saltsten till får

em76

Trådstartare
Går det bra med hästsaltsten (gul med gröna prickar eller kraffts rena) till får eller ska de ha speciella fårsaltstenar?
 
De fick en kraffts saltsten, jag tror de får tillräckligt med mineraler genom gräset och kraftfodret.
 
Det finns särskilda saltstenar för får. Om du ska sådana eller inte beror lite på vad för sorts får du har. Får nämnligen väldigt känsliga för koppar och det innehåller de flesta "vanliga" saltstenarna. Vissa raser främst de större raserna kan om de får sådana stenar bli kopparförgiftade. Det kan också hända med mindre raser om de har varit utan salt ett tag. Får är ju ganska glubska av sig ibland och kan få i sig för mycket av saltsten på en gång.
Fårsaltstenarna innehåller inte någon extra koppar och då finns ju inte risken för kopparförgiftning.
Troligtvis är det gröna fläckarna på dina saltstenar utfällning av koppar så du ska kanske vara lite försiktig med dom till fåren.
 
Det är en ren saltsten (NaCl), fårägaren sa att det gick bra så jag får väl lita på honom.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu kommer mörkret och jag tycker det är jättejobbigt. Eller mörkerkörning klarar jag, men när det samtidigt regnar och man ska försöka...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: MissFideli
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
657
Senast: Anna-Bella
·
Kläder & Bli fin Vi gifter oss i vår. En liten borgerlig vigsel och en blygsam men påkostad middag för 6 personer med hotellövernattning för alla som...
2
Svar
24
· Visningar
1 276
Hemmet Köpte mitt hus av ett alkispar. Mycket av det slitna och förstörda har jag fixat men ett par saker har jag låtit vara eftersom det...
Svar
10
· Visningar
910
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp