Sambon vill inte skaffa barn. Jag vill.

Det ställs ju på sin spets när det gäller barn eller inte men att relationer förändras över tid känns rätt självklart, vi växer och förändras som människor och det jag ville för fem år sedan kanske inte är relevant idag. Min känsla är att en säger att hen vill att något ska förändras i förhållandet, då måste båda parter faktiskt fundera över det, okej i det här fallet vill hon ha barn, han är nöjd som det är. Men han behöver fundera över om hans åsikt att han inte vill ha barn är så stark att han hellre lämnar förhållandet än får barn, eller om det handlar om att man inte har funderat så mycket över vad en förändring skulle innebära. Sen behöver det inte ge något annat utslag, men jag tycker att båda parter behöver vara aktiva i beslutet.
Det är klart man kan fundera på det. Det finns mycket i en relation som man kanske kan eller till och med måste kompromissa med, men det här är inte en av de sakerna. I det här fallet är det inte han som behöver fundera utan det är hon, är längtan efter barn så stark att hon är villig att lämna förhållandet?

Det är ju inte som att flytta till landet eller köpa en husvagn där man kan diskutera och vända och vrida och lista för- och nackdelar och sedan om det skiter sig - ångra sig och göra om eller återgå till hur det var innan. Det är inget du chansar på om du är säker i ditt beslut. Hans ovilja inför barn är värd precis lika mycket som hennes längtan.
 
Det är inte så ovanligt tror jag. Jag jobbade i några år ihop med en man som idag är 50. Han fick barn när han var 37 resp 41. Han sa varje gång ämnet kom upp, att han aldrig velat ha några barn. Jag köpte inte riktigt resonemanget att han inte varit delaktig i beslutet, såsom han beskrev det hade hans sambo "råkat" bli gravid båda gångarna. Jag anser att pappan bör vara mer påläst om blommor och bin än så, men ja det var hans syn på saken. Han påpekade ofta att han varit mkt nöjd att inte ha några barn, han hade all tid att lägga på sina intressen och de hade dessutom en fosterson som uppskattingsvis är 7-9 år äldre än det äldsta egna barnet.

Ju mer vi lärde känna varandra så ifrågasatte jag mer och mer hur det kunde ha "blivit" så att han bara råkade bli pappa. Och då kom förklaringen till detta fenomen - för många män (ur hans synvinkel alltså) kommer de till en gräns där de får välja mellan att få barn eller att bli lämnade. Och att många då är mer rädda för ett liv i ensamhet än att gå med på att få barn. Inte helt sällan har dessa kvinnor dessutom gett "garantier" att de ska slippa ta vab, föräldramöten och annat "tråk" kring barnen - i utbyte mot att de blir pappor. Helt sjukt i min värld, normalt i hans. Och efter denna insikt har jag fått ta del av betydligt fler liknande historier både i efterhand samt i nutid.
Fy fan så bedrövligt :(
 
Det är inte så ovanligt tror jag. Jag jobbade i några år ihop med en man som idag är 50. Han fick barn när han var 37 resp 41. Han sa varje gång ämnet kom upp, att han aldrig velat ha några barn. Jag köpte inte riktigt resonemanget att han inte varit delaktig i beslutet, såsom han beskrev det hade hans sambo "råkat" bli gravid båda gångarna. Jag anser att pappan bör vara mer påläst om blommor och bin än så, men ja det var hans syn på saken. Han påpekade ofta att han varit mkt nöjd att inte ha några barn, han hade all tid att lägga på sina intressen och de hade dessutom en fosterson som uppskattingsvis är 7-9 år äldre än det äldsta egna barnet.

Ju mer vi lärde känna varandra så ifrågasatte jag mer och mer hur det kunde ha "blivit" så att han bara råkade bli pappa. Och då kom förklaringen till detta fenomen - för många män (ur hans synvinkel alltså) kommer de till en gräns där de får välja mellan att få barn eller att bli lämnade. Och att många då är mer rädda för ett liv i ensamhet än att gå med på att få barn. Inte helt sällan har dessa kvinnor dessutom gett "garantier" att de ska slippa ta vab, föräldramöten och annat "tråk" kring barnen - i utbyte mot att de blir pappor. Helt sjukt i min värld, normalt i hans. Och efter denna insikt har jag fått ta del av betydligt fler liknande historier både i efterhand samt i nutid.
Håller med! När jag var liten typ 11 så blev en av mina grannar storasyster till ett sådant barn. Hon fick ta extra ansvar istället för pappan sedan när hon blev äldre.
 
Fy fan så bedrövligt :(

Ja det kan en verkligen tycka. På flera sätt och vis. Dels för barnens skull, som inte är helt önskade även om då tex denna pappa sa att "nog gillar man sina ungar när de väl är här, men jag var fullständigt nöjd med att vara barnfri". Dels för mammans skull, som då alltid blir i ett läge av "tacksamhetsskuld" vilket antagligen dras upp när det kommer till vem som ska ta ansvaret i praktiken. Vad detta gör med könsrollerna vill jag inte ens tänka på. Och sen då givetvis hur det känns att känna sig tvingad in i en föräldraroll. Jag tror att rätt många uttalanden som "Hon lurade mig att hon åt p-piller" och liknande tråkiga kvinnonedvärderande uttalanden kommer ur såna här sk "överenskommelser". Det känns lite bättre att säga så, än att faktiskt säga att en var rädd att bli lämnad... Obs, detta är min analys.
 
Ja det kan en verkligen tycka. På flera sätt och vis. Dels för barnens skull, som inte är helt önskade även om då tex denna pappa sa att "nog gillar man sina ungar när de väl är här, men jag var fullständigt nöjd med att vara barnfri". Dels för mammans skull, som då alltid blir i ett läge av "tacksamhetsskuld" vilket antagligen dras upp när det kommer till vem som ska ta ansvaret i praktiken. Vad detta gör med könsrollerna vill jag inte ens tänka på. Och sen då givetvis hur det känns att känna sig tvingad in i en föräldraroll. Jag tror att rätt många uttalanden som "Hon lurade mig att hon åt p-piller" och liknande tråkiga kvinnonedvärderande uttalanden kommer ur såna här sk "överenskommelser". Det känns lite bättre att säga så, än att faktiskt säga att en var rädd att bli lämnad... Obs, detta är min analys.
En före detta klasskamrat till mig gjorde just så dock, sade till sin dåvarande pojkvän att hon åt p-piller för att hon ville ha barn, pojkvännen ville inte. Vi var unga då, bara 17 år och hon blev gravid. Pappan bodde på annan ort men försökte vara där så gott han kunde efter barnet föddes, relationen sprack dock med en gång. Jag vet inte hur deras situation ser ut idag då vi tappat kontakten.

Jag står ändå fast vid att vill man absolut inte ha barn som man så är det kondom eller ännu bättre - sterilisering som gäller. Visst kan man komma överens om vilket preventivmedel man som par vill använda men i slutändan är det ändå upp till var och en - man som kvinna - att ta ansvar för sin egen kropp så att säga.
 
Jag har varit barnlös större delen av livet och var en sån som aldrig skulle ha barn. Har inte hört en enda sådan story. Däremot flera som blivit ofrivilliga föräldrar och kämpar om att få vårdnad.

Jag säger alltså INTE att man ska skaffa om man inte vill. Det ingår ju en livsstil med barnet som man kanske inte vill eller kan ha. Men jag tror inte att man ”ofta” ångrar att man skaffade barn.
Fast måste de två vara motsatser? Jag vet såna som ångrar att de skaffade barn, men som ändå älskar sina barn och i allra högsta grad skulle slåss om vårdnaden om det blev aktuellt. Det är ju stor skillnad på att helst aldrig ha skaffat barn och att faktiskt bli av med barn du redan har lärt känna och älskar. Och bara för att man älskar barnen betyder ju inte det nödvändigtvis att man hade skaffat dem om man kunde gå tillbaka och ändra sitt val.
 
En före detta klasskamrat till mig gjorde just så dock, sade till sin dåvarande pojkvän att hon åt p-piller för att hon ville ha barn, pojkvännen ville inte. Vi var unga då, bara 17 år och hon blev gravid. Pappan bodde på annan ort men försökte vara där så gott han kunde efter barnet föddes, relationen sprack dock med en gång. Jag vet inte hur deras situation ser ut idag då vi tappat kontakten.

Jag står ändå fast vid att vill man absolut inte ha barn som man så är det kondom eller ännu bättre - sterilisering som gäller. Visst kan man komma överens om vilket preventivmedel man som par vill använda men i slutändan är det ändå upp till var och en - man som kvinna - att ta ansvar för sin egen kropp så att säga.

Självklart finns det kvinnor som gör så, det finns folk till allt sas. Och det är ju en av fördelarna med att vara just kvinna, att den saken har en faktiskt sista ordet om. Men jag vägrar att tro att det är lika vanligt som många (män) vill påskina, jag tror att det ligger andra faktorer bakom.

Håller verkligen med dig om det sista. Så länge varje förälder är 50% förälder så är det 50% ansvar för vad som sker. Vi är så upplysta att vi vet att kalkylera med att det alltid finns en risk för graviditet om en ligger med nån av motsatt kön. Svårare än så är det inte.
 
Djupt rotad patriarkal struktur? Ingen anser att något utav tvången är bättre.
Ja det är det, fast det är inget man tänker på så ofta kanske. Har du aldrig hört någon säga att en tjej försöker snärja en man med att bli gravid? Det finns en underförstådd klang med liknande uttryck, att kvinnan är listig och försöker lura på män barn. Hur många ggr har man inte hört indignerade röster att det är synd om killar som blir oplanerade fäder och att det är dåligt av tjejen att inte göra abort-fast han visste ju att det kan bli barn så han är ju inte oskyldig. Gå in på familjeliv så ser du lite här och var påståenden om att tjejer lurar killar med graviditeter.
Gamla talesätt som säger att tjejerna bara vill gifta sig o bilda familj och skämt om att mannen har det bättre som ungkarl.
 
Ja det är det, fast det är inget man tänker på så ofta kanske. Har du aldrig hört någon säga att en tjej försöker snärja en man med att bli gravid? Det finns en underförstådd klang med liknande uttryck, att kvinnan är listig och försöker lura på män barn. Hur många ggr har man inte hört indignerade röster att det är synd om killar som blir oplanerade fäder och att det är dåligt av tjejen att inte göra abort-fast han visste ju att det kan bli barn så han är ju inte oskyldig. Gå in på familjeliv så ser du lite här och var påståenden om att tjejer lurar killar med graviditeter.
Gamla talesätt som säger att tjejerna bara vill gifta sig o bilda familj och skämt om att mannen har det bättre som ungkarl.
En kvinna kan aldrig tvingas föda ett barn. Det finns liksom ingen motsvarighet åt andra hållet om vad mannen kan göra för att lura kvinnan. Om mannen ljuger om kondom och hon blir gravid så kan hon fortfarande göra abort. Om kvinnan ljuger om preventivmedel så har inte mannen något annat val än att bli fader.

Så hur tänkte du dig att en man skulle snärja en kvinna med att bli gravid?
 
En kvinna kan aldrig tvingas föda ett barn. Det finns liksom ingen motsvarighet åt andra hållet om vad mannen kan göra för att lura kvinnan. Om mannen ljuger om kondom och hon blir gravid så kan hon fortfarande göra abort. Om kvinnan ljuger om preventivmedel så har inte mannen något annat val än att bli fader.

Så hur tänkte du dig att en man skulle snärja en kvinna med att bli gravid?
Va? Jag förklarade att det finns en gammal struktur i synsättet att en kvinna försöker pracka på en stackars man barn och trycka in honom i familjeformen och därmed är synd om honom.
Personen jag svarade trodde inte att det synsättet existerar. Det är ju bara att läsa Lilla Fridolf, titta på familjen Bundy o liknande program så framträder rollerna tydligt.
 
En kvinna kan aldrig tvingas föda ett barn. Det finns liksom ingen motsvarighet åt andra hållet om vad mannen kan göra för att lura kvinnan. Om mannen ljuger om kondom och hon blir gravid så kan hon fortfarande göra abort. Om kvinnan ljuger om preventivmedel så har inte mannen något annat val än att bli fader.

Så hur tänkte du dig att en man skulle snärja en kvinna med att bli gravid?
Stackars lurade man som inte använder kondom, varför blir jag inte förvånad att just du skriver något sådant?
 
Va? Jag förklarade att det finns en gammal struktur i synsättet att en kvinna försöker pracka på en stackars man barn och trycka in honom i familjeformen och därmed är synd om honom.
Personen jag svarade trodde inte att det synsättet existerar. Det är ju bara att läsa Lilla Fridolf, titta på familjen Bundy o liknande program så framträder rollerna tydligt.
Nu blandar och ger du med exempel. Det är helt enkelt inte jämförbara situationer och du kan därför inte säga att man behandlas olika avhängigt på könet.
 
Stackars lurade man som inte använder kondom, varför blir jag inte förvånad att just du skriver något sådant?
Varför är jag inte förvånad av att du väljer att läsa det så när poängen var att det inte finns motsvariga situationer. Jag tycker inte synd om en man som inte använder kondom och det sedan leder till barn, då har man inte vidtagit lämpliga åtgärder. Barn kan dock ske även vid användande av kondom om den går sönder eller används fel (dock mycket ovanligt) och mannen får fortfarande stå sitt kast vilket jag i sig inte har något att anmärka på.

Min kommentar var helt enkelt bara om att samma situation inte kan uppstå åt båda hållen och man kan därför inte hävda så som morgaine gjorde med "Detta är ju en djupt rotad patriarkal struktur att det anses värre att en kvinna "tvingar" en man att bli far än att en man "tvingar" en kvinna att avstå. " något anses värre.
 
En kvinna kan aldrig tvingas föda ett barn. Det finns liksom ingen motsvarighet åt andra hållet om vad mannen kan göra för att lura kvinnan. Om mannen ljuger om kondom och hon blir gravid så kan hon fortfarande göra abort. Om kvinnan ljuger om preventivmedel så har inte mannen något annat val än att bli fader.

Så hur tänkte du dig att en man skulle snärja en kvinna med att bli gravid?

En bekant till mig fick veta, efter en skilsmassa, att hennes man hade bytt ut henne's p-piller till ett piller som var mycket lika men definitivt inte ett preventiv medel.
En annan man (som helt tappat kontakten med sitt barn) forklarade att kondomen sprack, men nar han blev pressad av en (manlig) kompis stammade han lite, harklade sig och sa att han kanske tagit i lite for hart, eller kommit at med en nagel, nar han satte pa den.
Visst kan en man ocksa satta dit kvinnor for att lura dem i forhoppning att de da stannar kvar som par.
 
En bekant till mig fick veta, efter en skilsmassa, att hennes man hade bytt ut henne's p-piller till ett piller som var mycket lika men definitivt inte ett preventiv medel.
En annan man (som helt tappat kontakten med sitt barn) forklarade att kondomen sprack, men nar han blev pressad av en (manlig) kompis stammade han lite, harklade sig och sa att han kanske tagit i lite for hart, eller kommit at med en nagel, nar han satte pa den.
Visst kan en man ocksa satta dit kvinnor for att lura dem i forhoppning att de da stannar kvar som par.
Sätta dit kvinnor hur då? Abort är alltid ett alternativ. Det är traumatiskt och har sina problem såklart och man kan bli till viss del lurad att bli gravid men du kan som kvinna inte bli lurad till att bli förälder på samma sätt eftersom du har aborträtten.
 
Sätta dit kvinnor hur då? Abort är alltid ett alternativ. Det är traumatiskt och har sina problem såklart och man kan bli till viss del lurad att bli gravid men du kan som kvinna inte bli lurad till att bli förälder på samma sätt eftersom du har aborträtten.
Det förutsätter ju att alla du pratar med bor i Sverige, att Sveriges abortlagar inte ändras och att den svenskboende kvinnan inte har tex galna släktingar som hotar med att ha ihjäl henne om hon gör abort. Det krävs också att graviditeten upptäcks tillräckligt tidigt för att en abort ska vara möjlig - och även om det är det absolut vanligaste så är det inte heller garanterat att det blir så.
 
Sätta dit kvinnor hur då? Abort är alltid ett alternativ. Det är traumatiskt och har sina problem såklart och man kan bli till viss del lurad att bli gravid men du kan som kvinna inte bli lurad till att bli förälder på samma sätt eftersom du har aborträtten.
När man pratar patriarkala strukturer pratar man om just strukturer och kvarliggande tänkande. Dvs folk i Sverige har kunnat få abort, som nu, sedan 1974. Dvs året innan jag föddes. Vi pratar här om våra föräldrar, tror du tänkande och strukturer kan finnas kvar från våra föräldrar? I samhället?

Sedan 1938 under speciella omständigheter (våldtäkt, fara för liv)
Sedan 1963 för allvarliga fosterskador.

Så före 1974 åkte folk i Sverige till Polen för att få abort... (där abort tilläts 1956)

Vilket man då kan betänka noga eftersom tadaa, Polen inte har fri abort längre Den 7 januari 1993 försvann den! De är tvungna att resa utomlands, tex till Sverige.
Eftersom de numera har en abortlag som påminner om den som Sverige fick 1938, ca (de får också göra abort om fostret är allvarligt skadat).

Kan svänga fort.

(Titta lite längre tillbaka och i olika kulturer och du behövde bara våldta en kvinna för att kunna få gifta dig med henne i vissa fall. Skadat gods. Patriarkalt samhälle.)
 
En kvinna kan aldrig tvingas föda ett barn. Det finns liksom ingen motsvarighet åt andra hållet om vad mannen kan göra för att lura kvinnan. Om mannen ljuger om kondom och hon blir gravid så kan hon fortfarande göra abort. Om kvinnan ljuger om preventivmedel så har inte mannen något annat val än att bli fader.

Så hur tänkte du dig att en man skulle snärja en kvinna med att bli gravid?
Fattar inte hur det INTE skulle kunna vara tvärtom, klart det finns män som säger att skaffar vi inte barn är det slut? Så vill kvinnan stanna kvar i förhållandet skaffar hon barn? Skulle män inte kunna pressa kvinnor för att vi har aborträtt, eller hur menar du? :confused:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 992
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Hellhound
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 987
Senast: mars
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 778
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp