Säkraste, snyggaste hjälmen?

Rea

Trådstartare
Jaha, då var det ett faktum, efter min avbockning som resulterade i kraftig hjärnskakning så står jag nu med min livräddare i stycken :cry: . Hjälmen måste ersättas och jag vet inte vilken som kan vara "värdig" detta livsviktiga jobb.
Vad säger ni, vilka hjälmar kan ni rekomendera?
Man måste kunna tvätta fodret, den får inte vara tung, den ska vara snygg och GIVETVIS ska den vara den bästa som finns på marknaden!!!
Tips, bilder, pris, länkar ALLT mottages med tacksamhet :bow: ...

//kristel, som idag lever tack vare sin hjälm... :crazy:

Sv: Säkraste, snyggaste hjälmen?

Alla hjälmar som säljs idag är godkända från olika säkerhetstester och CEmärkta, så jag vet inte om det finns någon som är säkrare än den andra? De viktigaste är väl att den passar din huvudform, för en hjälm som inte passar skyddar inte oavsett hur bra den än är.
Alla märken har nästan olika former, jag kan t.ex. inte ha GPA för de är för runda, men Charles Owen passar bra, champion showring likaså. Horka går inte alls. Men alla dem har fast foder, och tyvärr inget som man kan ta ut och tvätta. Jag vet att U.S.G. har en lättviktshjälm där man kan ta ut det inbygda "svettbandet" och tvätta det, men hjälmen är ganska ful i övrigt. :devil:
Vad hade du för hjälm innan?

Jag har fått reda på att det som skiljer GPA-hjälmen mot andra är att vid en ev skallskada så kan man röntga huvudet utan att ta av hjälmen. Därav det höga priset!

Jag hade en "Casco", vägde inget, man kan ta ut ALLT foder OCH den ventilerar fullt :love: :love: . Så särskillt snygg var den dock inte.
Fast den modellen görs inte mer :mad:

Men de har ju en metallskena tvärs över huvudet, och det kan man väl inte röntga igenom?? :crazy:
Hade för mig att det stog en artikel för ett bra tag sen i ridsport att de hade gjort en större undersökning av hjälmar, och där fick inte GPA några högre resultat än de övriga. Priset styrts säker mycket av efterfrågan, sålänge det finns folk som betalar så är de dyra...

Jag fick veta det i ridsportsbutiken när jag skulle handla hjälm för ett par dagar sen.(Blev dock en annan sort) Har aldrig hört det förut heller och vet ju inte om det är riktigt sant??

jag har en ventilations hjälm från H**ks en sån med plast på framsidan :p den är jättebra, känns knappt att den sitter där, sen så tycker jag att den är fin oxå :) men tyvärr kan man inte ta ut och tvätta fodret...

Faktiskt så är dom fula plast jofa hjälmarna säkrast enligt alla tester, Både C.O och GPA är långt efter vad det gäller säkerhet, så ful och hel eller snygg och trasig :D

Gillade du Casco så kanske du gillar Troxel spirit med?
De har bl.a. varit med i tidningen Hästfynd som bäst i test i ett test med lättviktshjälmar, dessa hjälmar är väldigt sköna, dock kanske inte de allra snyggaste.
Troxelhjälmarna marknadsförs av Kefly www.kefly.se

Under 2004 publicerade tidningen Ridsport mycket riktigt ett stort hjälmtest men jag kommer tyvärr inte ihåg vad som stod.

I dag har jag en Champion Showring som passar mig utmärkt. Skulle jag, eller nästa gång jag ska, byta hjälm blir det nog en Kavalkade. Lätta och ser ut att sitta bra.

Jezzie skrev:
Faktiskt så är dom fula plast jofa hjälmarna säkrast enligt alla tester, Både C.O och GPA är långt efter vad det gäller säkerhet, så ful och hel eller snygg och trasig :D

Fast det där är väl som med alla tester att det beror vad man testar och framförallt vem som testar.

GPA har fått väldigt bra betyg i utländska tester, men då inte i svenska.

Och den fungerar utmärkt vid avramling. Hde en elev som flög in i sargen med huvudet för då hennes häst började bocka. Hon hade en GPA som fungerade utmärkt då det endat blev en liten kross skada på hjälmen.

Självklart skall man byta ut den om man slår i så och det är även rek från Pikör. Kan tillägga att de ger väldigt bra rabatt på nästa hjälm man köper i samband med skadan.

GPA är dessutom den enda hjälmen som är helgjuten i en enda del och det är det som de anser att den är bäst för. Den spricker inte vid islag utan blir krossad på stället den slår i.

En hjälm som spricker är kanske inte det bästa om man säger så :crazy:

Men hur är det med nackskaderisken i en sån kruka? Dom går ju lägre ner än många av de nyframtagna hjälmarna..

Det där testet som publicerades i ridsport finns på nätet. Har för mig att det var ett engelskt test. Kommer inte ihåg adressen nu, men om du letar lite kanske du hittar det. Som de andra sagt, så visade det inte någon större skillnad mellan dyra och relativt billiga hjälmar.

Jag söker efter hjälmtestet på nätet men kan inte hitta det :devil: ...

Men hur skall dem som skall röntga huvudet vita att man kan röntga med hjelmen då? Dem lär ju inte ha inngående kunnskap om ridhjälmar. Det borde i så fall varit skrivit på, dog inte så snyggt kanske.. :angel:

Ja givetvis så är det så, jag har själv en GPA och en C.O hjälm, skulle aldrig komma på tanken att rida i en jofahjälm Jag är alldeles för fåfäng för det :D

Nu vet jag ju inte hur testerna är gjorda, men jag antar att det är främst huvudet som dom skyddar bra...

Jag puttar för detta är väldigt viktigt för mig känner jag.

//kristel, glad över att hjälmen räddade livet på henne

Gpa Titan är även sparksäker vilket jag inte tror någon annan hjälm är och då borde den vara mycket säkrare vid avramling oxå.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka