nedersta delen av ryggraden är helt oskyddad, är det inte ryggen som ska skyddas? Är livrädd för att kanten på västen ska slå in i ryggen och göra mer skada än om jag inte har nån väst alls.:o

Oj då sitter ju min jätte fel och jag har verkligen missuppfattat hur en väst ska sitta.:o
Men slår inte era in i ryggen om ni trillar av och slår i ryggen i en sten t.e.x? Alltså att kanten på den slår in i kotorna?
Ska ta bild på min imorn så får ni se hur den sitter.

som jag har uppfattat det så är en säkerhetsväst främst till för att skydda revbenen, nyckelbenen, bröstkorgen och deras innanliggande organ. det finns ju många mer eller midre ömtåliga organ i buken som är väldigt viktiga att skydda. självklart skyddar de även ryggen till viss del. men det är som sagt thorax som är viktigast.

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har... 2
Svar
26
· Visningar
9 031
Senast: Fibusen
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 539
Senast: alazzi
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter... 2
Svar
26
· Visningar
13 678
Senast: hastflicka
·
Utrustning Har precis införskaffat en ny väst, en Racesafe :love: Innan dess hade jag en Outlyne, som jag bokstavligen H A T A D E... Den satt...
Svar
17
· Visningar
2 559
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Balkong 2025
  • Störiga saker vi stör oss på, del 39

Hund, Katt, Andra Djur