Sällskaps hundar?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Flo-Jo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 240
F

Flo-Jo

Hur rent av surfat runt lite på Diverse hundsidor och ser allt mer och mer hundar som säljes till sällskap..

Nu undrar jag vad är en sällskaps hund?
Vad är en sällskaps hund för er?

För när jag ser något sådant stå i en annons där de hanlar om aktiva raser så kan jag inte ungå att nästan maila säljaren och fråga vad då sällskaps hund?
Enbart

*Nyfien på att höra andras åsikter*

Sv: Sällskaps hundar?

En sällskapshund för mig är en hund av en ras som inte har några specifika arbetsegenskaper.

Ex. de hundar som har jaktegenskaper, vallningsegenskaper, brukshundar etc. är inte rena sällskapshundar i mina ögon.

Jag säger som Gnist.

Men sen tänker jag också så här, att oavsett vad jag har för ras så är den en sällskapshund till mig.
Har sett flera här skriva att nä min hund är i första hand en brukshund eller vad det nu kan vara. Men vi säger att man tränar 1 -2 timmar om dagen, vad är då hunden restan av dygnet?
Jag anser att den då är ett sällskap, och det är mina hundar hela tiden för mig, oavsett vad vi gör.

En sällskapshund i mina ögon är en hund som inte behöver arbeta för att må bra, utan klarar sig gott och väl med promenader och lite tankenötter eller dylikt.

Mina hundar är inte sådana hundar, men sällskapet får jag på köpet. ;)

För mig är en sällskapshund en hund som inte har någon utpräglad egenskap, ex jakt, vallning osv. en sällskapshund är enligt min mening en hund som nöjer sig med promenader och inte kräver allt för mycket aktivering mentalt.

Jag delar samma menning som er.
Men om man ser som så här jag talar mycket för den ras osm jag Siberian Husky.
Jag har i flertal annonser sätt att det såtr bla-sällskaps hund -bra jakt hund-går att ha lössa utan problem en soff hund :rofl:
Folk som köper dessa hundar vet ju i regel inte *så vidar man inte läst på* vad man köper.

Finns de så mycket raser som enbart är rena sällskaps hundar..:confused:

Liknande trådar

Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 901
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 905
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 606
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Alltså - jag har ju någon sorts hygglig idé om vad som är en tjock respektive smal hund, men vill ändå gärna höra hur ni andra bedömer...
Svar
17
· Visningar
1 588
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka