Sälja för att köpa äldre Boj?

TinyWiny

Trådstartare
Jag har idag en Kyllinge orion -02 med frontutlastning som jag funderar på att sälja då jag inte använder den särskilt mycket.
Jag skulle egentligen kunna hyra när jag behöver men det känns ändå som en extra trygghet att ha en egen hemma.
Min fundering är att köpa en äldre Boj enbart för att det är den enda transport man kan köpa lösa dörrar till så att man får en step up även på äldre modeller. (Min sambo renoverar transporten själv när det behövs så den biten behöver ni inte tänka på.)
Men hur är säkerheten? Jag vet att Boj började med panikutlösning på bommar och så tidigt men när kom det? När kom störtbågar? Andra säkerhetsgrejer? Finns Boj med frontutlastning?

Tips? Råd? Tankar?

Sv: Sälja för att köpa äldre Boj?

Jag har idag en Kyllinge orion -02 med frontutlastning som jag funderar på att sälja då jag inte använder den särskilt mycket.
Jag skulle egentligen kunna hyra när jag behöver men det känns ändå som en extra trygghet att ha en egen hemma.
Min fundering är att köpa en äldre Boj enbart för att det är den enda transport man kan köpa lösa dörrar till så att man får en step up även på äldre modeller. (Min sambo renoverar transporten själv när det behövs så den biten behöver ni inte tänka på.)
Men hur är säkerheten? Jag vet att Boj började med panikutlösning på bommar och så tidigt men när kom det? När kom störtbågar? Andra säkerhetsgrejer? Finns Boj med frontutlastning?

Tips? Råd? Tankar?

Jag är ingen boj-expert, men tycker det låter vettigt som du funderat då jag också kikat en del på Boj, dock för att uppdatera från vårt gamla valerydsläp.

Boj finns med fronturlastning :)

Störtbågar o panikbommar vet jag inte när det kom, men jag tror att de var bland de första på den svenska marknaden med att ha det.

Jag gillar tanken på att ha ett släp med sadelkammare, dörrar bak ist för bommar, ev step up och fronturlastning, enda nackdelen för mig är att de är lite dyra, men smakar det så kostar det skulle jag tro. Urfina släp hur som helst!

Jag har en gamal Boj kärra (Alumin) uttagen 1980 som har panikutlösning på bommarna.

Jag är ingen boj-expert, men tycker det låter vettigt som du funderat då jag också kikat en del på Boj, dock för att uppdatera från vårt gamla valerydsläp.

Boj finns med fronturlastning :)

Störtbågar o panikbommar vet jag inte när det kom, men jag tror att de var bland de första på den svenska marknaden med att ha det.

Jag gillar tanken på att ha ett släp med sadelkammare, dörrar bak ist för bommar, ev step up och fronturlastning, enda nackdelen för mig är att de är lite dyra, men smakar det så kostar det skulle jag tro. Urfina släp hur som helst!

Vet du när frontutlastning kom?
De ligger ju mycket högre än de flesta andra men jag tror ju att orsaken är just att de är så bra.
Just säkerhetstänket var de ju väldigt tidiga med på boj och jag vill ju att hästarna ska åka bra och säkert när de väl åker.

Jag trivs ju egentligen ypperligt med mitt släp men att ha ett stående med såpass mycket kapital känns lite onödigt. Det förlorar ju i värde även om det inte används.

Jag vet inte rikigt vad du menar med störtbågar. den har förstärkningar på sidan av aluminumen om man säger. Jag slänger in en bild så ser du.
img_0283_74070385.jpg

taket är av glasfiber likadant som det är på de nyare. Det har ingen ytterligare stomme.

Nyfiken på varför du skall byta ner dig när du väl ha ett släp??

Det du har får man ju inte speciellt mkt för idag på marknaden och de äldre boj släpen hade jag i vart fall inte köpt på mig, då hade jag hellre skitigt i att köpa och hyrt släp istället

Störtbågar är förstärkning i taket och det har inte de äldre släpen

Jag kan inte påminna mig att jag har sett bågar på insidan av glasfibertaket i de nyare Boj heller. Annat än längst bak då. Men jag kan ha fel där.

Båge baktill finns på mitt.

ny0187_77498847.jpg

Nyfiken på varför du skall byta ner dig när du väl ha ett släp??

Det du har får man ju inte speciellt mkt för idag på marknaden och de äldre boj släpen hade jag i vart fall inte köpt på mig, då hade jag hellre skitigt i att köpa och hyrt släp istället

Senaste året har jag inte kört med hästar i släpet en enda gång och de som finns att hyra är allt annat än ok. Det fattas ofta saker, bommar som är trasiga eller helt borta, lampor som inte fungerar och det körs dessutom kor i det ganska ofta. Iallafall stinker det ko i det.

Jag vill ha ett släp om det skulle hända något och man måste akut till veterinären och det känns som kapitalförstöring att ha ett släp som bara faller i värde varje år.

Tanken när jag köpte mitt släp var att kunna åka och träna minst två gånger i månaden men min sjukdom har satt stopp för det då jag har blivit så mycket sämre.

Jag vet inte rikigt vad du menar med störtbågar. den har förstärkningar på sidan av aluminumen om man säger. Jag slänger in en bild så ser du.
img_0283_74070385.jpg

taket är av glasfiber likadant som det är på de nyare. Det har ingen ytterligare stomme.

Din transport är verkligen jättefin!

På min transport som jag har nu så finns det störtbågar inne i transporten och jag funderade på om det finns liknande på Boj. Alltså om släpet skulle välta/kulta så trasas inte hästarna sönder av smällen mot marken utan bågen tar smällen.

Nej det finns inte. Det olgaklara syftade på är om jag inte tolkat henne fel förstärkningar i glasfibern, men några störtbågar i metall inne i släpet har inte Boj.

Glasfibertaket omtalas som säkerhetstak på Bojs hemsida.

Fast det sitter 3st som det ser ut bågar i alla bojsläp och jag har för mig att där är någon form av förstärkning som gör att det inte skall kunna att bukta in vid ev olycka

Nej det finns inte. Det olgaklara syftade på är om jag inte tolkat henne fel förstärkningar i glasfibern, men några störtbågar i metall inne i släpet har inte Boj.

Glasfibertaket omtalas som säkerhetstak på Bojs hemsida.

Okej! Tack då vet jag vad jag inte behöver leta efter ;)

Jag har i dagsläget 2 st boj Boggiesläp det ena från -80 andra från -86.
Modellen som liknar Classic.
Upplever båda dessa som mycket stabila och säkra. Panikutlösning på frambommarna finns i båda släpen och i helhet verkar det som om släpet är mycket hållbara o ÄLSKAS av alla hästar som är svårlastade :)
Stålbalken längst bak finns i båda o sedan en någon form av förstärkning av taket mitt på.
Varför jag har två är att jag köpte ett 1,5 hästars renoverade upp det och insåg nu att jag måste ha 2 hästars med mer plats när vi åker på tävlingar.
Så då bara för att jag gillar släpmodellen köpt ett 2 hästars o nu ska det totalrenoveras o 1,5 hästaren säljas.

Jag har i dagsläget 2 st boj Boggiesläp det ena från -80 andra från -86.
Modellen som liknar Classic.
Upplever båda dessa som mycket stabila och säkra. Panikutlösning på frambommarna finns i båda släpen och i helhet verkar det som om släpet är mycket hållbara o ÄLSKAS av alla hästar som är svårlastade :)
Stålbalken längst bak finns i båda o sedan en någon form av förstärkning av taket mitt på.
Varför jag har två är att jag köpte ett 1,5 hästars renoverade upp det och insåg nu att jag måste ha 2 hästars med mer plats när vi åker på tävlingar.
Så då bara för att jag gillar släpmodellen köpt ett 2 hästars o nu ska det totalrenoveras o 1,5 hästaren säljas.

Tack för att du delar med dej och synd att du inte bor närmare för då hade jag varit intresserad av ditt ;)
Jag har hittat ett som jag är intresserad av, det är från 90. Ser riktigt fint ut på bilderna och ganska nära så det blir nog att vi tittar på det om säljaren inte får sålt det genast för jag vill ju gärna få sålt mitt först.

Liknande trådar

Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 318
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej! Återigen ett problem och då jag fick finfin hjälp med mitt första återkommer jag här på Bukefalos!:D På anläggningen där jag och... 2
Svar
30
· Visningar
3 112
Senast: anna_panna
·
Utrustning Det är dags att inhandla transport i år och jag börjar mer och mer inse hur svårt det kommer bli utan att tumma på mina krav och...
Svar
18
· Visningar
2 849
Senast: misen
·
Utrustning Sitter i lite transportfunderingar! Funderar och funderar så jag tror hjärnan kokar över snart! :o Drömmen är en boj,men den ekonomin...
Svar
1
· Visningar
1 829
Senast: Bellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka