Sålt släp utan ägarbyte

Sista meningen där får du gärna läsa några ggr:
Om det är eller befaras bli vinterväglag får du använda dubbdäck även annan tid

Kopierat rakt av från ditt egna inlägg. Med andra ord om vi får vinterväglag i juni får du använda dubbdäck i juni.

Ja du får men du måste inte!

Du får köra med sommardäck i snöstorm sista november. Om du orsakar en olycka kommer det ligga dig i fatet men du kommer inte vid en rutinkontroll bötfällas för du har sommardäck. Det är korkat - inte olagligt. Den 1 dec är samma sak både korkat och olagligt.
 
Det han kan ha torskat på är om han hade dubbat på bilen och sommardäck på släpet, då är kombinationen i sig olaglig.

Att köra 90 på en 70 väg, med därtill ett släp som får gå max 80, är ju inte heller vidare lagligt ;)
Fattade det som att det var detta han i första hand torskade på, men att konstapeln även uppmanade honom att byta till vinterdäck på släpet då detta inte var gjort och det var vinterväglag.
 
Fine inte ska. Men du åker på vårdslöshet i trafiken och räknas som vållande om det händer en olycka. Så det är oklokt att inte byta om det råder vinterväglag.
Knappast om vinterväglaget består av enstaka oväntade fläckar med frosthalka. Mer troligt om det är blixthalka som även de med dubbar har svårighet att klara.
Och knappast om orsaken är att någon annan kört mot rött. Men mer troligt om du inte kunnat stanna trots god sikt och långt avstånd.

Du kan inte vara så kategorisk, vare sig om vårdslöshet i trafik eller vållande till olycka. Båda delarna är en bedömningsfråga som väger in förutsättningarna, situationen och ditt beteende.
 
Källa på detta, tack.
Svar från transportstyrelsen där om man är vållande åker man på vårdslöshet i trafiken från transportstyrelsen. Jag har suddat ut mitt namn.
78104AE1-498A-43B2-B52A-E4D4D06CA25C.jpeg
 
Svar från transportstyrelsen där om man är vållande åker man på vårdslöshet i trafiken från transportstyrelsen. Jag har suddat ut mitt namn.
Visa bifogad fil 21900

Hade det inte varit enklare att skriva "oj, jag läste fel men nu vet jag att det är får och inte ska"?
Och enklare att inte vara så kategorisk?

För i detta svar, som du visar, står det ju att det KAN bli tal om vårdslöshet i trafik, inte att det ÄR.
Det vill säga, det är möjligt men inte självklart.
 
Hade det inte varit enklare att skriva "oj, jag läste fel men nu vet jag att det är får och inte ska"?
Och enklare att inte vara så kategorisk?

För i detta svar, som du visar, står det ju att det KAN bli tal om vårdslöshet i trafik, inte att det ÄR.
Det vill säga, det är möjligt men inte självklart.
Ska har jag redan skrivit var fel ordval.
Får är inte rätt ordval heller. Bör är ett bättre ordval möjligtvis med ett tillägg om att du är en idiot om du inte byter.
 
... eller så gör man rätt från början och slipper allt trassel. Synd bara att ni torskar på skatten men ni får se det som lärpengar. ;) Skönt att det har löst sig iaf. :)

De borde inte åka på skatten om de inte ställde på släpet i samband med ägarbytet. Om nya ägaren ställer på släpet efter ägarbytet är det denne som får betala skatten.
 
De borde inte åka på skatten om de inte ställde på släpet i samband med ägarbytet. Om nya ägaren ställer på släpet efter ägarbytet är det denne som får betala skatten.
Alltså köparen har ju betalat släpet (kontant), men däremot är ju inte skatten betald, nej (den ska betalas senast 30/11).

Ägarbytet skedde ju nu och inte före 1:a november så jo, de får betala skatten.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 608
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 836
F
Juridik & Ekonomi Jag har mycket liten erfarenhet av att ta lån men nu har sambon och jag stött på så pass mycket patrull i senaste låntagarsvängen att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 058
Senast: Tualma
·
Relationer Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation. Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi...
18 19 20
Svar
383
· Visningar
32 932
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp