Sålde halt häst - får betala tillbaka 37 000 kr

Sv: Sålde halt häst - får betala tillbaka 37 000 kr

Okej! jag var lite trög där med att det kanske var säljarens kommentar. Funderade mest på hur mkt svordomar hon använde. :crazy:
Men jag undrar varför köparen gick med på förlikning om hon var säker på att det låg bedrägeri bakom? Och vad var det för besiktning?
 
Sv: Sålde halt häst - får betala tillbaka 37 000 kr

Min kompis råkade ut för samma sak.. så nog går det att droga hästen eller ev. bedöva den där den har ont.. I det här fallet växte hältan fram, när vet. kom ut upptäcktes ett ärr på benet och man fick tillslut reda på att lösa benbitar opererats bort. Jag vet inte hur det va i fallet med hästen i artikeln, men har man en oseriös veterinär på sin sida så verkar det funka att sälja vilken häst man vill!
 
Sv: Sålde halt häst - får betala tillbaka 37 000 kr

bara för att man opererar bort lösa benbitar behöver inte det vara en orsak till hälta som leder till avlivning..

man får väl helt enkelt välja ut en veterinär helt själv vid basiktningen av hästen man vill köpa.. eller vara med själv och ha lite kunskaper i bagaget.. man kan fråga en stallkompis till säljaren om hästen.. ex komma tidigare än avtalat och strosa runt lite, prata med hyresvärden etc..

eftersom att alla hästars journaler är sekretessbelagda borde man ju tänka till lite och göra lite egna efterforskningar när det är dags att köpa häst..
 
Sv: Sålde halt häst - får betala tillbaka 37 000 kr

Om hästen nu besiktades så måste det ju nästan vara något som köparen själv har orsakat.
Eller något som borde ha setts på vet. besiktningen. Den ska ju avlivas, då kan det ju inte vara någon pyttehälta.

Jag tycker hur eller hur - om det inte är ett uppenbart fall där säljaren gjort fel - att köparen har sitt ansvar. Man kan inte lämpa över det på någon annan bara för att hästen blir halt, det är ju sådant man får acceptera med hästar.
En säljare kan ju aldrig garantera att häsetn kommer hålla livet ut.
 
Sv: Sålde halt häst - får betala tillbaka 37 000 kr

DikttillLex.jpg


:cry::cry::cry:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hästen såldes för 25 000 kronor, med sedan en skada upptäckts tvingades säljaren ta tillbaka hästen och betala 150 000 kronor. Så starkt...
2
Svar
22
· Visningar
2 063
Senast: Tassetass
·
  • Artikel
Hästnyheter En veterinär får betala 500 000 kronor efter att en hopphäst skadats så illa på kliniken att den fick avlivas. Det har beslutats vid en...
Svar
0
· Visningar
1 189
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Domen i en hästtvist leder till att en halt häst får flytta från Stockholm till Skaraborg. Bakom beslutet ligger förlikning som...
Svar
0
· Visningar
905
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Man sköt häst under vildsvinsjakt Mannen som under en jaktkväll i Östernärke sköt en häst istället för ett vildsvin har nu fått sin dom...
Svar
9
· Visningar
2 149
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp