SAM, foderföretagare och inga egna djur

Luff

Trådstartare
Hjälp mig nu.
Jag har några frågeställningar pga av att vi tog bort våra hästar.

Fakta 7 ha bete, inga egna djur och har EU bidrag, vi är inte registrerade som foderföretagare men gården är registrerad som hästgård hos Miljö o hälsa i kommunen.
Som vanligt är det frågan vilken björn man ska dra i svansen - eller inte.
Jag vill ju inte att det ska växa igen, och EU pengarna är inte direkt tråkiga att få.

1 Ska jag avregistrera hästeriet hos kommunen? Gör dom inspektion då så jag får hosta upp 800 spänn för ingenting? Troligen blir det väl hästar igen men först om några år och då måste det gjutas gödselplatta först. Finns det någon årlig avgift som måste betalas om jag inte avregistrerar.

2 Kan jag be grannen om att få låna lite betesdjur - måste jag regga mig som foderföretagare då? Kostar det något i dagsläget?

Sv: SAM, foderföretagare och inga egna djur

Hjälp mig nu.
har EU bidrag, vi är inte registrerade som foderföretagare

När du fyllde i din SAM-ansökan så blev du automatiskt registrerad som foderföretagare om du inte strök den meningen i blanketten. Kostar inget att vara foderföretagare och många är registrerade genom sin ansökan om gårdsstöd utan att ha en aning om det!

Bra då vet jag det - jag ska kolla om jag strök den - har experthjälp när jag fyller i den och har han sagt åt mig att stryka den så har jag säkert gjort det.

När det gäller kommunen, så tror jag att du bara kan ringa dem och meddela att ni inte har hästar på gården för tillfället. Då ber de dig att återkomma när ni har djurhållning igen.

Men det bästa är ju såklart att ringa dem, så du får klart besked - det kan säkert skilja sig något från kommun till kommun.

/Cecilia :)

Vill du även i fortsättningen ha rätt till eu-ersättning för dina 7ha betesmark måste du se till att marken betas årligen. Men det har ingen betydelse om det är dina egna djur eller någon grannes inhyrda djur. Myndigheten bryr sig endast om att beteskravet är uppfyllt årligen.

Håller med "Strajder" o "Lunagarden" vad gäller foderföretagare o kommunen

Vill du även i fortsättningen ha rätt till eu-ersättning för dina 7ha betesmark måste du se till att marken betas årligen. Men det har ingen betydelse om det är dina egna djur eller någon grannes inhyrda djur. Myndigheten bryr sig endast om att beteskravet är uppfyllt årligen.
Finns inget krav på djur, däremot att den hävdas (inte växer igen). Det går lika bra att köra över med betesputs om marken är lämplig för det! Det går nog på ett ut ekonomiskt när det gäller kostnader för stängsel eller kostnad för avskrivning på en betesputs + diesel. Personligen tycker jag det är trevligare med djur men i vissa områden finns överskott på mark och underskott på betesdjur. Alla vill ha EU-pengar för betesmark men få vill ha arbetet med djuren på vintern.

Den biten kan jag....Har haft EU bidrag i många år MEN med egna djur.

Jag har dock hört att om man har någon annans slaktdjur på bete så är man foderföretagare och att det skulle kosta.

Om du har ett lantbruk så kollar kommunen även miljö i lantbruk, så det är inte säkert att du slipper dem bara för att du inte har djur i lantbruket, men det är bra för dem att veta att du inte har några djur längre så stryks du ur den listan i alla fall.

Du är foderföretagare om du har bete till andras livsmedelsproducerande djur

Citat från SJV http://www.sjv.se/amnesomraden/djur...fragorochsvar.4.1d07c3f1094dda1e5b800064.html

3. Vad räknas som foder?
Det är avsikten som styr om en gröda eller övrig produkt är foder eller inte. En produkt som är avsedd som livsmedel betraktas som livsmedel fram till dess att syftet ändas. Om det är osäkert om en vara kommer att användas som livsmedel eller foder betraktas den som livsmedel. Även bete är foder och vatten, om det är avsett att konsumeras av djur.

Jag vet det mesta av vad du skrev, har en lantbruksfastighet från födsel så att säga - frågan var väl mer huruvida jag skulle slippa att vara foderföretagare men få gärdena betade.

Enda sättet att slippa vara foderföretagare är att låta djur som inte får gå till livsmedel att beta, dvs om man inte vill hugga.

Men om jag arrenderar ut betet?
Då är det normalt den som arrenderar marken som får EU-bidraget. Grunden är att den som brukar jorden får gårdsstödet.

Att stå som foderföretagare är annars inget problem, folk blåser upp detta till orimliga proportioner. Det är avsevärt mycket besvärligare och förenat med större ekonomiska risker att söka EU-stöd (läs det finstilta kring gårdsstödet exempelvis)!

Finns det något hinder för att jag arrenderar ut för en symbolisk summa och ändå tar bidraget (bonden är snäll och kan nog tänka sig att "låna" mig några kvigor).
Jag har läst igenom broschyrerna noga när jag åtog mig bidraget men Buke är en så bra genväg nu när mina förutsättningar ändrats och foderföretagsbubblet hade jag bara skuddat förbi då det inte gällde mig....
Men det verkar ju som det är foderföretagare jag ska vara och ta emot betesdjur.

Liknande trådar

S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter... 12 13 14
Svar
278
· Visningar
30 894
Senast: Blossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Födda -21