Bukefalos 28 år!

Saltade gångvägar-ajaj för hundtassar?!

C

Cronis

Hur gör ni med era hundar när ni varit ute på promenix när dom har saltat?
Jag läste att man skulle bada hundens tassar å skölja ordentligt å tvätta rent, men man behöver inte använda tvål eller schampo. Eftersom för mycket användande av det torkar ut.

Men jag som dock inte har egen hund, men ska ta hand om en hund över jul, i 3 veckor, om vi har snö då, ska jag bada hundtassarna eftervarje gång vi varit ute då? :confused:
Jag menar det blir ju 4-6 gånger/dag
Räcker det inte med att torka av tassarna ordentligt, å sen kanske på kvällen tvätta tassarna?!

Hur gör ni? (Om ni bor i stan då) :D :p (Jag antar att man inte saltar på landet)
 
Sv: Saltade gångvägar-ajaj för hundtassar?!

jag brukar skölja av mina hundars tassar med ljummet vatten om det har fastnat stora snöklumpar i pälsen bara. annars brukar jag bara torka av dom så att det inte blir så blött inomhus. har aldrig hört att man ska skölja om man har gått på saltade vägar.. fast vi gör inte det så mkt, är mest i skogen o andra sidan!

Gör som du tycker är bäst, eller fråga matte/husse hur dom gör :idea:
 
Sv: Saltade gångvägar-ajaj för hundtassar?!

Ja jag kan ju fråga dom! Smart, varför tänkte jag inte på det... Trög jag är! Jag som är hund människa... (jag har dock heller aldrig hört det där med tvätta tassarna...)
Jag tror inte att det kommer fastna en massa snö i pälsen heller, eftersom hunden e en Jack Russel vid namn Perro
 
Sv: Saltade gångvägar-ajaj för hundtassar?!

Hej!!

Ja, du ska nog fråga dem hur de brukar göra.
Man bör iallafall skölja av tassarna om man har gått på väg som saltats, saltet torkar ur trampdynorna som gör att de spricker. Men som du säger blir det ju ett evigt badande om man ska skölja efter varje promenad så jag skulle nog torka tassarna så gott det går och sen skölja dem till kvällen. Du kan ju smörja in trampdynorna med tassalva också, finns att köpa i djuraffärer och i de flesta dagligvarubutiker. (Skillingarydssalva)

Nu går ju inte jag efter vägar som saltats med min hund trots att jag bor i stan. Men här saltar de endast de stora vägarna (riksvägarna) inte gatorna inne i stan och absolut inte gångvägarna!! Är det vanligt annars???
 
Sv: Saltade gångvägar-ajaj för hundtassar?!

Jag vet inte om det är så vanligt att just gångvägarna saltas, men bilkörvägarna saltas ju och det händer ju att man måste gå över dom, å då fastnar det ju salt i tassarna på doggie!
Men här, där jag bor, så brukar dom sanda, men det händer att det saltas.
 
Sv: Saltade gångvägar-ajaj för hundtassar?!

jag brukar smörja med tassvax om jag märker att de saltat ute.
 
Sv: Saltade gångvägar-ajaj för hundtassar?!

Okej, vart köper man det då?
 
Sv: Saltade gångvägar-ajaj för hundtassar?!

i djuraffären :idea: :p . jag har av märket Life care dog på tub och tycker dels att det är en smart förpackning, dels att det kladdar mindre än salva. har jagalätt tassalva till labben som ofta får spruckna trampdynor, men det använder jag på kvällen efter sista promenaden. upplever att vax sitter bättre men att salva är mer mjukgörande.
 
Sv: Saltade gångvägar-ajaj för hundtassar?!

Okej!
Gud va bra det är med ett hundforum ibland, å jag måste säga att du Cilla är nog den mest flitiga med att svara på mina korkade frågor!
 
Sv: Saltade gångvägar-ajaj för hundtassar?!

det är bara för att jag borde plugga men plötsligt får ett okontrollerat behov av att göra något annat istället och att svara på frågor känns på något sätt vettigare än att spela spel (har ett kombinerat skrivbord/datorbord).
 
Sv: Saltade gångvägar-ajaj för hundtassar?!

Varför plugga när det finns "vettigare" saker att göra? ;)
jag ska städa jag... Men har inte kommit så långt. Å sambon kommer om 45 minuter... Det börja bli en aning stressigt, men va fan...
 
Sv: Saltade gångvägar-ajaj för hundtassar?!

När familjen hade hund så hade vi en hink innanför ytterdörren. Den fyllde vi med vatten och doppade ner varje tass i när vi kom in efter slaskiga saltiga kladdiga promenader, och kramade sen tassen någorlunda torr med en handduk. Så det blev dopp-kram, dopp-kram, dopp-kram, dopp-kram - färdig! :p Det var inte så bökigt och tog inte så lång tid, och blev till en rutin som man inte tänkte på efter ett tag. Vi hade inga tassproblem på någon av hundarna vad jag kan minnas.
 
Sv: Saltade gångvägar-ajaj för hundtassar?!

såg inte ut som det kunde fastna nån snö i dom där små fossingarna :D

söt vovve iaf : )
 
Sv: Saltade gångvägar-ajaj för hundtassar?!

Det va ju en smart grejj! :idea:
 
Sv: Saltade gångvägar-ajaj för hundtassar?!

SamuraiSurprice skrev:
såg inte ut som det kunde fastna nån snö i dom där små fossingarna :D

söt vovve iaf : )

Njae jag tror inte det kommer fastna som möe snö på han, men visst är han söt.
Men han är lika söt som galen... :crazy: :D
Han sitter som en kung där i soffan hos mig å Jonas eller hur!!
Vi hade honom på prov, helgen då jag fyllde år, så det va min present! :banana:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 084
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 501
  • Låst
  • Artikel
Dagbok De människor som varit workawayers hos mig under sommaren har varit av 4 olika nationaliteter. Ibland har kulturskillnader blivit...
Svar
0
· Visningar
534
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
712
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp