saltbehov?

nira

Trådstartare
hur stort är underhållsbehovet av salt för en vuxen fjording?
Hur mycket behöver hästen vid lätt-medelhårt arbete?
 
För underhåll gäller 0,2 g Na per MJ i foderstaten.
För lätt och hårt arbete gäller det samma, men det rekommenderas att man efter ett svettigt arbete tillförs saltet löst, eller genom en elektrolytblandning.

Svettförlusten varierar beroende på väder och årstid och arbetsintensitet.
 
Inte alltid tyvärr. En del hästar slickar inte alls eller väldigt lite på saltstenen. Och jobbar hästen så "hinner" den inte slicka i sig tillräckligt från stenen.
 
Men många mineraler innehåller väl även salt, t.ex. gör ju Miner Blå det men frågan är väl hur mycket? Jag har nämnligen kollat min hästs saltsten och hon har nästan inte slickat på den alls senaste månaden. På hinken står bara att det innehåller 5% natrium (mot 12% kalcium t.ex.) och min häst får endast 50 gram om dagen nu?
 
Miner blå har 250 g koksalt/kg. Alltså får Gabby(eller var det med i? Förlåååt! :crazy: ) 12,5 g koksalt genom mineralerna.
 
y :devil: :rofl: :rofl:

hm om behovet är 0,2 gr per MJ har Gabby alltså ett behov på ca 16 gr natrium. Det borde nog vara täckt, nåt borde hon ju slicka på saltstenen!
 
Hehe. Gabbyyyyy. :cool: Tänk på att 12 g koksalt inte är 12 g natrium. Kommer inte ihåg hur mkt Na det är i koksalt. :crazy:
 
nähä? hur räknar man om då? :confused: nu gjorde du mig förvirrad! :eek:
 
Jag är redan borta när det gäller att räkna....
Som min häst då han slickar i sig sin sten på nolltime.
Skall jag ge honom extra salt förutom saltstenen då borde jag ju göra..Fan nu låter jag som en riktigt dum blondin hahahahhah
Kan man ge hästar vanligt kökssalt Med eller utan jod?
:bow:
 
Förutsatt att koksaltet bara innehåller salt, dvs NaCl finns det 4,7 g Na (och 7,3 g Cl) i 12 g NaCl. Allt enligt stökiometrin....

mvh :bump:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
1 910
Senast: Ise
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 422
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
894
Senast: Andromedae
·
Foder & Strö Hej. En fundering nu när sommarvärmen kommit. Hur löser ni det med salt till era hästar som har betesreducerare? Min ponny får nu salt...
Svar
8
· Visningar
1 297
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp