Salt vid hetta ?

Bör man ge extra salt vid denhär hettan ? Räcker det med mineralsten?
det går åt mer salt när det är varmt.

Sen - salt och mineraler bör ges åtskilda. De ska inte behöva slicka i sig en massa andra mineraler för att få i sig det salt de behöver.
Sen undrar jag om du menar en saltsten med lite mineraler i eller om du menar mineralbalja? Saltsten med mineraler i är långt ifrån tillräckligt för att täcka några mineralbehov. Enligt min uppfattning är det en totalt onödig produkt... (hos oss ges enbart rent salt i saltsten och mineraler ges separat efter behov)
 
Jag ger den vanliga saltgivan i maten och erbjuder saltvatten i hagen bredvid vanliga vattnet.

Trots väldig värme i år så har de inte druckit ur saltvattnet alls medan de gärna gjorde det förra året trots att det inte var lika varmt.
 
Bör man ge extra salt vid denhär hettan ? Räcker det med mineralsten?

Om hästen bara går i hagen och inte svettas (vilket de i regel inte gör av att gå ute i hagen då de tål värme väldigt bra), så behöver du knappast ge extra salt annat än saltsten, om hästen dricker som den ska.

Om hästen ansträngs och arbetas så den svettas mycket behövs däremot extra salt. Många hästar gillar dessvärre inte saltat kraftfoder eller vatten eftersom det är rätt mycket salt det handlar om man isåfall behöver komplettera med. Jag tycker det är enklare i sådana fall att spruta i saltlösningen i munnen på dem.

Brukar vara okomplicerat och då slipper man att de helt ratar kraftfoderblandningen eller vattnet i sak, som en del inte gillar smaken av så mycket salt i.
 
Senast ändrad:
Om hästen bara går i hagen och inte svettas (vilket de i regel inte gör av att gå ute i hagen då de tål värme väldigt bra), så behöver du knappast ge extra salt annat än saltsten, om hästen dricker som den ska.

Om hästen ansträngs och arbetas så den svettas mycket behövs däremot extra salt. Många hästar gillar dessvärre inte saltat kraftfoder eller vatten eftersom det är rätt mycket salt det handlar om man isåfall behöver komplettera med. Jag tycker det är enklare i sådana fall att spruta i saltlösningen i munnen på dem.

Brukar vara okomplicerat och då slipper man att de helt ratar kraftfoderblandningen eller vattnet i sak, som en del inte gillar smaken av så mycket salt i.

Som tillägg: Det finns ju dock smaksatta elektrolyter som väldigt många hästar tycker om och får i sig.
 
En mineralsten bör inte ens ges till en häst. Inte heller någon typ av mineralbalja. Hästen kan inte känna vilka mineraler hen behöver eller i vilken mängd och med en mineralbalja blir det helt fel, för mycket av endel och för lite av annat. Hästar behöver mer salt än de kan slicka i sig från en saltsten även mitt i vintern så ja de behöver absolut tillsatt salt nu precis som alltid annars. Någon annan sten än en ren saltsten är inget som hästar ska ha.
 
Som tillägg: Det finns ju dock smaksatta elektrolyter som väldigt många hästar tycker om och får i sig.
Vilka!?

Jag har problem med min värmekänsliga pålle som svettas lite i hagen och massor bara av skrittarbete. Har för länge sedan accepterat att inte träna under den här värmeböljan men han behöver ändå salt och ratar fodret så fort jag kommer upp i någon vettig mängd salt. Han behöver ju inte kraftfoder egentligen så jag kan inte ge hur mycket som helst.

Saltlösning i munnen dreglar han bara ut och stirrar sedan hatiskt på mig.
 
Om hästen svettas mycket kan den behöva extra salt.

Jag har ju turen att ha en häst som älskar salt. Såpass mycket så att hon inte kan ha saltsten för den knaprar hon i sig på ett par dagar så jag häller det i fodret. Hon får normalt sett 1 msk morgon och kväll + lite till vid varma perioder när hon svettas mycket. Hon smaskar glatt i sig det och jag har full koll på mängden hon får i sig så alla är nöjda och glada. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. En fundering nu när sommarvärmen kommit. Hur löser ni det med salt till era hästar som har betesreducerare? Min ponny får nu salt...
Svar
8
· Visningar
1 297
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 422
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
896
Senast: Andromedae
·
Anläggning Hej Ska salta min ridbana nu när det är plusgrader så den kan hålla ett litet tag men vilket salt? Magnesiumklorid som även används på...
Svar
2
· Visningar
552
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp