Sambon vägrar skaffa hund

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag känner flera ensamstående människor med både en och flera hundar och har även bott ensam som singel med flera hundar jag med och jag håller med dig är olyckan framme så löser man det.
Jag låg faktiskt själv på sjukhus nästan två veckor när jag bodde ensam med hundar.
En vän hämtade ut hundarna hos mig och körde till min familj där dom fick vara det var liksom inga problem.
Det jag kan tänka mig är svårt är om man är helt ensam utan vänner och familj men hur många är det? Så vanligt är det ju inte? Men då går det säkert genom att ringa ett hundpensionat om de extra tjänsten att hämta nyckel och hund/ar och ta hand om dom.
Många hundpensionat är ju inte omöjliga så
Ingen har hävdat att ensamstående inte kan ha hund.

Ni letar efter väderkvarnar.
 
Precis. Jag bor själv. Har både brukshund, sällskapshund, Katt och häst. Och visst finns det folk som kan hoppa in om något skulle hända. Det är liksom inte hela världen, sånt löser sig.

I värsta fall om man är helt själv så får väl polisen bryta upp dörren och lämna djuren någonstans. Men så är det ju inte i detta fallet.
Ja jag förstår inte varför det anses s problematiskt att vara ensamstående med djur men inte med barn.
 
Och nu gör du det igen hittar på något du anser jag skrivit och förklar hur fel jag har. Jag har aldrig skrivit att man ska undvika att köpa hund för att man kan hamna på sjukhus. Sammanhanget var att i en familj påverkas alla av att ha hund, att exempelvs ta hand om den när man själv inte kan helt oplanerat.

Var?
 
Jag kanske missuppfattat det hela då jag läste det som att du ansåg att det var ett problem om ts sambo inte är med på noterna för ts då har ensam ansvar över hunden om hon hamnar på sjukhus osv.
Snurrig tråd överlag 🙃
Jag skrev om att i en familj påverkas alla av att ha ett djur. När något oväntat händer som ett hastigt sjukhsvistelse, att man blir fördröjd några timmar eller får ekonomiska svårigheter så kan inte sambon (om personen är hyfsat normal) ignorera hundens eller partnerns behov utan blir involverad.

Det tolkades tydligen av @linnsan som om ensamstående inte ska ha hund enligt mig.
 
Jag kanske missuppfattat det hela då jag läste det som att du ansåg att det var ett problem om ts sambo inte är med på noterna för ts då har ensam ansvar över hunden om hon hamnar på sjukhus osv.
Snurrig tråd överlag 🙃

Uppfattade det också så. Att TS sambo kommer bli drabbad då.

Sen kan jag väl personligen anse att om jag hamnar på sjukhus och min sambo skulle vägra ta hand om hunden under tiden bara för att det inte är hans hund så hade jag lämnat relationen. Man hjälps väl åt och tar hand om varandra även om det inte är ens ansvarsområde 😅 ska det vara så extremt att man inte kan räkna med varandra alls så är det ju bättre att leva själv.
 
Uppfattade det också så. Att TS sambo kommer bli drabbad då.

Sen kan jag väl personligen anse att om jag hamnar på sjukhus och min sambo skulle vägra ta hand om hunden under tiden bara för att det inte är hans hund så hade jag lämnat relationen. Man hjälps väl åt och tar hand om varandra även om det inte är ens ansvarsområde 😅 ska det vara så extremt att man inte kan räkna med varandra alls så är det ju bättre att leva själv.

Precis. Därför kan ju inte TS lova att hon tar hand om hunden till 100%. Och sambon vill uppenbarligen inte ha hund. Inte ens nån liten procent om TS skulle bli förhindrad.
 
För att om man som ensamstående kan fixa ett kontaktnät så kan man det som sambo också.
Så då skall det komma någon utomstående och springa i hemmet?
Det påverkar ju också.
Särskilt som det inte alls är säkert att den som skall komma och lösa problemet med hunden går bra ihop med sambon.
Svärmor är t.ex. inte alltid så enkelt att ha springande i hemnet
 
Det här måste vara en av de mest urspårade trådar vi har haft här! 🤣

Självklart är det fullt rimligt att vilja ha hund och till och med vara beredd att avsluta en relation eller bli särbo för att kunna det, särskilt om drömmen delas av ens barn (som inte är sambons), tycker jag. Jag är själv på denna sidan av skalan och som singel med vuxet barn har jag och dottern kunnat gå "all in" med hästar, hund och katter helt utan att ta hänsyn till någon annan - den klara fördelen med att vara ensamstående och äga sitt eget boende utan inblandning av någon annan!

Lika självklart är det ju inte alla som vill bo tillsammans med en hund, en katt, en orm eller någon annans barn. Och den ståndpunkten måste man ju få ha utan att behöva prestera "godkända" skäl, tycker jag. Det måste också vara okej att, utan specifikt angivna skäl, acceptera barn men inte hund, orm men inte katt osv. Enbart på personliga preferenser.

Men dessvärre är det ju svårt om personer med helt skilda önskemål om hund/inte hund råkar sammanbo, för då kan inte båda få sin vilja fram. Att ha eller inte ha är ju liksom binärt, så det blir också ganska svårt att kompromissa!
 
Så då skall det komma någon utomstående och springa i hemmet?
Det påverkar ju också.
Särskilt som det inte alls är säkert att den som skall komma och lösa problemet med hunden går bra ihop med sambon.
Svärmor är t.ex. inte alltid så enkelt att ha springande i hemnet
Så då skall det komma någon utomstående och springa i hemmet?
Det påverkar ju också.
Särskilt som det inte alls är säkert att den som skall komma och lösa problemet med hunden går bra ihop med sambon.
Svärmor är t.ex. inte alltid så enkelt att ha springande i hemnet
Så sköter man inte en hund den får inte vara "ensam" och få tillsyn några gånger om dagen.
Hund lämnar man till hundvakt om man inte redan har någon hemma som kan sköta den.
Ts har också skrivit flera gånger att hon har hundvakter så någon svärmor behöver nog inte springa där.
 
Mest off topic tjaffs tydligen.

Men TS
Jag tänker tillbaka på vad du beskrev i början av tråden när du tagit upp det här med hund, hur sambo sköt ifrån sig det hela och sa något i stil med "Jamen bestäm det då". Känner sambo att han har blivit överkörd på något annat plan i hemmet och tar hundsituationen som ett sätt att få bestämma något? Har han varit sur över någon typ, vild spekulation, renovering eller något där han känner att han inte haft tillräckligt att säga till om?

Är det en ingång du kan nosa på? Att han har något han vill få ge mer input i?
Du behöver förstås inte svara för att måna om ditt privatliv men det var en tanke bara.
Inte med mig men har mina aningar i hans förra förhållande, att han fick ge med sig om mkt. Av det jag kunnat ”läsa av”. Här är det nog mer jag som får invänta honom om idéer. Acceptera att han aldrig vill tex gifta sig 🤷🏽‍♀️
 
En kompis till mig hade en sambo som tyckte att hon varken skulle ha häst eller hund, så när hon skadade ryggen efter att ha halkat på isen fick hon sova på soffan för att kunna ta sig på toaletten och jag och andra vänner gick ut med hunden och skötte hästen. Det förhållandet dog där och då.

Jag anser att det är betydligt enklare om man är två om ett beslut att skaffa vad det än är i ett förhållande, finns redan hunden/hästen/barnet är det ett faktum att acceptera läget eller inte flytta ihop, men även då kan det bli problem om en part inte är med på noterna.
 
Inte med mig men har mina aningar i hans förra förhållande, att han fick ge med sig om mkt. Av det jag kunnat ”läsa av”. Här är det nog mer jag som får invänta honom om idéer. Acceptera att han aldrig vill tex gifta sig 🤷🏽‍♀️
Jag antar att han inte hade problem med att förmedla att han inte ville gifta sig? :) Det är så synd och märkligt att det blev så tvärstopp att prata om just hunden.
Jag hoppas verkligen att det löser sig.
 
Så sköter man inte en hund den får inte vara "ensam" och få tillsyn några gånger om dagen.
Hund lämnar man till hundvakt om man inte redan har någon hemma som kan sköta den.
Ts har också skrivit flera gånger att hon har hundvakter så någon svärmor behöver nog inte springa där.
Va?
 
Så då skall det komma någon utomstående och springa i hemmet?
Det påverkar ju också.
Särskilt som det inte alls är säkert att den som skall komma och lösa problemet med hunden går bra ihop med sambon.
Svärmor är t.ex. inte alltid så enkelt att ha springande i hemnet

Eller så får barn och hund bo hos deras mormor sålänge om sambon inte reder ut det. Hundar sitter liksom inte fast i inredningen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 978
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Alla drabbas vi ju då och då av perider då man inte har så mkt ork eller inspiration till saker. Jag är just nu i en sådan. Det hade...
2
Svar
26
· Visningar
2 574
Övr. Hund "HUR KUNDE DU?" När jag var valp underhöll jag dig med mina egenheter och fick dig att skratta. Du kallade mig ditt barn, och trots...
Svar
18
· Visningar
1 359
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp