Samma kallhyra oavsett?

Fast kallhyra är ju oftast en tom box... Dvs när hästen inte står där.
Jag motiverar hellre för hästägaren att kallhyra/"grundhyra" är högre för större hästar pga mer slitage, än att ha samma kallhyra för alla och sedan speca "slitage på anläggning" på fakturan.

Därför. Häromkring är det dessutom rätt ovanligt att hyra box man inte utnyttjar så jag tänkte inte alls i de banorna.
 
Jag motiverar hellre för hästägaren att kallhyra/"grundhyra" är högre för större hästar pga mer slitage, än att ha samma kallhyra för alla och sedan speca "slitage på anläggning" på fakturan.

Därför. Häromkring är det dessutom rätt ovanligt att hyra box man inte utnyttjar så jag tänkte inte alls i de banorna.

Kallhyra = tom box...
Grundhyra är nåt helt annat ...
 
Jag upplever att större hästar ofta sliter mer på inredning och mark. Därav kan jag tänka mig olika kallhyror beroende på storlek på häst. Kanske även beroende på boxstorlek.

Hur tänker du då ?
I min erf så även om ponnyer i sak väger mindre i vikt så betar de satan ner och bortom grässvålen i hagen tex. Ev Gnagande på boxinredning etc ser jag ingen parallell heller till storlek på häst . Eller vad menar du ?

Varför ska en stallplats öht kategoriseras prismässigt utifrån storlek på häst ? Allt blir ju så mycket tydligare och enklare med samma hyra för alla utslagen på ett medelvärde för den som hyr ut. Betydligt mindre tjafsande om ditten och datten från inackars sida dessutom.

Det står ju dessutom verkligen hyresgästen fritt att inte välja att flytta in i ett stall om prisbilden utifrån det som erbjuds inte känns ok . Jag skulle rakt ut säga att låt bli att tacka ja öht till ett upplägg som inte känns accepterat . För allas bästa .
 
Hur tänker du då ?
I min erf så även om ponnyer i sak väger mindre i vikt så betar de satan ner och bortom grässvålen i hagen tex. Ev Gnagande på boxinredning etc ser jag ingen parallell heller till storlek på häst . Eller vad menar du ?

Varför ska en stallplats öht kategoriseras prismässigt utifrån storlek på häst ? Allt blir ju så mycket tydligare och enklare med samma hyra för alla utslagen på ett medelvärde för den som hyr ut. Betydligt mindre tjafsande om ditten och datten från inackars sida dessutom.

Det står ju dessutom verkligen hyresgästen fritt att inte välja att flytta in i ett stall om prisbilden utifrån det som erbjuds inte känns ok .
Pga jag vill ha det så. Som sagt står det hyresgäst fritt att köpa/inte köpa läget.

En större häst väger mer, påverkar hagmarken mer där den går när det är blött ute. Har mer kraft att sparka i väggar så de nöts. Har mer kraft att slita sönder grejer. Bajsar mer så gödselstacken fylls snabbare. Bajsar mer i hagar. Påverkar ridbaneunderlag mer, äter mer så nya balar måste köras fram med tätare intervall. Upplever absolut inte att ponnyer skulle beta hårdare? Isf är det ju såna man har i minimala rasthagar a la fånghage och där är ju knappt tanken att det ska växa nåt...? Aldrig varit med om att ponnyerna betat sina hagar renare än storhästarna.

Allt detta knutet till utnyttjad stallplats men som sagt. Har det hellre så. Det är nog fel av mig att kalla det kallhyra, jag vet ju skillnaden men stallen häromkring specar ofta "i kallhyran ingår fyra fodringar, in/ut på vardagar och två täckesbyte än per dag". Används synonymt med grundhyra trots att det inte är så. Jag halkade när jag tänkte ;)
 
@Cherarriduracell ok !
Det är ju rätt stor skillnad mellan "jag upplever skillnad" och "därför att jag vill ha det så" .

Men då förstår jag svaret :up::)

Jag gissar att du kanske kanske inte själv har erf av att hyra ut/ha inackorderade osv ?
Rätta mig gärna :)

Helt rätt korrigerat av dig ang tankevurpan gällande kallhyra :) kallhyra är ju inte det som sagt :)
 
Senast ändrad:
@Cherarriduracell ok !
Det är ju rätt stor skillnad mellan "jag upplever skillnad" och "därför att jag vill ha det så" .

Men då förstår jag svaret :up::)
Det är inte alls någon skillnad. Jag tänkte svara dig kort men insåg att jag skulle få ett långt svar om orimligheten i att resonera som jag gör enligt dig så jag la till svaret direkt efter.

Jag vill ha det så FÖR ATT jag upplever skillnad. Såklart? Det är ju knappast som att "jag vill ha det så" för att jag enbart är tjurskallig, det beror ju på nåt.
 
@Cherarriduracell ok :up: Då förstår jag :up:

Och nej - jag har aldrig tänkt tanken att du skulle vara tjurskallig . Jag frågade om du hade nån erf av att hyra ut/ha inackar i sammanhanget . det frågan ställde jag utifrån att det inte sällan är svårt att riktigt fullt ut förstå vad man "balanserar med" när man pratar om upplägg runt att hyra ut/ha inackorderingsstall på ett funktionellt lyckat sätt - för samtliga parter :)
 
Senast ändrad:
Ska man behöva betala dyrare för sin stallplats enbart pga att man har en stor häst (behöver större box) istf en liten ponny?
Nej, men man kan få det för att den kräver mer plats och stallägaren väger in detta i prissättningen.

Du kan om du vill och kan, hitta ett stall som sätter samma pris.
 
Detta gäller ju bara om det är dubbel storlek, d v s att det faktiskt går att göra dubbel inkomst på ytan. Att hyra en något större box tycker jag inte ska vara någon prisskillnad, eftersom man sällan hyr en specifik plats, utan bara plats i EN box, vilket som helst.

Fölbox hade jag däremot debiterat mer då jag upplever att de slits mer om de används för sto+föl.

En större box är mer attraktiv och en del stallägare gör skillnad. Det är dyrare att bygga ett stall för 10 boxar på 12 kvadratmeter än 10 på 9 kvadratmeter.
 
Ser inga fel med att ta mindre betalt för en liten box jämfört med en större.
En mindre lägenhet är billigare än en större likaså när det kommer till att hyra ett förråd mm.
 
Boxarna lär ju finnas långt innan de hyrs ut. Vem nybygger boxar i efterhand, i takt med att hyresgäster hör av sig och sen ändrar om boxytorna mellan varje ny hyresgäst?
Har flera gånger stått i stall där en ny liten box slogs upp eller delades av till min lilla shettis, och då betalat mindre för den.
 
Vem hyr en box som den inte ska ha häst i? Med kallhyra brukar menas utan några tjänster och utan strö och foder, men box + hage + vatten.

Jag gissar att @corzette tänkte på stall där tjänster ingår under "vinterhalvåret" (snarare då oftast 9 mån/år) där man under juni-juli-augusti i sådana stall ibland erbjuds möjligheten att betala kallhyra för boxplatsen för att behålla sin stallplats, när hästen går ute dygnet runt de månaderna.
En del stall gör så, medans andra istället slår ut totalkostnaden på 12 månader så att inackorderad betalar samma hyra alla 12 månader med samma service som erbjuds - även om några ändå kanske väljer att låta hästen gå ute några veckor tex.

Utslagen fast hyra är tex inte sällan standard i många stall där hästarna tränas och tävlas mycket och därmed geberellt sett inte går på regelrätt bete de tre sommarmånaderna). Men först och främst beror det ju såklart på vad den som äger stallet valt att ha för upplägg oavsett.

Men annars precis som påpekat är kallhyra givetvis inte baserat på en bokstavligt tom box, utan precis som du, jag och flera kommenterat - hyra för en boxplats där inget annat gällande foder, strö och service ingår i hyran utan hyresgästen endera sen ombesörjer och köper in själv, eller köper till via stallägaren/uthyraren beroende på hur upplägget ser ut.
 
Senast ändrad:
Jag har stått i fler stall där man ofta hyra på olika stora boxar.
Står så nu och fick vid inflytt välja boxstorlek. Min häst får nog rent lagligt stå i de mindre med. Men jag valde de dyrare och större.
I just det här stallet har man gjort om en radda mindre boxar till större tex och då förlorat en box/en hyresintäkt. De mindre original genererar samma hyra som förr iom fler boxar och är billigare.

Vi har också en shettisbox. Jag personligen hade ju haft svårt att ta samma hyra för den lilla ytan som ingen annan kan nyttja och den lilla mängd foder den äter, strö som går etc etc. Däremot kräver den ju samma mängd skötsel vid fodring/utsläpp/etc. Så den biten har den samma pris på som tex min.
 
Tillägg : ser att jag uttryckt mig slarvigt också när jag skrev "ingår tjänster" osv under vinterhalvåret. Det ska givetvis inkluderas strö och grovfoder i sammanhanget - inte bara "tjänster/service" .

Edit:
Sen måste jag tillägga också att jag blir lite fascinerad i vanlig "bukeanda" över att tråden sen nu blir tillsnurrad som att de olika alternativen är "rätt" eller "fel" .

Det är väl inte grejen öht ? TS tråd handlade om en fråga hur folk resonerar . Att bägge alternativ används är ju känt för både TS och samtliga som deltar i tråden.
Det står ju som sagt även en inackorderad /spekulant på stallplats helt totalt fritt att dessutom välja eller tacka nej till erbjudet upplägg :)
 
Senast ändrad:
Vem hyr en box som den inte ska ha häst i? Med kallhyra brukar menas utan några tjänster och utan strö och foder, men box + hage + vatten.

Dels det som @mackan skrev men sen är det även vanligt vid stallbyten att det kanske inte avtalstiden sammanfaller med bytet utan man betalar för en box trots att man inte står i den... Då betalar man inget för tjänsterna utan enbart för att hålla boxen...

Detta med kallhyra och då enbart betala för en tom box är väldigt vanligt i Sthlm då man kanske får en stallplats i ett stall man vill stå i men inte har hittat rätt häst än. Alternativt tagit bort/sålt sin häst men inte hittat ny. Då betalar man bara kallhyra och inte full stallhyra för sin plats. Vissa stallplatser är så "åtråvärda" att man hellre betalar kallhyra än säger upp den under tiden...
 
Ytterligare ett tillägg är ju det när en inack väljer att flytta tidigare än uppsägningstiden. Många stallägare är "schyssta" då beroende på omständigheter, och den som väljer att flytta tidigare kan få ok på att betala endast kallhyra, fram tills om stallplatsen fylls av annan . Man får ju inte samla in dubbla hyror i sådana lägen.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 232
Senast: Blyger
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 050
Senast: Sorgsen
·
Trädgård & Växter Snart är det vår, och med våren kommer gräsklippningen igång. Vi hade en robot förra året, men den orkade inte med hela gräsmattan. Vi...
2
Svar
20
· Visningar
970
Senast: sthu
·
Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
16 128
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp