Samla regnvatten!

Nenii

Trådstartare
I takt med att odlingarna växer så funderar jag på att börja samla upp regnvatten för att begränsa vattning med kommunalt dricksvatten. Hur gör jag detta på bästa sätt?
Mina stuprör går ner i marken och leds vidare ut i gatan med dagvattnet, så det går ju inte att bara ställa dit en tunna..
Dessutom vill jag ju inte samla allt vatten, bara vid behov? Jag tänker att 2-3 tunnor vore bra, om de tillsammans rymmer säg ca 500 liter?
Kan man ha tappkran i nederkant med slangkoppling? Hur barnsäkrar jag en tunna på bästa sätt?
 
I takt med att odlingarna växer så funderar jag på att börja samla upp regnvatten för att begränsa vattning med kommunalt dricksvatten. Hur gör jag detta på bästa sätt?
Mina stuprör går ner i marken och leds vidare ut i gatan med dagvattnet, så det går ju inte att bara ställa dit en tunna..
Dessutom vill jag ju inte samla allt vatten, bara vid behov? Jag tänker att 2-3 tunnor vore bra, om de tillsammans rymmer säg ca 500 liter?
Kan man ha tappkran i nederkant med slangkoppling? Hur barnsäkrar jag en tunna på bästa sätt?
Montera dit en utkastare på lämplig höjd? Den är ju normalt sett fällbar så när du inte vill samla fäller du in den och vattnet rinner rakt ner igen.

Jag har på mina stuprör och det är suveränt. Mina sitter lite för lågt bara....
fallbar-utkastare-pa-stupror.jpg
 
Jag är inne på samma linje som dig, men jag har redan en stor tunna som jag samlar regnvattnet i. Skulle dock behöva fler tunnor! Vart finns såna att köpa? De ska rymma ett par hundra liter helst. :)
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
932
Senast: Sleepy
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 714
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp