Bukefalos 28 år!

Salttillskott till hobbyhästar

stjarnfrugt

Trådstartare
Jag funderar på om jag skulle börja ge lite extra salt till min häst nu på sommaren då hon svettas vid ridning. Det är en vanlig hobbyhäst som rids 40-60 min per dag i snitt, ibland mer och ibland mindre. Rids i alla gångarter 5-6 dagar i veckan i varierande intensitet.

Vilket salt ska man ge och hur mkt, ger man lika mkt varje dag oberoende av aktivitet? Hon har saltsten i boxen och får 100 g Miner Blå per dag. SWB på 500 kg.
 
Sv: Salttillskott till hobbyhästar

Hellre för mycket än för lite! Hästar har inga problem med att göra sig av med saltöverskott, men kan få störningar av underskott på salt.
 
Sv: Salttillskott till hobbyhästar

Vilket salt ger ni då? Vanligt bordssalt utan jod? Har för mig att jag hört att det ska vara utan jod iaf...
 
Sv: Salttillskott till hobbyhästar

Ska kolla upp skillnaden mot vanligt salt, blir alltid skeptisk när Krafft säljer egna varianter av vanliga saker. Brukar oftast vara snordyrt.
 
Sv: Salttillskott till hobbyhästar

Enligt min foderstat så saknas det både salt och jod till mina hästar så jag köper vanligt hushållssalt med jod och ger en matsked (en matsked =19 gram salt tror jag) Det är ganska lite jod i hushållssalt 5 mg per 100 gram.

Priset har jag inte kollat dock
 
Sv: Salttillskott till hobbyhästar

Vilket salt ger ni då? Vanligt bordssalt utan jod? Har för mig att jag hört att det ska vara utan jod iaf...

Vanligt bordssalt med jod i mataffären. Som jag fattat det så är det så gott som alltid underskott av jod i svenska hästars foderstat. Jag ger ca 1 msk om dan.
 
Sv: Salttillskott till hobbyhästar

Kl

Ger krafft fodersalt utan jod men tänkte kolla upp det där med jod när det är slut. Ger 15 g året runt och dagar med mer svettigt jobb 25 g. Minns inte i huvudet hur jag räknade. Han äter bara mineraler med salt i utöver, 80 g krafft blå.
 
Sv: Salttillskott till hobbyhästar

Ger kraffts fodersalt och en dryg msk per dag blir fint .

Det är i storpack och kostar noll och räcker i åratal typ .

Gram per dag är helt galet onödigt då bristvara är standard och överskott kissas ut på vuxen häst . Därmed lägger man sig på blygsam tillskotts nivå på hobbyhäst och inget behov finns att anpassa på milliliter gram dag till dag .
 
Senast ändrad:
Sv: Salttillskott till hobbyhästar

Kanske dum fråga... men räcker det inte med saltsten i hagen/boxen??
Min ska gå ute hela sommaren, men ridas normalt.
Kommer att ha mineralbalja + saltsten på fritillgång i hagen.
 
Sv: Salttillskott till hobbyhästar

Det är olika från häst till häst. Det krävs ganska frenetiskt slickande på en saltsten för att tillgodogöra behovet.
 
Sv: Salttillskott till hobbyhästar

Vilket salt ska man ge och hur mkt, ger man lika mkt varje dag oberoende av aktivitet? Hon har saltsten i boxen och får 100 g Miner Blå per dag. SWB på 500 kg.

1 matsked salt per dag är på tok för lite. Det täcker knappt hästens underhållsbehov. För en häst som väger 500 kg är underhållsbehovet av natrium 10 g vilket motsvarar 25 g salt. 1 matsked salt (15 ml) väger ca 20 g, så man behöver ge nästan 1,5 matskedar för att täcka underhållsbehovet.

Utöver detta måste man ersätta de elektrolyter (natrium, klorid och kalium) som hästen förlorar genom svettning. Hur mycket en häst svettas beror på hur mycket och hårt den arbetar, väderleken och dessutom svettas hästar olika. Man får helt enkelt försöka uppskatta hur mycket svett hästen förlorar per dag och ersätta de elektrolyter som förloras.

Det finns vetenskapliga studier där man har konstaterat att en häst kan förlora upp till 16 liter svett per timma!! Detta är naturligtvis exceptionellt. Ett mer rimligt värde är 4 liter per timma vid medelhård träning vid temperaturer runt +20º C. Hästen förlorar då 12 - 13 g natrium vilket motsvarar 32 g salt, dvs. runt 1,5 matskedar.

Hästens totala saltbehov är summan av underhållsbehov och förluster genom svettning. Totalt blir detta nästan 60 g salt, dvs. 3 matskedar, för en 500 kg häst som rids medelhårt under 1 timma vid +20º C.

Salt från grovfoder/bete och saltsten kan du bortse ifrån. Däremot kan du räkna med saltet från Miner Blå. 100 g Miner Blå innehåller 25 g salt om det är granulat eller 12,5 g om det är pellets. Ger du granulat så täcker detta din hästs underhållsbehov av salt. Du behöver då endast ge ca. 1,5 matskedar extra salt de dagar du rider.

Man ska anpassa saltmängden efter hästens behov. Det är meningslöst att ge mer salt än underhållsbehovet om hästen inte arbetar eller svettas (varma dagar kan hästen dock svettas även om den inte arbetar). Detta beror på att elektrolytnivån i blodet är noga reglerat. Ett överskott kommer ganska omgående ut i urinen. Det tar vanligtvis bara runt 4 timmar för hästen att göra sig av med ett saltöverskott. Man kan därför inte heller “bunkra upp” med salt före en långritt. Dom som sysslar med distansritt måste ha elektrolytlösning med sig och ge hästen under ritten. Av denna anledning bör man inte heller ge hela dagsransonen av salt vid ett enda tillfälle utan ge salttillskott vid flera fodringar.

Om man ska ge vanligt koksalt eller jodsalt beror på hur mycket jod man har i foderstaten. Vanligtvis har man brist på jod i foderstaten och då är jodsalt ett bra val. Det brukar t.o.m. vara svårt att tillgodose hästens jodbehov med enbart jodsalt. Man brukar även få ge något annat jodtillskott. Miner Blå innehåller vad jag vet ingen jod alls så i ditt fall skulle jag absolut ge extra jodsalt. 1,5 matskedar jodsalt (30 g) ger dock endast 1,5 mg jod. Du bör ge runt 5 mg jod per dag till din häst.
 
Sv: Salttillskott till hobbyhästar

Jag förstår inte den här jod-rädslan i hästvärlden! Visst att man inte ska överdosera, men underskott är inte heller bra..
 
Sv: Salttillskott till hobbyhästar

Miner Blå innehåller 3 mg jod oavsett om det är granulat eller pellets enligt krafft.nu.

Som jämförelse kan nämnas att Kvarnbyfoders Vitafor Solid (pellets) innehåller 13 mg jod och Vitafor Strong (granulat) 20 mg.
 
Sv: Salttillskott till hobbyhästar

Oj, det var mkt info att ta in. Men jag tackar väldigt mkt för ditt inlägg :)

Jag har precis fått hem en säck 10 kg fodersalt från Krafft. Så nu får hon väl äta jodfritt då tills den är slut :crazy:

Jag ger 100 g Miner Blå pellets/dag så det blir ju inte mkt salt av det isf. Hon rids som en hobbyhäst, dvs vissa dagar bara svettig precis under sadeln och iblnad får jag duscha henne, oftast räcker det med att svampa av henne under sadeln och på hals/bringa. Hon har lätt att svettas men jag skulle inte säga att hon ligger i hårdträning och speciellt inte de varmaste dagarna då hon avskyr värme och jag försöker vara sjyst mot henne och välja lugna pass de dagarna... hon blir tex eftersvettig när jag tar in henne i stallet efter att hon gått i hagen soliga och varma dagar.

Frågan är hur man ska dosera saltet. Ska man ge 3 msk/dag alla dagar och tycka att hon kissar ut överskottet de lugna dagarna, så att man kan vara på den säkra sidan? Och vintertid ge henne 1,5 msk när hon inte svettas så mkt?
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 542
Hästvård Hej buke! En tanke som slagit mig mer än en gång är hur många olika synpunkter det finns på huruvida och hur mycket en frisk häst i...
Svar
17
· Visningar
5 323
Senast: Mli
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Under första halvåret 2018 hade jag ingen närmare kontakt med någon häst en enda gång. Inte heller längtade jag efter det. Jag...
Svar
1
· Visningar
1 205
Senast: kolblakkur
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
372
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp