Sambolagen

Ninnie

Trådstartare
är det någon som är insatt i den ??
Om man efter x antal år separerar och inte har något skrivet, hur fungerar det då. Om sambon har köpt huset under vår tid tillsammans (alla "papper" som lagfart, lån m.m. står enbart på honom)och det ,mesta av inventarierna tillfaller det då honom ?
Om detta skulle inträffa så skulle jag knappt har råd att flytta till något eget.
 
Tack för ditt svar.
Jag har läste den tidigare men har svårt att tolka den.... :confused:
Därav min tråd.....
 
Eftersom bostaden är köpt under er tid som sambor skall den, om ni inte avtalar om annat, ingå i en bodelning när ni separerar. För att så ska ske behöver ni inte göra någon anmälan till tingsrätten. En sådan anmälan innebär bara en säkerhet mot att din sambo inte säljer eller pantsätter huset utan ditt medgivande, vilket han inte får eftersom det är er gemensamma bostad. I en bodelning mellan sambor vid separation skall förutom den gemensamma bostaden även allt gemensamt bohag ingå. Med det menas i princip möbler, husgeråd och liknande som man har skaffat för gemensamt bruk. Sånt som bara den ena sambon använder, typ fritidsgrejer skall inte delas. En bodelning går till så att man slår ihop alla tillgångar som ingår i bodelningen, drar av skulder och sedan delar värdet av tillgångarna minus skulderna på hälften. Varje sambo skall därefter få så mycket egendom som svarar mot det beloppet. Blev kanske lite rörigt, men hoppas att du förstår. Kontentan är i alla fall att det ekonomiska värdet av huset skall delas mellan er, oavsett vem som står på lagfarten.
 
Bör nog tillägga att man gör en fullständig delning först efter fem års samboförhållande. Innan dess brukar man bara dela en viss andel. Detta eftersom det inte anses skäligt att den sambo som har mest tillgångar efter bara en kort tid tillsamman skall behöva ge så mycket till den andre. Detta har såklart bara betydelse om den ene har mer pengar. Om ni har bott i hop kortare tid än fem år finns det alltså risk att du inte får hälften av tillgångarnas värde, utan kanske en proportionellt mindre andel.
 
Bott ihop i ca 13 år mer eller mindre.
Min samo har en lön som är fyra ggr så stor som min, min lön går till billån, bensin, räkningar (gemensamma + egna)och hästarna. Det skulle inte bli ett öre över till att betala hyra :crazy:
 
I: http://www.justitie.regeringen.se/pressinfo/pdf/FaktaJu_0308.pdf

står att gemensam bostad och bohag ska ingå i bodelning om bostaden har förvärvats för gemensamt boende. Det spelar ingen roll vem som har betalat för den alltså. Däremot om den ena parten ägde bostaden innan samboförhållandet inleddes så ingår den inte i bodelning. Så om du har flytta in till din sambo i en bostad som ägdes av honom tidigare så kan du alltså inte göra något anspråk på bostaden vid ev. bodelning och då spelar det heller ingen roll om ni har delat på t.ex. amorteringar och hyra under boendetiden.
 
Lånar tråden lite...

Min sambo har ett barn som han dock inte har vårdnad om. Vi är sambos, men han äger lägenheten.
Om han dör - vad händer med mig och lägenheten då? Någon som vet?
 
Om din sambo köpt ett hus under er tid tillsammans så äger du rätt till hälften av huset.

Allt som inhandlas under sambotiden delar man på oavsett vem som betalat.
Allt man tar med sig in i förhållandet är personligt (vid ev bodelning måste man kunna bevisa att man ägt sina prylar innan samboförhållandet).

Sambos har aldrig rätt till kapital.
Bil är enskild egendom och delas inte heller.

Oavsett om man är sambo eller gift så krävs det att man i ovanstående situation bott ihop i fem år, innan dess har man bara rätt till 20% per år.
 
Idka

Jag arbetar med socialförs, kollektiv/arbetsgivarförs, fackligförs, privatförs samt basic skattejuridik och arvsrätt på försäkringsbolag.

Om din sambo dör och inga förmånstagarförordnande eller testamente är skrivet så har du enbart rätt till 50% av det som inhandlats under er sambotid samt det du själv ägde innan förhållandet.

Bil som är skriven på honom, det han ägde innan dig samt 50%av det som inhandlats under er sambotid ärver hans barn.

Kapital inkl livförsäkringar som löper ut från privatförsäkring och kollektivförsäkring (om han har sådana samt om han är ansluten till kollektivavtal) går också till hans barn.

Ett litet råd.
Om ni skriver testamente:
Skriv ALDRIG ett på egen hand, ta hjälp av en jurist.

Många skriver sina testamenten helt fel samt försöker avskriva sig sambolag och annat som inte går att avskriva då det är reglerat enligt lag.

Det kostar några tusenlappar att utfärda ett korrekt testamente men händer det något så är det småsummor i sammanhanget.
 
Tack för svaret!

Passar på att fråga lite mer...

Räknas lägenheten in? Har jag alltså rätt till halva lägenheten om han skulle gå bort?

Kan det vara bra för mig att skriva på ett samboavtal som delar våra tillgångar?

Känns som en djungel det här!
 
Det ÄR en djungel och det är klart att det är bra att tänka till innan och resonera om detta när båda är friska och sams.

Jag tror du redan insett detta, men jag skriver det i alla fall eftersom det kanske kan få fler att tänka till. ALLA samborelationer kommer att upplösas och det kan i princip ske på 3 sätt. Det kan ske genom dödsfall, "skilsmässa" eller äktenskap. Den sista varianten är den enda som brukar förlöpa i samförstånd och relativt smärtfritt...

Det finns faktiskt ett undantag till från sambolagen. Om ena parten ärvt bohag under sambotiden och det i testamentet uttryckligen står att det ska vara enskild egendom kan den undantas från delningen eftersom sambolagen inte ska ge parterna sämre villkor än äktenskapsbalken. Förmodligen går det att göra samma undantag för en gåva, t ex mormors antika byrå som inte får plats på hemmet, men hur gör man då för att det ska vara juridiskt bindande?
 
är huset köpt under tiden ni bott ihop, så räknas det som gemensamt, är jag nästan säker på..
 
Nja,..så enkelt är det nog inte.
Vid ett eventuellt dödsfall kan Du ju i så fall påkalla bodelning enligt sambolagen..och skulle i sådana fall ha rätt till halva lägenheten. Resten kommer att ärvas av hans barn för inom samboförhållanden finns ingen som helst arvsrätt.

Allt detta naturligtvis med avräkning av förefintliga skulder...

Dessutom..läste tidigare i tråden...att sambolagen inte skulle gå att avtala bort....är detta en ändring i lagstiftningen då???..och när blev den lagen tvingande???
 
Det finns faktiskt ett undantag till från sambolagen. Om ena parten ärvt bohag under sambotiden och det i testamentet uttryckligen står att det ska vara enskild egendom kan den undantas från delningen eftersom sambolagen inte ska ge parterna sämre villkor än äktenskapsbalken.

Som tidigare påpekats här är skall endast bostad och bohag införskaffat för gemensamt bruk tas med vid en bodelning. Arvegods skall således redan av den anledningen inte ingå vid bodelningen (det är typiskt sett inte införskaffat för gemensamt bruk). Detsamma gäller en gåva, såvida den inte var avseddd till båda parterna.
 
SamboL är dispositiv och kan avtalas bort med ett samboavtal. Undataget är 16 §, enligt vilken den part som bäst behöver bostaden kan ha rätt att överta den (även om den inte skulle ingått vid bodelningen) om särskilda skäl föreligger. Har paret gemensamma barn är kravet att övertagandet skall vara skäligt, om inte skall synnerliga skäl föreligga. Observeras bör dock att den part som övertar bostaden är skyldig att ersätta motparten för bostadens (marknads-)värde. En hyresrätt är i och för sig (i lagens mening) värd 0 kronor. 16 § är inte tillämplig på fast egendom.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 744
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 294
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 900
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp