Saliven avslöjar artros hos häst

Forskare på Chalmers har i samarbete med Sveriges lantbruksuniversitet SLU och Sahlgrenska Universitetssjukhuset utvecklat en metod för att tidigt kunna upptäcka artros hos hästar.
– För att kunna behandla sjukdomen är det viktigt att identifiera de tidiga sjukdomsstadierna, säger Eva Skiöldebrand på SLU.
 
Forskare på Chalmers har i samarbete med Sveriges lantbruksuniversitet SLU och Sahlgrenska Universitetssjukhuset utvecklat en metod för att tidigt kunna upptäcka artros hos hästar.
– För att kunna behandla sjukdomen är det viktigt att identifiera de tidiga sjukdomsstadierna, säger Eva Skiöldebrand på SLU.
Så spännande :)
 
Meningen är så, ja.

Vårt stall var ett som bistod med hästar till forskningen. Provtagningen är superenkel även om en del... um... "personliga" ston blev lite lätt kränkta.
Så intressant!
Har inte läst själva studien (än) men vet du om man hittade tecken på artrosmarkörer hos någon häst som man inte visste om att den hade?
Och hade den i så fall haft nån diffus hälta eller så.

Och, ja, jag får läsa rapporten och se vad som skrivits för detaljer sedan såklart
.
 
Så intressant!
Har inte läst själva studien (än) men vet du om man hittade tecken på artrosmarkörer hos någon häst som man inte visste om att den hade?
Och hade den i så fall haft nån diffus hälta eller så.

Och, ja, jag får läsa rapporten och se vad som skrivits för detaljer sedan såklart
.

Det var en sak som frågades om, men vi fick inte veta några resultat pga hur studien utfördes.
 
Det var en sak som frågades om, men vi fick inte veta några resultat pga hur studien utfördes.
Aha. Tror det är ganska vanligt att man inte får mer info än vad som står om man läser rapporten. Vilket jag fortfarande inte gjort.

Men tack för att du svarade och bekräftade att ni inte fick nån info. 😊.
 
Det var en sak som frågades om, men vi fick inte veta några resultat pga hur studien utfördes.
I resultaten av studien hittar jag att det var en häst som visade sig ha artros några månader efter provet togs, och den hade värden som kunde indikera att den hade artros. Men de hade bara 10 hästar varav tre st med artros. Varav en fick det efteråt då.
Ska erkänna att jag inte satt mig in exakt i metodiken utan läst valda tabeller och text 😇.

Mer forskning skulle behövas (som vanligt).
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Forskare från SLU har i ett samarbete med Sahlgrenska Universitetssjukhuset tittat närmare på hur broskceller från hästar med artros kan...
Svar
0
· Visningar
519
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En forskargrupp på SLU, Sveriges lantbruksuniversitet, ska nu undersöka om avancerad datorteknik kan kombineras med veterinärmedicin för...
Svar
0
· Visningar
611
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 305
Senast: Fetaost
·
  • Artikel
Hästnyheter (Newsdesk) Hästar kan - precis som människor - få problem med sina ryggar. Vissa problem är medfödda medan andra kommer med tiden. Att...
Svar
0
· Visningar
799
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp