Samma analysresultat på hö/ silage?

Mustang

Trådstartare
Om man tar silage och hö på samma vall vid samma slåtter, kan man på något sätt använda samma analys? Blir silagets värden helt olika höets, eller går det att lägga till/ ta bort från hö-analysen, eller måste jag ta på båda?

Hälsningar

//Snål-Mustang

Sv: Samma analysresultat på hö/ silage?

Delade man fältet i två delar, och skördade hela fältet samtidigt - ena delen som hö och andra delen som hösilage - så borde näringsvärdet per kg ts (torrsubstans) vara likadant. Däremot så blir näringsvärdet per kg foder olika, pga att hösilaget innehåller mer vatten. Om du vet näringsvärdet per kg ts och vet hösilagets ts-halt, så är det ganska lätt att räkna om höets värden till hösilagevärden.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 401
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 400
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 570
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 195
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur