Saknas i mitt liv

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare LillOhlsson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 1 784
L

LillOhlsson

Hur gör man? om både jag och sambon har ett varsitt heltidsjobb och jag saknar en vovve i mitt liv? jag känner mig tom och ensam, som att något saknas. Kan inte förklara hur jag känner, men ni som har upplevt den villkorslösa kärleken man får av en hund, det är bara ni som kan förstå den ofantliga saknaden och smärtan när man inte har någon.

Jag vet att jag inte kommer ha tid att få en ny familjemedlem nu, som behöver tränas på rumsrenhet och ensamhetsträning. Det går ju inte när man jobbar heltid. Hur gör man då?

Det känns som att jag förfaller, jag vill ha en buse som tittar på mig med en glimt i ögat, jag vill ha en knäppis som stirrar på mig på morgonen tills jag vaknar och vid minsta rörelse blir överlycklig och ska försöka pussas. Jag vill ha någon att gå ut med och träna med, jag vill ha någon att utvecklas med, jag vill ha en buse som kan lära mig och visa mig. Jag vill ha en vovve att älska villkorslöst jag vill känna den glädje bara en hund kan ge.

Men hur? är det bara att avvakta? när kommer rätt tid? jag har tänkt tanken att kolla om man kan hitta någon som är lite äldre som redan är rumsren och ensamtränad (ska inte lämna den ensam hela dagen) men då är jag rädd att den vart med om något så h*n är osäker och kanske rädd och kanske inte tycker om barn eller liknande.

Hur ska man göra? hur gjorde ni när ni köpte vovve?

Sv: Saknas i mitt liv

159:- på Ikea, 70 cm Golden Retriever.

Jag har själv införskaffat en sådan förra veckan ;)

haha ja jag fick en av min sambo igår, dock inte en golden, vet inte riktigt vad min är för ras:P
ligger med mig i soffan, följer med in i köket när jag diskar lr liknande och kurar ihop sig som en liten boll i soffhörnet när jag åker hemmifrån. + att jag pratar med den och klappar den. haha lite löjlig är jag nog;)

Undrar detsamma. Nu har jag blivit singel och vill gärna köpa hund inom snar framtid så jag kommer upp ur sängen. Kommer börja jobba i april, heltid och det kan bli svårt med rumsrensträning och ensamhetsträning.

Nån lösning måste ju finnas.

Jag tror absolut att man kan ha hund och heltidsjobb. Det gäller bara att fixa och trixa lite. Hunden kanske kan vara på dagis medan ni jobbar? Hundvakt är också en möjlighet. Antingen någon som kommer hem till er, eller att ni lämnar hunden där.
Jag tror det är en bra idé att skaffa en lite äldre hund om ni inte har tid att vara hemma med en valp. Om du inte vill köpa direkt från någon eller ett hem för hundar som haft det svårt (dock finns det en hel del trevliga hundar som längtar efter en egen matte/husse) finns det ju en hel del uppfödare som omplacerar hundar som dom själva har fött upp.
Om ni är intresserad av en viss ras är det bara att gå in på rasklubben och kolla.
Ang. att hunden inte kan vara ensam för länge så kankse ni även har en granne eller någon äldre i närheten som kan tänka sig ta hand om hunden under dagen eller rasta den då ni inte är hemma?

Bara man vill tillräckligt mycket kan ni säkert fixa det ;)
Lycka till! :D

hunddagis finns ju i närheten nu när du säger det:) men man kan väl inte lämna en liten valp dit?

Jag skulle kunna tänka mig att ta en voffsing som haft det svårt men jag är rädd att den kommer vara elak mot barn, andra hundar mm. Har haft en som gjorde utfall och jag sjäv blir så osäker så det är synd om både hunden och mig för jag litar inte på hunden.
Därför är jag mkt rädd för att ta en äldre eller en som har haft det svårt.

Men att ta en äldre från en uppfödare kanske vore något, men hur gammal brukar dom vara när dom väljer att sälja?

Jag har ingen aning, det är nog väldigt olika! Jag har inte kollat upp det så mycket, men du kan ju kolla runt lite. :)
Nej, en hund ska nog vara minst ett halvår innan den lämnas på dagis.
Jag förstår att du är rädd. Men det finns en massa hundar som omplaceras pga allergi, graviditet, studier, utomlandsflytt utan att det är något fel på dem.
Det viktigaste är att du träffar hunden innan du köper den och att om du har möjlighet kankse ta med den på olika saker, för att se hur den reagerar osv.

delvis kl

Något jag ser som ett återkommande fenomen är att många verkar tro att alla kan ha hund?

Senast ändrad:

Jag skulle kunna tänka mig att ta en voffsing som haft det svårt men jag är rädd att den kommer vara elak mot barn, andra hundar mm. Har haft en som gjorde utfall och jag sjäv blir så osäker så det är synd om både hunden och mig för jag litar inte på hunden.
Därför är jag mkt rädd för att ta en äldre eller en som har haft det svårt.

Jag skulle säga att fördelen med vuxen hund är ju att du VET hur den reagerar med t.ex. barn. Man kan ju testa allt sånt och se personligheten på en vuxen hund.

Jag tog själv en vuxen hund förra sommaren av just den anledningen att jag hade ett heltidsjobb som inte tillät mig att vara valpledig ett år. Det har funkat kanon, jag var hemma med henne i 4 veckor innan jag började jobba, då var hon hos hundvakt. Hon älskar barn, hon funkar super med alla andra hundar, hon äter inte mina katter eller min lägenhet för den delen och är bara världens goaste och lättaste hund.

Omplacering med hunddagis tror jag är lösningen på ditt problem.

Vad menar du med det? att Jag inte kan ha hund och vet vad ansvaret innebär?

Haukur: var hittade du din hund? träffade du den många ggr och tog med den på olika aktiviteter?
Om man frågar om det är ok att ta med den på olika ställen och vill träffa den några ggr så kanske det även känns bra för den som omplacerar. Man märker ju då om dom har något att "dölja" eller vill hundens bästa.
Tack så jätte mkt för dina tips. Ska absolut titta lite och se om jag kan komma på någon lösning:)

Haukur: var hittade du din hund? träffade du den många ggr och tog med den på olika aktiviteter?
Om man frågar om det är ok att ta med den på olika ställen och vill träffa den några ggr så kanske det även känns bra för den som omplacerar. Man märker ju då om dom har något att "dölja" eller vill hundens bästa.
Tack så jätte mkt för dina tips. Ska absolut titta lite och se om jag kan komma på någon lösning:)

Hehe, jag hittade min hund på "postorder";) Hon är från Irland, en hemlösing från hundstall. Jag hade inte träffat henne alls när jag tog hem henne. MEN jag tog henne genom en organisation som jag litar på och där flera olika personer träffat och utvärderat henne så de kände henne och visste hur hon var och vad hon behövde. Bättre hund och bättre matchning kunde det inte bli. Hon kom till mig och sverige när hon var ett år gammal och har fungerat perfekt i mitt liv från första dag, absolut ingen problemhund. Hon kommer frånNeverNeverLand, vilka jag verkligen kan rekomendera. Vill man inte köpa en hund osedd som jag gjorde utan kunna träffa hunden och bilda sig en egen uppfattning finns det sk. jourhundar i Sverige som bor i familjer här i sverige i väntan på ett eget hem. De är väldigt positiva till att man testar jourhundarna så de verkligen passar så om du skulle vara intresserad av en sån hund är det absolut inga problem.

Vill du inte ha en irländare kan jag rekomendera hittehund som är en svensk organisation som omplacerar svenska hundar. De är väldigt seriösa och tar inte in problemhundar för omplacering, de är väldigt noga med att utvärdera alla hundar ordentligt så de vet vilka hundar som passar vilken människa.

att skaffa en hund för att ha den på hunddagis för att man inte har tid med den tycker ju jag inte är riktigt rätt mot hunden, men bättre än att den får sitta själv hela dagarna.
och bara för man skaffar en valp behöver man inte vara hemma ett år.:p men ja det är i de flesta fall mer jobb med valp än omplac.

att vara avlastning åt en annan hundägare kanske vore en början?? på tex kvällar eller helger, och verkligen känna på hur det funkar med tid och rutiner innan man tar på sig hela ansvaret och ta steget o skaffar en egen hund?? och om ni känner att det funkar bra, ta god tid på er att hitta en hund som både trivs med er, som passar eran livsil och som ni trivs med!!

att skaffa en hund för att ha den på hunddagis för att man inte har tid med den tycker ju jag inte är riktigt rätt mot hunden

Vad är det som är så hemskt med det då? Många hundar älskar att vara på dagis och lider inte alls av det. Min hund t.ex. skulle stormtrivas på (ett bra) dagis och hon trivs jättebra hos sin dagmatte även om hon såklart trivs bra hemma också. Här hemma är det jag som tycker det är jobbigast att "lämna bort" henne när jag är i skolan, hunden studsar och tokar och blir jätteglad när vi är påväg till dagmatten.

En förutsättning för att ha hund när man jobbar heltid är att man har tillgång till dagis eller dagmatte. Själv är jag mycket skeptisk mot dagis och skulle därför leta dagmatte, gärna flera så du har någon i reserv. När väl det problemet är löst kan du börja titta efter hund.

Det går att hitta en äldre hund som inte varit med om en massa hemskheter. Min Schäfer inköptes som vuxen. Man får däremot räkna med att de hundarna inte är billiga.

jag skaffar ju inte hunden för att ha den på dagis, Om dagis är en lösning så är ju det bra, trivs hunden så ser jag inget problem i det? och den kommer inte vara på dagis hela dagarna i såfall, kanske inte ens alla dagar i vec. det kanske till och med går att ta med den till jobbet, (har ej kollat detta med jobbet men tanken har slagit mig)
Jag är uppvuxen med hund och har haft egen hund sen jag flyttade hemmifrån så jag vet vad det innebär så att vara avlastning åt någon annan skulle nog inte hjälpa mig så mkt då jag redan vet vad det innebär. Men tack så mkt för dina tips:)

Haukur: Åh va spännande, va roligt att det blev så bra:) jag har suttit och tittat på deras hemsida, dom verkar väldigt serijösa. Ska titta på den org. som omplacerade svenska hundar också. Tack för dina tips jätte bra:)

Jadzia: det gör mig inte så mkt att det kostar, man får ju vad man betalar för som man brukar säga. Absolut ska jag kolla upp alla möjligheter och diskutera igenom noga med sambon innan en hund får flytta till oss, vill inte skynda in i något. Tack så jätte mkt för dina ord. Har du dagmatte åt din vovve? är det yngre eller äldre? om du har yngre, hur tycker du det funkar?

Vi har också alltid haft hund - är uppväxt med hundar då min familj och många i släkten har det. "Blev med hund" så fort jag gått ur gymnasiet och fick arbete. Den första hunden var en omplaceringshund, även den andra och den tredje. Jag har lärt mig oerhört mycket av dessa hundar! Det har krävt tid, pengar och mycket ansvar och en hel del trix med arbete, studier och tid. Men, eftersom hund är en oerhört viktig del i mitt liv, så har jag anpassat mitt liv efter det. Egentligen hade jag planerat att skaffa egen valp sedan lång tid tillbaka, men det blev helt enkelt inte så.

Det är först för ca 5 månader sedan som jag och min sambo skaffade oss två valpar. Kände att det var på tiden att få vara med "från början". Det har jag inte ångrat. Möjligheten fanns då eftersom vi hittade hundarna som kändes rätt, vi arbetar på samma arbete där tiderna och avståendet passar så utmärkt att vi kan gå hem på rast och lunch. Vi införskaffade valparna under en tid när vi hade tid att vara hemma mycket och tog även ut semester i omgångar.

Givetvis tar det tid och gör att man måste trixa en del för att få allt att flyta på. Jag tycker personligen att det är värt varenda sekund. Förstår din känsla eftersom du är van att ha hund i din närhet. Dagis eller dagmatte anser jag vara utmärkta komplement om man själv inte har möjligheten att gå/åka hem då det krävs eller ha med hunden på jobbet.

Undrar vad min chef skulle säga om jag bad att få ha med våra 4 st på jobbet? Mina agenter skulle förmodligen arbeta bättre då. INTE :angel:

Min chef säger tvärtom.
"Ledig i helgen? Visst. Kom hit med hunden bara."

Eller när jag åkte till Senegal och sa att hunden skulle bo på hotell mot Almunge till. Chefen: "Blir det inte långt för dom att åka och lämna henne härvarje morgon?"

Underbar chef! :D

Kanske ska börja bearbeta min också ..... Jag kan ju lämna din som referens på hur bra chefer skall vara. Inte sant?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 793
Senast: tanten
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 688
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 155
Senast: Maniac123
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
1 010
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V