Bukefalos 28 år!

Samarbetsproblem

Merope

Trådstartare
Jag har ett 5-årigt sto som jag har en del problem med att leda. Hon vill helt enkelt inte följa med. Det spelar ingen roll om jag ska ha henne till eller från hagen eller bara ut på en promenad, hon vill gärna växa fast med hovarna i marken och får jag henne till slut att gå släpar hon benen efter sig och blir väldigt, väldigt seg. Vad ska jag göra i en sådan situation? Jag vill inte behöva dra fram henne, det slutar bara med att hon stretar ännu mer. Hon sätter sig alltså på tvären även när hon vet att hon ska ut i hagen, det går lika trögt då som när jag ska ha in henne.

Tilläggas bör att hon är väldigt trevlig att rida, mycket pigg och framåt hela tiden så fort man suttit upp, beteendet med oviljan att gå framåt hänger alltså bara ihop med markhanteringen, inte med ridningen.

Hela situationen gör mig väldigt brydd så jag är mycket tacksam för era funderingar och spekulationer kring detta!
 
Sv: Samarbetsproblem

Vad händer om du stannar och bara låter henne stå där? Står hon där till midsommar eller vill hon röra sig självmant efter en stund?
 
Sv: Samarbetsproblem

Hon brukar bara stå, hon verkar inte ha något intresse alls av att gå någonstans.
 
Sv: Samarbetsproblem

Kan det vara så enkelt som att hon lärt sig att hon inte måste gå, eller kanske att hon inte riktigt fattar vad hon förväntas göra? En miss i hanteringen helt enkelt?
Hur funkar det om du har en person med dig som schasar på bakifrån (som slutar genast när hon bjuder framåt igen, samt att du ger eftergift i grimskaftet) så att hon förstår vad som väntas. Kan förenkla om man får lite hjälp på traven ibland.

Du, som ledar i er lilla "grupp", är ju den som flyttar, och det inkluderar även att gå framåt.
 
Sv: Samarbetsproblem

Vifta med ett spö bakom rumpan på henne, alltså inte röra hästen med det. Man kan också slå spöet i backen.
 
Sv: Samarbetsproblem

*halvknapp*

Tack för tipsen! Jag ska be någon hjälpa mig att "putta på" henne och se hur det går :)
 
Sv: Samarbetsproblem

Låter som att du skriver om min häst ;) Jag har en riktig fuxmärr...

Detta problem hade jag med henne i början, då även i ridningen. Men jag var SÅ envis, fattar inte nu hur jag orkade. Jag väntade ut henne, hon fick absolut inte göra något annat än att gå framåt. Inte klia sig, inte titta åt andra håll osv. Fokuseringen skulle vara framåt framåt framåt, och så fort hon rörde sig en gnutta framåt var det beröm i form av kli i ansiktet som hon älskar. Sedan, VIPS hade hon gett upp och jag står där förvånad över att hon faktiskt vill gå själv.

Så försök att tråka ut henne ordentligt, då är det inte kul att vara fastfrusen i marken längre :)
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 013
Senast: Roheryn
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Senast: Roheryn
·
Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 971
Senast: Mabuse
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 352
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp