• Avel
  • Trådstartare Trådstartare JumpForMyLove
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 103
  • Visningar Visningar 11 839
Sv: Sambesi?

Det är absolut ingen som tvingar dig att förstå varför man väljer den hingsten, stoägaren gör sitt val, och valet är väl fritt utan någons inblandning.
Det är väl det som är tjusningen med avel, den hingsten du kanske tycker är urusel, tycker andra ger trevliga avkommor. Bara för att en hingst ej är visad/godkänd i sverige betyder inte att det är en dålig hingst. Sambesi's stam är ju utmärkt, en fader som gått svår klass i dressyr/hoppning, och det räcker utmärkt för många uppfödare att hingsten ger mkt trevliga avkommor. Kanske dags att vidga dina vyer och inse att vi numer tillhör EU och är en enda stor familj inom hästaveln.

Varför väljer man då den hingsten om det inte handlar om färg?
Särskilt till ett stort sto, då Sambesi har mycket draghästblod i ådrorna o gärna lämnar stort.

Självklart är valet fritt, men man får räkna med att bli ifrågasatt när man själv tar upp det på ett diskussionsforum.

Nej det är Simsalabim som är tillsalu. Han är enbart avelsvärderad så vitt jag vet.
Sambesi är ju godkänd åtminstone

Varför väljer man då den hingsten om det inte handlar om färg?
Särskilt till ett stort sto, då Sambesi har mycket draghästblod i ådrorna o gärna lämnar stort.

Självklart är valet fritt, men man får räkna med att bli ifrågasatt när man själv tar upp det på ett diskussionsforum.
nja, draghästblod? ca 22 % engelskt fullblod, en del holsteiner (draghäst?? tror inte tyskarna blir så glada över den definitionen...) samt Groningen (allroundhäst för körning och RIDNING).
Hingsten Irco Marco har större groningen inslag i sin stam....

Visserligen, men så har Irco Marco visat vad han nedärver också.
Sambesi lämnar mycket stort och grovt.
Tittar man dessutom i stamtavlan så ser man att de groning/gelderländarblod han har i sig är från draghästen, inte från den gelderländaren som avlats för ridning.

Finns det ingen marknad längre för icke godkända skäckhingstar?

Priset var lite väl magstarkt för en 20-åring.

Tydligen inte. Kanske har folk lagt ner buskaveln eller så är skäckhingstägarna trötta på att plocka emot en massa travarston :smirk:

En investering som betalar sig på kort tid måste väl alltid anses vara en god investering?

(oavsett vad man kan läsa i BLUP)

Det är väl ingen investering med en hingst som kanske kan betäcka i 2-3 år till och kanske få en tjugo ston? Han ska ju äta och försäkras och allt annat också och trots låga avgifter jämfört med godkända halvblodshingstar så ser det inte ut som en investering.

Fast med tanke på att annonsen nästan legat ute i år nu snart så finns det ju inte heller något större intresse för honom hos några köpare.

Vad säger att han ens hinner med en säsong till?Allt kan hända i den åldern...

Dessutom passar han nog förmodligen bäst till ädla ston av lite mindre modell m tanke på hur de avkommorna man sett har sett ut.Vissa avkommor m mkt fbl inslag har sett trevliga ut.

Finns det ingen marknad längre för icke godkända skäckhingstar?

Priset var lite väl magstarkt för en 20-åring.
Jag blir alltid lite deprimerad och det känns lite olustigt när jag ser såna annonser. Att sälja en 20 årig hingst och flytta honom känns helt fel. Kanske är jag bara en gammal sentimental gubbe, men det skäms jag inte för!

Kl

Sett ett antal Sambesi-avkommor. Trevliga, ga fina i typen, men ordinära hästar. Ingen supergång/hopp. Bra val om man vill avla fram trevliga hobbyhästar (färgen säljer nog också!) men ska man ha fram en tävlingsindivid finns det så många andra alternativ.

Såg också annonsen tidigare, trodde bara det var reklam för hingsten - inte att de säljer honom. Tycker också att det är ganska magstarkt att sälja en 20-åring på det sättet. Eller jag vet inte.. Eller jo..

**KL**
Hur många som valt att betäcka med Sambesi hade valt att göra det om han inte var skäck utan svart eller brun?
Eftersom det ofta motiveras att han är trevlig och lämnar trevliga avkommor, samt hans intressanta stam (det finns kanske fler anledningar som brukar nämnas men det var dessa jag kom på nu)?
/U (bara nyfiken)

Liknande trådar

Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 285
Senast: Murray
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
960
Senast: Roheryn
·
Avel Hej. Jag söker efter gul hingst som inte är från verbena Dressage då jag tänkte betäcka 2 ston, och den ena med Zucchero. Vill inte att... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 091
Senast: Freazer
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 384
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Husky från USA, tips och råd m.m